• Sandra09

Oroligt inför syskon till mitt bonus.

Hej.

Jag är en bonusmamma sen några år tillbaka. Och det har gått lite upp och ned i bonuslivet. Min sambo har definitivt curlat sin son tills jag kom och börja ifrågasätta saker han gjorde. Jag tyckte så klart att min bonus själv kunde smöra sin mackor och ja det var lite allt möjligt. Nu är det mycket bättre.. 
    Jag undrar hur det var för er andra bonus mammor som skaffade barn med män som redan hade barn. Det är ju så att jag har inga barn, och vi är inte långt borta från att börja försöka skaffa egna. Men jag är lite rädd för hur min sambo och min bonus kommer ta det hela. Vi var tex på stan här om dagen, och nu är det ju rätt popis med "text i trä" som man sätter på väggen. Carpe diem och liknande... jag såg att det stod Älskling på en.  Och sa till min sambo att en sån vill jag köpa och ha över spjälsängen, det skulle ju bli jätte fint. Då svara min sambo, då måste jag ju köpa en likadan till XXX. Hans barn alltså, och det kände som jag vet inte... ska jag inte få köpa saker till mitt nya barn utan att köpa till den andra också. Alltså, visst att man kan köpa "älskling" till båda barnen, det handlar inte om det. Mer att jag tror min sambo kommer känna skuld över det nya barnet. Hans barn är 9 år nu, och har andra syskon redan. Så detta blir det 3:dje. Men pappa har alltid varit hans.. Tror det kommer kännas svårt att även pappa nu har någon till att lägga tiden på.
    Vi har redan små problem med hans barn. Vi pratar med bup nån gång i månaden om hur vi ska göra vardagen bättre och få slut på de utbrott vi har hemma när barnet inte får som han vill. Det går väldigt upp och ned, och jag är faktiskt lite rädd för framtiden. Om inte utbrotten slutar och vi får en bebis här hemma och det skriks och bråkas.. jag vet inte. Jag skulle så gärna vilja få en snabb titt på framtiden och se om jag kommer klara av den. Det låter ju bara dumt men...
    Det är många tankar som far omkring i huvudet. 
    Och eftersom detta är FL känner jag inte för att dela med mig av allt idag. Man får ju så himla mycket "skit" för att man delar med sig av sin tankar om livet i en bonusfamilj. 
    Iaf jag är mest intresserad av vad ni bonusmammor har att säga. Blev det en kamp hemma eller gick allt rätt bra, blev det bråk om pappas kärlek? Älskar din bonus sitt nya syskon eller är det avundsjuka osv?)
    Är du en biomamma eller en kvinna i allmänhet som inte alls kan sätta sig in i mina "problem" så snälla skriv inget till mig. (Du visste vad du gav dig in på zzzzzzzzZ.)
  • Svar på tråden Oroligt inför syskon till mitt bonus.
  • rightbackatyou

Inte många svar

KAN det månne vara för att du nämnde något med "du visste vad du gav dig in på"

Jag skriver gärna till dig, men du verkar varit med i trådarna förr och jag vet med mig att inte många gillar mig och du är eventuellt en utav dem.

Om du vill att jag skriver kan du skriva det i tråden eller inboxa mig, är inte inloggad jätteofta men kommer hålla kollen om du hör av dig

• Ess

Nu är det stor ålders skillnad mellan hans och våra barn. Men det blev turbolent när första barnet kom.
    Men det är helt upp till pappan hur han tacklar det hela. Väljer han att dalta det första barnet och behandla honom så kommer det nog inte att hålla så länge mellan er.
    Väljer han att behandla stora barnet som en person med både rättigheter och skyldigheter så går det bättre. Men det är ändå inte lätt innan alla hittat sin plats, så det är vettigt att fövänta sig en del bråk och förbereda hur det ska bemötas.

Men när det gäller småbarns grejer som att sätta en älskling skylt ovanför sängen, så är det kanske läge att påpeka för pappan att han kommer att skämma ut sonen inför kompisarna om han envisas att allt ska va lika. Han måste inse att barnen har olika behov, killen vill nog hellre ha ett spel än en skylt, eller??

