Inlägg från: Anonym (been there) |Visa alla inlägg
  • Anonym (been there)

Antabus, hur funkar det?

Att man kan hålla sig undan alkohol i långa perioder är inget tecken på att man inte har alkoholproblem eller är alkoholist. Jag gjorde så under många år, hävdade att jag kunde ju avstå. Men problemen fanns där lik förbannat.

Jag har tagit antabus i två perioder, båda gångerna har jag tagit det själv, hemma. Men jag stod givetvis under läkarkontroll, genom en beroendemottagning.

Andra gången fick jag leverförändringar och var tvungen att sluta, men har hållit mig nykter sedan dess för egen maskin, det är nu fem år sedan jag drack för sista (hoppas jag) gången.

• Anonym (been there)
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 17:10:01 följande:
    Grattis! (säger man det?)
    Tack! Livet är så mycket bättre nu!
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:16:11 följande:
    Antabus ska tas 3 ggr i veckan, troligtvis (måndag, onsdag, fredag och den ska tas under uppsyn.. därav kan man inte ta den själv hemma) En sjuksköterska måste blanda tabletten och ge den till patienten och kolla så att allt sväljs.. för att behandlingen ska fungera korrekt.För att få börja med antabus ska man ha godkända levervärden då det påverkar levern lika mkt som alkoholen gör.Jag tror att man går och tar antabus tills man känner att man klarar att hålla sig borta från alkoholen, så det kan vara olika från person till person.
    Som jag skrev tidigare så kan man visst få ta det hemma! Det gäller bara att man kan argumentera för varför man ska få göra det!

Sen är ju antabus inget "undermedel", det ska bara användas under en kortare period under den mest akuta fasen. Man kan ju må rätt dåligt när man inser vad man håller på med och då är det lätt att falla tillbaka.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:19:20 följande:
    Jag kommer åka på semester, men inte tillsammans med sambon. Vi kommer båda vara borta över midsommar. Jag kommer åka på en semester där jag kan och får ta ett glas vin till maten. Att åka på en resa och vara nykter är inget alternativ för mig - det är tråkigt rent utsagt. Men jag är ganska säker på att jag inte kommer vara sambo mer efter det. Tyvärr.Ja, sambon mår dåligt också, det säger han alltför ofta. Men han förstår sig inte på mig, han förstår inte vad problemet är, hur mkt jag än försöker förklara.Han vill inte ens läsa på om GAD, borderline, depressiv personlighetsstörning m.m. Han har enbart alkoholen i huvudet. Detta trots att vi senast 3 månader före jul inte hade några alkoholproblem alls. Tog ett glas vin tillsammans då och då och vi mådde båda jättebra. Sen har det hänt så mycket tråkiga saker på sistone och jag med mina psykiska problem har inte klarat av det.
    Ursäkta mig, men om du inte kan tänka dig att åka utomlands eller fira midsommar nykter, så har du nog problem.

Ta inte det här på fel sätt nu, men på mig låter det som att du väljer alkoholen före sambon...

It takes one to know one, you know...
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:25:53 följande:
    Vilken "akuta" fas? Jag har inte druckit en droppe på flera veckor nu och har inget sug efter att göra det heller. Är det en akut situation fas då?Jag är helt övertygad om att mitt psykiska mående kommer förvärras avsevärt när jag börjar med antabus, jag är helt enkelt livrädd för att göra det.Men jag är tvingad till detta och får försöka bita ihop - precis som man får göra i så många andra situationer.Usch....... bara tanken får mig att vilja gråta......
    Vad är så hemskt med att ta antabus?
    Jag är inget större fan av antabus, när jag har tagit det har jag gjort det för att mina anhöriga krävt det och jag har "bjussat" på det.

Ditt psykiska mående försämras inte av att du tar antabus, men man kan må dåligt i processen om/när man inser att man aldrig mer kan dricka. Det är ett sorgearbete.

Jag vet ju inte hur ditt missbruk ser ut, men det verkar som om missbruket och ditt psykiska mående går hand i hand och det är det vanligaste - att det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Därför är det konstgt att psykvården och missbruksvården inte samarbetar. Som det är nu är det vattentäta skott emellan.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:30:55 följande:
    Ja, kanske....... Men just nu kan jag inte välja alkoholen framför sambon. Kanske senare dock, ett helnyktert liv är inget alternativ för min del. Aldrig!Jag älskar min sambo jättemycket, men jag vill inte leva ett liv som helnykter. Jag tycker om att ta en öl på en utesevering en vacker sommardag eller ett gott glas rött till middagen.Men framförallt vill jag vill inte känna mig "sjuk" som jag ändå gör hela tiden pga min diagnos. Det räcker med den...... allt jag vill är att känna mig "vanlig" , det är därför jag ska börja i terapi och det är därför jag nyligen påbörjat en kur med s.k "lycko-piller". Jag hoppas och tror på att terapin och den medicin jag redan tar kommer hjälpa mig att må bättre och på så sätt inte "behöva" alkohol på fel sätt.Svårt att förklara........ låter kanske som dumma bortförklaringar. Men jag är helt säker på hur jag fungerar och känner.
    För mig tog det flera år innan jag kunde acceptera att alkoholen var en bidragande orsak till att jag mådde som jag mådde.

