Är det bra idé att flytta till Spanien? Vill ha råd från "spaniensvenskar".
Hej, vill vara anonym då många på FL känner mig.
Jag och min sambo träffades när vi bodde i Spanien och bodde där i flera år tillsammans. När vi bestämde oss för att skaffa barn valde vi att flytta till Sverige. (Vi är båda svenska medborgare men han har spansktalande urpsrung) Detta berodde på att han inte hade så bra lön och jag ville delvis ha svensk föräldrapenning + vara nära min familj.
Nu har vi bott i Sverige i 3,5 år. Vi trivs OK och väntar barn nr 2. Samtidigt känner vi båda en slags längtan till Spanien. Vi älskar verkligen Spanien och försöker resa dit på besök så ofta vi kan. Det är ett annat liv än i Sverige, och även om jag älskar Sverige så är jag nog "förspanskad" efter alla år därnere.
Jag funderar lite på om man skulle flytta dit igen. Kanske inte för alltid men för några år. Problemet är väl mest den ekonomiska krisen och oron över att inte få arbete. Sambon utbildar sig till trädgårdsplanerare och jag har en universitetsexamen i kommunikation. Jag vet inte om dessa yrken är värt något i Spanien?
Jag har en del funderingar runt hur det skulle kunna lösas, men är rädd för att ta steget.
Ni som bor i Spanien eller har flyttat dit, har ni några tips?