• Shasti

Klistrar in första stycket från en annan liknande tråd jag skrev i nyligen:

Jag har 3 bonusar, killar på 14, 16 och 26 och vi har en gemensam tjej på snart 2. Den yngsta bonusen tycker mycket om sin lillasyster, leker gärna nån stund med henne, hjälper till att klä henne, bär runt på henne osv., men den äldsta hade vi stora problem med redan från det jag blev gravid. Han är otroligt svartsjuk och beter sig mer som en treåring är som 16. När dottern jollrade förut kunde han tex härma henne elakt men då sa vi ifrån direkt. Men han tittar aldrig på henne och pratar aldrig med henne. Han har ALDRIG ens PETAT på henne alltså klappat, burit, haft i knät eller så, och hon är snart 2 år!!! Kan tillägga att de bor hos oss vav. Från början när hon föddes kände jag sådana negativa vibbar från honom att jag inte vågade lämna henne ensam i ett rum med honom.

Jag vill inte avskräcka dig, älskar du din sambo och vill ha barn med honom så är det med all säkerhet värt det även om det delvis blir tufft. Men med tanke på vad du beskriver så låter det som att det mycket väl kan bli en del problem. I övrigt håller jag med Ess, det är mycket viktigt hur pappan agerar, MEN det är också mycket viktigt vilken inställning och relation biomamman har med pappan och även dig och hela er nya "familj". Biomamman här är en otäck människa och har försvårat allas våra relationer med bonusarna genom att spela martyr och låtsas som att pappan bara bryr sig om sitt nya barn, vilket inte alls är sant. Men hon överför såklart den inställningen till barnen, vilket leder till avundsjuka och allmän sandlådenivå på beteendet.

