• Kyanita

Rätt eller fel enligt dig?

Min son blir 2 år nu. I morse ville han inte äta frukost utan ville ha majskrokar. Jag stod på mig och sa: Först frukost och sen kan du få några majskrokar. Han vägrade äta i nästan 1 timme. Jag lät honom vara och frågade bara lite emellanåt om han ville ha frukost. Till slut åt han sin frukost och sen fick han sina majskrokar.
    Nu till frågan: Gjorde jag rätt eller fel enligt dig? Vill ha en bra diskussion då det finns många sätt som är rätt enligt mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 09:30
    Hur hade du gjort?
  • Svar på tråden Rätt eller fel enligt dig?
  • Jamieolivia

Vi gör så ibland med vår dotter och hon har lärt sig att inte knussla för mycket :) Majskrokar är inte frukost, det ger knappt någon näring alls. Därför är frukost/lunch/middag och frukt bra mycket viktigare att äta först. Sen finns det ju säkert flera som säger att det är "misshandel" :p

• Queenie70

Helt ok, han valde ju själv. Du erbjöd honom frukost, men tvingande honom inte.

• Kyanita

Det är intressant att veta vad andra tycker och känner! Jag tycker att man får balansera lite på vad som fungerar för just det barnet just den dagen ibland!

• Rhoda Horswunce

Varken  eller. Det var inte fel att du gjorde som du gjorde, och det hade inte varit fel om du låtit honom äta majskrokarna först heller.

• gryning2

Jag tycker du gjorde rätt. Jag skulle ha gjort likadant. Man får välja sina "strider" efter vad som känns viktigt för en själv.

• Kyanita
    Rhoda Horswunce skrev 2010-04-05 09:47:35 följande:
    Varken  eller. Det var inte fel att du gjorde som du gjorde, och det hade inte varit fel om du låtit honom äta majskrokarna först heller.
    Ja, jag hade mycket väl kunnat låta honom få majskrokarna först men känner att nästa gång är det kanske godis. Men tycker att var och en kör sitt , om man inte tvingar barnet.
  • Begga

Inget fel i detta.  En timme utan mat är ingenting !  Du satte en gräns som han fick respektera... även om det var svårt för han att sura såpass länge ;)

Enligt mig hade det varit fel om du först hade sagt "nej, inga majskrokar alls", senn "först frukost, senn majskrokar" och till sluts gett honom de där majskrokarna utan att han hade ätit frukosten först.  Okonsekvent !  Förvirrande !

• Rhoda Horswunce
    Kyanita skrev 2010-04-05 09:24:08 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 09:30Hur hade du gjort?
    Jag hade INTE bråkat med min treåring om en sådan här sak, men det beror på att liknande situationer uppstår femtioelva gånger om dagen hemma hos oss, så jag sparar min energi till att stå på mig när det gäller viktigare saker och låter honom få sin vilja igenom när det gäller mindre saker.
  • frökenBea

Helt rätt enligt min mening. Hade han fått majskrokar först hade risken varit att han struntat i frukosten sen.

Svar på tråden Rätt eller fel enligt dig?