• Nintendo

När börja ta bort bygeln på barnstol/sitta på vanlig stol?

När tog ni bort bygeln på era barnstolar och när började era barn sitta på vanliga stolar vid matbordet?

Dottern är 19 månader nu och jag börjar tycka att det är lite trångt i hennes Tripp Trapp-stol med bygeln på. Hon sitter fint för det mesta men man är ändå orolig för att hon ska trilla ner om man tar bort bygeln, det är ju en bra bit upp.
    Hon älskar att sitta på vanliga stolar men når inte upp till kanten.

• Svar på tråden När börja ta bort bygeln på barnstol/sitta på vanlig stol?
  • UBJ

Min dotter vägrade bygel innan hon var 1 år, så då tog vi bort den.

• Lisa E

Vi tog bort bygeln på vår tripp-trapp-trull stol när sonen var 17 månader. Han lärde sig klättra och upp och ner direkt när han fick chansen. Han är 2 år nu och sitter på vanlig stol när inget annat finns men är också för kort för att kunna äta bra.

• Miss Maya

Jag tog bort bygeln till tripptrappen när hon var kanske 13-14 månader. Den fyllde ingen funktion. Jag har en sele där istället. Men nu behöver hon den knappt. Men hon vill alltid ha selen på själv när hon sätter sig så det är väl en vanesak för henne.  

Men hon klättrar upp och ner själv. Är 18 månader.
  • uppdragmamma

1,5 år tror jag, nu 2 år gammal vill han ha en vanlig stol

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Nintendo
    Miss Maya skrev 2010-04-05 13:12:50 följande:
    Jag tog bort bygeln till tripptrappen när hon var kanske 13-14 månader. Den fyllde ingen funktion. Jag har en sele där istället. Men nu behöver hon den knappt. Men hon vill alltid ha selen på själv när hon sätter sig så det är väl en vanesak för henne.   Men hon klättrar upp och ner själv. Är 18 månader.
    Sele låter ju bra! Vad är det för sele ni använder?
    Ronja sitter gärna i Tripp Trappen när hon ritar osv så det hade varit skönt att kunna låta henne sitta där utan att vi sitter och övervakar henne.
  • 071001

Eftersom hon bara ställde sig upp i Stokken så tog vi bort bygeln efter årsdagen ungefär.

• tessi3h

Min son vägrade att ha bygel strax efter året så då tog vi bort den.

• Nintendo
    Miss Maya skrev 2010-04-05 13:12:50 följande:
    Jag tog bort bygeln till tripptrappen när hon var kanske 13-14 månader. Den fyllde ingen funktion. Jag har en sele där istället. Men nu behöver hon den knappt. Men hon vill alltid ha selen på själv när hon sätter sig så det är väl en vanesak för henne.   Men hon klättrar upp och ner själv. Är 18 månader.
    Såg nu när jag googlade att det finns en sele att köpa till stolen. Ska nog kolla upp det där fakiskt, verkar supersmidigt!

Ni som har era små på vanliga stolar, hur gör ni för att dom ska nå upp till bordskanten? Och är ni inte rädda att dom ska trilla ner?
  • Cia o krabaten

Sonen född augusti -08 har suttit utan på tripp trapp utan bygel på dagis sedan januari.

Han tar sig även upp och ner på de andra stolarna som är som vanliga fast högre och smalare utan problem.
    Hemma sitter han mest i barnstol för att sitta still längre SKa få ny snart.
  • Miss Maya
    Nintendo skrev 2010-04-05 21:47:49 följande:
    Såg nu när jag googlade att det finns en sele att köpa till stolen. Ska nog kolla upp det där fakiskt, verkar supersmidigt! Ni som har era små på vanliga stolar, hur gör ni för att dom ska nå upp till bordskanten? Och är ni inte rädda att dom ska trilla ner?
    Jaaa, det finns en sele till Stokke också... Men den är rätt dyr... Man kan få en "vanlig" sele för kanske 100 kr. En sådan där man ofta kan sätta ett litet "koppel" i om man vill hålla ordning på ungarna ute. Helt oavancerat. Såg det i någon webbshop häromdagen.

Här har du ett exempel, en sådan sele jag har:

www.tradera.com/Sele-till-barnvagn-barnstol-osv-auktion_302590_108942216

Dock är ju den auktionen avslutade, men som sagt, jag skulle aldrig köpa stokkes egna, DYRA.
  • lisadragon
    Nintendo skrev 2010-04-05 21:47:49 följande:
    Såg nu när jag googlade att det finns en sele att köpa till stolen. Ska nog kolla upp det där fakiskt, verkar supersmidigt! Ni som har era små på vanliga stolar, hur gör ni för att dom ska nå upp till bordskanten? Och är ni inte rädda att dom ska trilla ner?
     Vi har barbord och barstolar i köket, lilleman klättrar upp och ner själv, han är fullt medveten om att det gör ont att ramla ner så han håller oftast koll när han sitter på stolen.
    Han är av den "otäcka" typen, lär sig genom att testa/prova/ramla/slå sig.. VÄLDIGT ORÄDD!
     Klart jag är rädd att han ska ramla ner men han har klättrat på allt sen han var 7-8 månader så jagär rätt avslappnad, han går ju ner försiktigt utan att hoppa ÄN SÅ LÄNGE..
  • Nintendo
    lisadragon skrev 2010-04-06 21:37:29 följande:
     Vi har barbord och barstolar i köket, lilleman klättrar upp och ner själv, han är fullt medveten om att det gör ont att ramla ner så han håller oftast koll när han sitter på stolen. Han är av den "otäcka" typen, lär sig genom att testa/prova/ramla/slå sig.. VÄLDIGT ORÄDD!  Klart jag är rädd att han ska ramla ner men han har klättrat på allt sen han var 7-8 månader så jagär rätt avslappnad, han går ju ner försiktigt utan att hoppa ÄN SÅ LÄNGE..
    Min tös är också lite väl orädd av sig och brukar också lära sig den hårda vägen och har gjort så sen hon var liten med. Tyvärr har jag inte härdats utan tycker fortfarande att det är väldigt otäckt när hon klättrar och har sig och känner mig långt ifrån avslappnad. :P Det är lite därför jag har dragit mig från att plocka bort bygeln, jag är livrädd att hon ska trilla ner och få hjärnskakning eller slå ut tänderna mot bordskanten eller något. Jag är väl lite töntig och hönsig kanske men jag vet ju hur hon är, inte speciellt försiktig av sig. :P

Men jag skulle gärna vilja veta hur ni gör som har era barn på vanliga stolar för att dom ska nå upp ordentligt. Finns det någon slags kudde eller likande man kan köpa som gör att dom kommer upp men samtidigt sitter stadigt?
Svar på tråden När börja ta bort bygeln på barnstol/sitta på vanlig stol?