• Sandra09
    rightbackatyou skrev 2010-04-05 20:45:28 följande:
    Inte många svar KAN det månne vara för att du nämnde något med "du visste vad du gav dig in på" Jag skriver gärna till dig, men du verkar varit med i trådarna förr och jag vet med mig att inte många gillar mig och du är eventuellt en utav dem. Om du vill att jag skriver kan du skriva det i tråden eller inboxa mig, är inte inloggad jätteofta men kommer hålla kollen om du hör av dig
    Jag vet ju inte vad du tycker om något jag skrev... =) så jag kommer inte inboxa dig än iaf. Att du vet vad du gav dig in på snacket är något du brukar säga har vi nog inte mycket att prata om.. för den meningen är så dum och är inte ens lite sann. 
    Men det hör inte riktigt hit.
  • Sandra09
    Ess skrev 2010-04-05 21:04:50 följande:
    Nu är det stor ålders skillnad mellan hans och våra barn. Men det blev turbolent när första barnet kom. Men det är helt upp till pappan hur han tacklar det hela. Väljer han att dalta det första barnet och behandla honom så kommer det nog inte att hålla så länge mellan er. Väljer han att behandla stora barnet som en person med både rättigheter och skyldigheter så går det bättre. Men det är ändå inte lätt innan alla hittat sin plats, så det är vettigt att fövänta sig en del bråk och förbereda hur det ska bemötas. Men när det gäller småbarns grejer som att sätta en älskling skylt ovanför sängen, så är det kanske läge att påpeka för pappan att han kommer att skämma ut sonen inför kompisarna om han envisas att allt ska va lika. Han måste inse att barnen har olika behov, killen vill nog hellre ha ett spel än en skylt, eller??
    Hej. Jag ska nog ta mig ett ordentligt snacka med min sambo innan. För jag tror det kommer va svårast för han att hålla på sig, alltså att han inte kan ge sin son grejer bara för att vi köper något till den lilla. Nu menar jag inte typ leksaker och spel, får den lilla sånt borde han också få.Jag tror nog inte pojken vill ha en älskling skylt.. men man vet aldrig. 
  • Sandra09
    Shasti skrev 2010-04-05 23:01:26 följande:
    Klistrar in första stycket från en annan liknande tråd jag skrev i nyligen: Jag har 3 bonusar, killar på 14, 16 och 26 och vi har en gemensam tjej på snart 2. Den yngsta bonusen tycker mycket om sin lillasyster, leker gärna nån stund med henne, hjälper till att klä henne, bär runt på henne osv., men den äldsta hade vi stora problem med redan från det jag blev gravid. Han är otroligt svartsjuk och beter sig mer som en treåring är som 16. När dottern jollrade förut kunde han tex härma henne elakt men då sa vi ifrån direkt. Men han tittar aldrig på henne och pratar aldrig med henne. Han har ALDRIG ens PETAT på henne alltså klappat, burit, haft i knät eller så, och hon är snart 2 år!!! Kan tillägga att de bor hos oss vav. Från början när hon föddes kände jag sådana negativa vibbar från honom att jag inte vågade lämna henne ensam i ett rum med honom. Jag vill inte avskräcka dig, älskar du din sambo och vill ha barn med honom så är det med all säkerhet värt det även om det delvis blir tufft. Men med tanke på vad du beskriver så låter det som att det mycket väl kan bli en del problem. I övrigt håller jag med Ess, det är mycket viktigt hur pappan agerar, MEN det är också mycket viktigt vilken inställning och relation biomamman har med pappan och även dig och hela er nya "familj". Biomamman här är en otäck människa och har försvårat allas våra relationer med bonusarna genom att spela martyr och låtsas som att pappan bara bryr sig om sitt nya barn, vilket inte alls är sant. Men hon överför såklart den inställningen till barnen, vilket leder till avundsjuka och allmän sandlådenivå på beteendet.
    Hej.. tack för ditt svar. jag hoppas verkligen inte att min bonus kommer bli som din äldsta som inte ens vill ta i ert barn. det är verkligen tråkigt, kanske borde han få prata med någon om det. Kanske någon på skolan.. kurator eller så.. ?
    Min biomamma är lite knepig ibland men hon vill aldrig försöka få barnet emot oss eller förstöra för oss. det är jag väldigt säker på, hon kommer nog försöka hjälpa sin son att ta emot vårt barn med glädje. Men som sagt, jag tror det kan bli jobbigt ändå. För ju mer barn som tar han uppmärksamhet i allmänhet kommer han nog inte riktigt gilla. Även om han innerst inne kanske älskar sina syskon. 
  • FrökenKanSjälv
    Sandra09 skrev 2010-04-06 15:53:16 följande:
    Hej. Jag ska nog ta mig ett ordentligt snacka med min sambo innan. För jag tror det kommer va svårast för han att hålla på sig, alltså att han inte kan ge sin son grejer bara för att vi köper något till den lilla. Nu menar jag inte typ leksaker och spel, får den lilla sånt borde han också få.Jag tror nog inte pojken vill ha en älskling skylt.. men man vet aldrig. 
    Mina barns farmor tycker att det är superviktigt att det blir rääääättvist mellan barnen, även om det är sex år mellan den äldsta och den yngsta. Det blir lite knepigt när hon köper exakt samma sak till alla tre, tex fick de varsin bebisdocka när de var 7, 10 och 13 år. Hur glad blev den nyblivna tonåringen tror du? Jag har försökt förklara hur många gånger som helst att det blir mer rättvist om varje barn får utifrån sina egna behov istället för exakt samma pryl, men det verkar inte gå in.
  • FrökenKanSjälv

Och egentligen hade jag bara tänkt skriva ett boktips. Min yngsta har också haft kraftiga ilskeutbrott och jag har haft otroligt mycket hjälp av en bok som heter Explosiva barn. Den finns på biblioteket så man behöver inte ens betala för att läsa den.

