• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.

• Svar på tråden Antabus, hur funkar det?
  • Anonym

Vet inte riktigt hur det fungerar, men jag tror att husläkare kan skriva ut det. Jag tror också att när man tar det så ska man dåligt av alkoholintag dvs hjärtklappning och kräkning. Eftersom du tagit det beslut att du behöver det så vill jag verkligen säga vad bra att du tar tag i dina problem!!! Vore jag du skulle jag ringa vårdcentralen och prata med läkaren som borde kunna hjälpa dig om inte annat så kan han hänvisa dig vidare. Lycka till i ditt nya nyktra liv och GRATTIS till ett mycket moget beslut!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 15:31:50 följande:
    Vet inte riktigt hur det fungerar, men jag tror att husläkare kan skriva ut det. Jag tror också att när man tar det så ska man dåligt av alkoholintag dvs hjärtklappning och kräkning. Eftersom du tagit det beslut att du behöver det så vill jag verkligen säga vad bra att du tar tag i dina problem!!! Vore jag du skulle jag ringa vårdcentralen och prata med läkaren som borde kunna hjälpa dig om inte annat så kan han hänvisa dig vidare. Lycka till i ditt nya nyktra liv och GRATTIS till ett mycket moget beslut!!!
    Tack för ditt svar.

Jag har redan ringt till "nåt ställe" där man kan gå i öppenvård. Det var min psykläkare som tipsade mig.

Jag har inga planer på att leva nyktert resten av mitt liv dock, detta är så länge jag mår dåligt psykiskt och dämpar ångesten med alkohol. Så fort terapin och medicineringen fungerar kommer jag sluta med antabus och återgå till ett "normalt" alkoholbruk. (vet ej om min sambo kommer godta det beslutet dock, det återstår att se)
  • Anonym
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 15:48:33 följande:
    Mina föräldrar äter/åt antabus båda två  min mamma fick sluta pga biverkningar och dom måste gå till en beroende klinik var 3e eller om det är var annan dag. Det går inte att få det utskrivet på recept och hämta ut en större dos. Du måste lämna blod/urin prover med jämna mellanrum för antabusen kan ge biverkningar så som sämre levervärden osv.Tiderna man går till mottagningen brukar vara på morgonen så man ska kunna åka vidaer till jobb osv och itne missa för mkt arbetstid. Tycker att du ska prata med din chef om detta då han/hon har rätt att veta varför du blir sen några dagar i veckan.Jag själv tror dock inte på att om man ha alkoholproblem och behöver antabus så tror jag inte att man kommer kunna leva med alkohol i måtliga mängder. För min erfarenhet av alkolister är att det finns inget som heter måtliga mängder.
    Jodå, jag kan klara mig utan alkohol i långa perioder om jag vill det. (har aldrig något alkoholsug) Kan även dricka endast nåt glas eller två till middan när jag är i sällskap av sambo eller vänner och när jag mår bra!

Så om jag är alkoholist eller ej vet jag inte, men jag tror inte det?

Däremot VET jag att jag missbrukar alkohol pga att jag har en enorm ångest (har diagnosen GAD) och inte får någon ångest medecin/lugnande som fungerar för mig. Då känns det som att jag inte har något val ibland......... fast dagen efter är ju såklart ångesten ännu värre.....

Hur såg din mammas biverkningar ut?
  • Anonym
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 16:20:48 följande:
    Nej jag kan ju inte uttala mig om om du är alkolist eller ej. Det rä dock alkolist jag tänker när jag hör antabus.Tycker att det är jätte bra att du kan hålla dig borta från alkohol under längre perioder. Hjälper din sambo dig? Dvs genom att själv itne dricka? För det är jätte viktigt man dricker ju lättare när andra också gör det även fast den andre kanske dricker måtligt.Min mamma fick dåliga lever värden och var tvungen att sluta äta antabus då den var skadligare för henne än vad alkoholen var ansåg läkarna. Inte för att alkoholen är bra för henne men levervärdena sjönk så lågt att det var riktigt skadligt. Finns det inget du kan byta ut alkoholen mot? Jogging runda med hög musik eller dyl? Låter kanske fånigt men du måste ju få ut kännslorna istället för att dämpa dom och stänga dom inne.
    Tycker inte alls att joggingrunda eller dyl låter fånigt!!! Boxning är också ett alternativ :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 16:27:55 följande:
    Tycker inte alls att joggingrunda eller dyl låter fånigt!!! Boxning är också ett alternativ :)
    Ja, det skulle jag gärna göra. Jag brukade bli av med ångesten när jag tränade mycket - men jag har inget gymkort längre tyvärr.

