Anonym skrev 2010-04-08 14:37:57 följande:
Ja... att läsa på fass har jag självklart redan gjort. Jag var ute efter mer personliga erfarenheter om medicinerna men det kanske inte framgick? Jag måste börja missbruksbehandling, något annat val har jag inte. Men jag är absolut inte motiverad alls och vill inte sluta med alkohol - jag vill dock få hjälp för ångesten så att jag inte MISSbrukar alkohol mer. Men det får jag väl knappast av antabus?Måste man gå i någon form av samtal på beroendeenheten också när man tar antabus? Vet du något om det?
Jag har ingen erfarenhet av Campral, har aldrig ens övervägt att ta det eftersom jag aldrig haft något alkoholsug.
Det är det här jag menar med att det är vattentäta skott mellan psyk- och missbruksvården. Om du redan har kontakt med psykvården, varför skulle du inte kunna få antabus från dem?
Jag var inlagd på psyket för depression och fick i samband med det antabus utskrivet, men jag tror inte att det är så det går till i vanliga fall.
Haha! Kom nu på att jag var på St Eriks missbruksakut en gång också och fick antabus utskrivet... Efter att de undrade vad jag hade där att göra.... De är inte så vana vid att helt nyktra, välklädda och till synes "normala" kvinnor kliver in där en måndagförmiddag... Dit brukar man komma med ambulans. Det var början på min nu fem år långa nykterhet.
Att springa runt till olika mottagningar och berätta sitt livs historia kan vara knäckande för den starkaste...
Men som sagt: försök på "din" psykiatriska mottagning! Om man kan ge en någorlunda bra motivering till varför man bör få ta antabus hemma så tror jag att det går bra. Jag har i alla fall skött det själv.