• Sandra09
    FrökenKanSjälv skrev 2010-04-06 19:52:48 följande:
    Och egentligen hade jag bara tänkt skriva ett boktips. Min yngsta har också haft kraftiga ilskeutbrott och jag har haft otroligt mycket hjälp av en bok som heter Explosiva barn. Den finns på biblioteket så man behöver inte ens betala för att läsa den.
    Tackar. Ska fara och låna den i veckan. Behöver verkligen råd ang mitt bonus. man står som bara och skakar på huvudet. Och fattar inte varför han får galna utbrott över total ingenting.
    Ja en bebisdocka låter verkligen inte som något en 13åring vill ha. Tycker det låter väldigt självklart att man vill ha olika saker. 
    Ang min älskling tavla är det ju mer saker jag köper inför barnet, då kommer jag ju köpa massor med saker för jag har ju inga barn saker alls. Och då kan jag ju inte lägga ut lika mycket på hans barn. Det skulle ju inte ens vara ekonomisk möjligt. Och det tror jag kommer kännas orättvist. men det är ju inte det.. jaja. vi får se hur det går.
    Ska på biblan imorgon, tack för tipset. 
  • Ess
    Sandra09 skrev 2010-04-06 19:57:27 följande:
    Tackar. Ska fara och låna den i veckan. Behöver verkligen råd ang mitt bonus. man står som bara och skakar på huvudet. Och fattar inte varför han får galna utbrott över total ingenting. Ja en bebisdocka låter verkligen inte som något en 13åring vill ha. Tycker det låter väldigt självklart att man vill ha olika saker.  Ang min älskling tavla är det ju mer saker jag köper inför barnet, då kommer jag ju köpa massor med saker för jag har ju inga barn saker alls. Och då kan jag ju inte lägga ut lika mycket på hans barn. Det skulle ju inte ens vara ekonomisk möjligt. Och det tror jag kommer kännas orättvist. men det är ju inte det.. jaja. vi får se hur det går. Ska på biblan imorgon, tack för tipset. 
    När det gäller att handla saker, så har jag endast handlat till mina egna barn. Jag tycker det verkar knäppt att om jag köper en tröja till mina så ska hans också ha trots att vi inte träffade dem mer än varannan helg. Jag har aldrig känt att det skulle va orättvist för dom har sin mamma som är helt kompetent att ge dem vad de behöver. Nu är här stoor åldersskillnad så hans barn har liksom aldrig förväntat sig att jag skulle behandla dem lika heller.

rightbackatyou brukar definitivt inte använda meningen -Du vet vad du gav dig in på. Inboxar du henne så tror jag inte att hon kommer med en massa besserwisser pekpinnar.
  • Anonym (lotta)

Hej
    Nu har inte jag läst vilka svar du redan fått men kan berätta lite hur det blev för mig.
    Jag lever med en man som ahr två barn sedan tidigare och nu har vi ett gemensamt. Jag gruvade mig mkt när ajg var gravid. Mest sånt som att det inte var första för han som att han skulle vara någon expert osv. men det var bara mina hjärnspöken. När väl barnen kom så visst kunde jag tycka det va jobbigt när bonusarna var hos oss. Inte samma lugn och jag fick lov att acceptera att mitt första barn hade syskon som ville vara med. Min sambo har inte varit så att alla barn måste ha lika osv. sen har jag gjort så att jag har köpt det jag vill till mitt barn om han då tycker att alla barn ska ha samma sak så är det hans problem och så får han köpa det i så fall. Jag kan tycka att bonusbarnen har ju redan dubbelt av allt iom. att de har två hem. Klart de får saker här med men jag handlar det ajg vill till mitt barn helt enkelt.
    Det jobbigaste va nog att inte få den där drömmen av den perfekta familjen så som jag hade föreställt mig. Tyckte också det var jobbigt att jag och min sambo inte kunde få lite tid själva med vårt barn efter förlossningen. Men det beror väl helt på hur man lägger upp den. Mina bonusbarns mamma accepterar inte att typ byta helg eller så pga. en sån anledning.