Jag skulle nästan göra vad som helst för att slippa börja med antabus, har ju medicinering mot mina psykiska problem och orkar inte ta tag i ännu ett problem.

Jag kan hålla mig undan alkohol - eller dricka måttligt - men bara när jag är stabil och mår bra psykiskt.

Det är den senaste månaden som jag druckit för mkt.... (även tidigare då och då förståss) Men nu ska jag äntligen få börja i terapin vilken dag som helst.

Sambon tjatar dock enbart om antabusen - som att allt skulle bli bra av det?! Hatar det tjatet, men orkar inte stå emot så börjar jag med detta (vilket jag måste göra) så är det enbart för hans skull!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 16:49:02 följande:
    Ja, det skulle jag gärna göra. Jag brukade bli av med ångesten när jag tränade mycket - men jag har inget gymkort längre tyvärr.Jag skulle nästan göra vad som helst för att slippa börja med antabus, har ju medicinering mot mina psykiska problem och orkar inte ta tag i ännu ett problem.Jag kan hålla mig undan alkohol - eller dricka måttligt - men bara när jag är stabil och mår bra psykiskt.Det är den senaste månaden som jag druckit för mkt.... (även tidigare då och då förståss) Men nu ska jag äntligen få börja i terapin vilken dag som helst.Sambon tjatar dock enbart om antabusen - som att allt skulle bli bra av det?! Hatar det tjatet, men orkar inte stå emot så börjar jag med detta (vilket jag måste göra) så är det enbart för hans skull!
    Att sambon tjatar om antabus tolkar jag det som att han/hon tycker att det här med alkohol är ett problem. Jag har ingen aning om du har det eller inte, men omgivningen brukar snappa upp problemet fortare än man själv accepterar. Skaffa dig ett nytt gymkort! Friskis och svettis är relativt billiga och de flesta arbetsgivare brukar ha nån form av ekonomisk bidrag för gymkort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 16:53:05 följande:
    Att sambon tjatar om antabus tolkar jag det som att han/hon tycker att det här med alkohol är ett problem. Jag har ingen aning om du har det eller inte, men omgivningen brukar snappa upp problemet fortare än man själv accepterar. Skaffa dig ett nytt gymkort! Friskis och svettis är relativt billiga och de flesta arbetsgivare brukar ha nån form av ekonomisk bidrag för gymkort.
    Men hur ska man få tid till det om jag måste gå till läkaren 4 ggr per vecka? Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt?

Vi ska på en lång semesterresa i sommar, men jag kommer avboka min biljett om jag går på antabus. Har absolut ingen lust att resa till solen då!

Vi var där förra sommaren också och drack "normalt" var och varannan dag, inga problem alls.

Känns trist - men så är det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 16:57:33 följande:
    Men hur ska man få tid till det om jag måste gå till läkaren 4 ggr per vecka? Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt?Vi ska på en lång semesterresa i sommar, men jag kommer avboka min biljett om jag går på antabus. Har absolut ingen lust att resa till solen då!Vi var där förra sommaren också och drack "normalt" var och varannan dag, inga problem alls. Känns trist - men så är det.
    Börja med nått pass i veckan tex på lördag eller söndag. Jag tror nog att läkarn skulle tycka att det är en bra ide´.  Jag tycker att det är helt OK att du avbokar dina semesterplaner om det känns rätt.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:10:49 följande:
    Tack! Livet är så mycket bättre nu!
    Jag vet precis vad du menar! Säger också GRATTIS!!!! Du är ett föredömme!
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?