Kan skriva hur mkt som hälst., Fråga om det är någonting mer specifikt som du funderar över

• Modesty Blaise
    Shasti skrev 2010-04-05 23:01:26 följande:
    Klistrar in första stycket från en annan liknande tråd jag skrev i nyligen: Jag har 3 bonusar, killar på 14, 16 och 26 och vi har en gemensam tjej på snart 2. Den yngsta bonusen tycker mycket om sin lillasyster, leker gärna nån stund med henne, hjälper till att klä henne, bär runt på henne osv., men den äldsta hade vi stora problem med redan från det jag blev gravid. Han är otroligt svartsjuk och beter sig mer som en treåring är som 16. När dottern jollrade förut kunde han tex härma henne elakt men då sa vi ifrån direkt. Men han tittar aldrig på henne och pratar aldrig med henne. Han har ALDRIG ens PETAT på henne alltså klappat, burit, haft i knät eller så, och hon är snart 2 år!!! Kan tillägga att de bor hos oss vav. Från början när hon föddes kände jag sådana negativa vibbar från honom att jag inte vågade lämna henne ensam i ett rum med honom. Jag vill inte avskräcka dig, älskar du din sambo och vill ha barn med honom så är det med all säkerhet värt det även om det delvis blir tufft. Men med tanke på vad du beskriver så låter det som att det mycket väl kan bli en del problem. I övrigt håller jag med Ess, det är mycket viktigt hur pappan agerar, MEN det är också mycket viktigt vilken inställning och relation biomamman har med pappan och även dig och hela er nya "familj". Biomamman här är en otäck människa och har försvårat allas våra relationer med bonusarna genom att spela martyr och låtsas som att pappan bara bryr sig om sitt nya barn, vilket inte alls är sant. Men hon överför såklart den inställningen till barnen, vilket leder till avundsjuka och allmän sandlådenivå på beteendet.
    Har du en 26-årig man boende hos er varannan vecka? En vuxen karl som är otrevlig och ignorerar sin lillasyster? Vad är det för dumheter? Det hade jag aldrig accepterat! 
  • Shasti
    Modesty Blaise skrev 2010-04-07 14:11:41 följande:
    Har du en 26-årig man boende hos er varannan vecka? En vuxen karl som är otrevlig och ignorerar sin lillasyster? Vad är det för dumheter? Det hade jag aldrig accepterat! 
    Sorry jag skrev fel, det är den mellersta, alltså 16-åringen. 26-åringen har flyttat hemifrån för länge sen .
  • Sandra09
    Anonym (lotta) skrev 2010-04-06 21:55:33 följande:
    Hej Nu har inte jag läst vilka svar du redan fått men kan berätta lite hur det blev för mig. Jag lever med en man som ahr två barn sedan tidigare och nu har vi ett gemensamt. Jag gruvade mig mkt när ajg var gravid. Mest sånt som att det inte var första för han som att han skulle vara någon expert osv. men det var bara mina hjärnspöken. När väl barnen kom så visst kunde jag tycka det va jobbigt när bonusarna var hos oss. Inte samma lugn och jag fick lov att acceptera att mitt första barn hade syskon som ville vara med. Min sambo har inte varit så att alla barn måste ha lika osv. sen har jag gjort så att jag har köpt det jag vill till mitt barn om han då tycker att alla barn ska ha samma sak så är det hans problem och så får han köpa det i så fall. Jag kan tycka att bonusbarnen har ju redan dubbelt av allt iom. att de har två hem. Klart de får saker här med men jag handlar det ajg vill till mitt barn helt enkelt. Det jobbigaste va nog att inte få den där drömmen av den perfekta familjen så som jag hade föreställt mig. Tyckte också det var jobbigt att jag och min sambo inte kunde få lite tid själva med vårt barn efter förlossningen. Men det beror väl helt på hur man lägger upp den. Mina bonusbarns mamma accepterar inte att typ byta helg eller så pga. en sån anledning. Kan skriva hur mkt som hälst., Fråga om det är någonting mer specifikt som du funderar över
    Hej. Drömmen om den "perfekta familjen" är lite svår att komma över. Ibland känns det helt okej och jag är okej med att jag aldrig kommer få den framtid jag så länge väntat på. Och så vissa dagar känns det jobbigt att min sambo redan fått barn osv.. men så kommer det kanske alltid att vara. Detta varannan vecka livet är inte lätt alltid. Jag tror jag som dig har hjärnspöken över hur det kommer bli när vi får barn, att min sambo kan allt för han redan haft barn bla bla.. tror dock jag är precis lika bra. Och det var ju 9 år sedan han hade en bebis.. 
    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! =) 
  • Anonym (lotta)

Jag pratade med min sambo om detta och han sa alltid. -Det blir nytt för mig med det är ju med en ny kvinna. Dessutom är inget barn det andra likt. Som du skriver med det var ju 9 år sedan man glömmer mkt på nio år. Det blir något annat när ni får ett barn gemensamt jag kunde känna att jag äntligen hade en plats i familjenb. Var bunden till familjen på nåt vis. Det är lätt att bara se det jobbiga med vv. Jag försöker tänka så här, vv är vi en stor familj med full aktivitet det är jobbigt och jobbigt att ställa in sig men försöker så gott ajg kan få ihop det. Tänker också att det är min sambos ansvar och inte mitt. Sen vv så kan jag pusta ut då är vi lilla familjen jag njuter till fullo njuter av att ha tid för bara vårat barn. Gäller att hitta andra saker att lägga tankarna på.

• Anonym

Nu är mina bonusar ganska mycket äldre än vårat gemensama. De är tonårstjejer.  Jag tycker att allt fungerat helt underbart bra. Den älsta har haft stora problem och gått till BUP etc, mycket på grund av att hon klandrat sin pappa för skillsmässan med mamman etc. De är fantastiska med lillasyster och jag tycker även att min sambo har blivit bättre pappa till sina äldre flickor också. Han är helt betagen i vår dotter och jag tror faktiskt att han tycker att det känns lite som första gången. Med de äldre barnen var han yngre och mindre engagerad.

Däremot har jag märkt att jag själv inte orkar engagera mig lika mycket i  mina bonusar. Jag har alltid tagit en stor roll i fix och trix med dem medan min sambo lämpat över ansvar på mig. Jag har tagit några steg tillbaka. men det kanske också handlar om att de är äldre och mer självständiga.

• FrökenKanSjälv
    Anonym skrev 2010-04-09 22:49:51 följande:
    Nu är mina bonusar ganska mycket äldre än vårat gemensama. De är tonårstjejer.  Jag tycker att allt fungerat helt underbart bra. Den älsta har haft stora problem och gått till BUP etc, mycket på grund av att hon klandrat sin pappa för skillsmässan med mamman etc. De är fantastiska med lillasyster och jag tycker även att min sambo har blivit bättre pappa till sina äldre flickor också. Han är helt betagen i vår dotter och jag tror faktiskt att han tycker att det känns lite som första gången. Med de äldre barnen var han yngre och mindre engagerad.Däremot har jag märkt att jag själv inte orkar engagera mig lika mycket i  mina bonusar. Jag har alltid tagit en stor roll i fix och trix med dem medan min sambo lämpat över ansvar på mig. Jag har tagit några steg tillbaka. men det kanske också handlar om att de är äldre och mer självständiga.
    Jag tror att vi kvinnor är alldeles för duktiga på att ta på oss familjens fix och trix även när det inte är våra egna barn (eller släktingar) det gäller. Männen är också duktiga på att glida undan detta med fix och trix. Det gör att ansvarsfördelningen och arbetsbördan inom familjen blir väldigt ojämlik.

Därför tror jag att det är jättebra för er relation att mannen blir tvungen att ta mer ansvar för döttrarnas fix och trix. Plus att det är bra för döttrarna att pappan engagerar sig.
  • Anonym

Triss i tjejer: Det har du aldeles rätt i. Det är irriterande. Både jag ock sambon är utbildade inom genusfrågor men det spelar ju ingen roll när man inte omsätter det i praktiken. Jag var ung när vi blev tillsammans och ville visa vilken "bra" och engagerad extravuxen jag var i mina bonusars liv. Det har nog betytt mycket bra för mina bonusars och min relation men det har verkligen inte varit bra för mig eller min relation med sambon.

Svar på tråden Oroligt inför syskon till mitt bonus.