Jag ville också vara "normal"...

Men vet du, det går så himla bra att vara "normal" utan alkohol!
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:42:03 följande:
    Precis! Jag har mått som mest psykiskt dåligt då mitt missbruk tagit över. När jag tog bort det så vad det som en hinna i hjärnan försvann...Då kan man också koncentrera sig på de verkliga problemen dvs de man försöker förtränga med alkohol.
    Exakt! Och det kan vara riktigt jobbigt... Men så värt det!
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:43:22 följande:
    Ja, så är det ju för min del också. Omgivningen (inte brorsan och min bästa kompis dock) anser att jag ska göra det så det blir enbart för min omgivnings skull - inte för att jag själv har viljan att leva ett nyktert liv. För det har jag inte!Däremot vill jag må bra, allra helst skulle jag vilja ha en ångestmedicin att ta till när ångesten blir olidlig. Då hade jag sluppit ta till alkoholen. Men som det är nu så finns det inget annat sätt. Vad kommer jag då göra när jag inte kan dricka, inte ta lugnande...... kommer jag bli självmordsbenägen då?Jag ber till gud (är inte troende så det var mer ett talesätt ) att jag är allergisk och slipper antabus!
    Om du inte vill kommer det inte att fungera. Det spelar ingen roll vilken behandligsmetod man går igenom - vill man inte funkar det inte, vill man så funkar det!
    Därför finns det ingen behandlingsmetod som vetenskapligt bevisat fungerar, alla misslyckas till ca 50%, och det beror på patienternas egna vilja, eller brist på vilja.

Och antabus är inte ens en behandlingsform
    Det är bara ett sätt att hålla sig nykter om man inte litar på sig själv och sin egen vilja.
  • Anonym (been there)

Man brukar säga det, att om omgivningen tycker att det är ett problem, så är det ett problem.

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 18:33:08 följande:
    Hur gör man rent praktiskt på en utlandsresa när man inte kan äta på restaurang? Ska jag sitta "hemma" och äta typ bröd med vatten till när alla andra går ut och äter?!
    Varför skulle du inte kunna äta på restaurang? Tror nog att det finns både mineralvatten och läsk utomlands också. Är du allvarlig?
  • Anonym (been there)
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 18:39:02 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta på restaurang? Tror nog att det finns både mineralvatten och läsk utomlands också. Är du allvarlig?
    Om du menar att du är rädd för att det ska vara alkohol i maten så är det så, att i en sås eller gryta, t.ex, så kokar alkoholen bort vid tillagningen. Skulle tro att risken att du ska få i dig den mängd som krävs för att må dåligt, genom maten, är obefintlig.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 18:48:16 följande:
    Det är inte vad jag har hört och vem vågar chansa? Inte jag iaf.... Enligt fass så ska man vara mycket försiktig med föda och inte bara dryck.Man kan inte ens äta en likörpralin utan att bli sjuk så nej, jag kommer inte äta på restaurang. Det skulle jag aldrig våga.
    Snacka om att göra det omöjligt för sig själv...

De flesta maträtter är det noll alkohol i. Vinäger som du tog upp tidigare är det ingen alkohol i. Tillagar man maten med alkohol är den borta innan du får den på bordet.

Visste du att det är alkohol i mjölk?
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 11:53:57 följande:
    Puffar och hoppas på fler svar :)
    Vad vill du ha för svar? Att du inte har några problem och absolut inte behöver antabus? Det är ju bara du som kan veta och ta det beslutet.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 13:16:38 följande:
    Bokar jag om min resa till i vinter istället så kommer jag ju kunna ta ett glas vin till maten under semestern. Mycket trevligar för oss alla
    Precis så har jag tänkt under många år...planerat för när jag kan dricka....

Du ville ha info om Campral och Revia, så här svårt var det att ta reda på:
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960913000017&DocTypeID=5

Revia skrivs tydligen inte ut i Sverige längre.

Jag tycker INTE att du ska börja med nån missbruksbehandling öht innan du är motiverad! Behandling är till för dem som vill ha hjälp och det vill inte du ännu. Man måste nå sin botten för att vända sitt liv och det har du inte gjort ännu. Du kanske måste förlora din partner, dina vänner, jobb och hem innan du är redo att ta tag i saker eller också är det så att du faktiskt inte har några problem och då kan du ju bara köra ditt race!
    Lycka till, hur du än väljer att göra!
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 14:37:57 följande:
    Ja... att läsa på fass har jag självklart redan gjort. Jag var ute efter mer personliga erfarenheter om medicinerna men det kanske inte framgick? Jag måste börja missbruksbehandling, något annat val har jag inte. Men jag är absolut inte motiverad alls och vill inte sluta med alkohol - jag vill dock få hjälp för ångesten så att jag inte MISSbrukar alkohol mer. Men det får jag väl knappast av antabus?Måste man gå i någon form av samtal på beroendeenheten också när man tar antabus? Vet du något om det?
    Jag har ingen erfarenhet av Campral, har aldrig ens övervägt att ta det eftersom jag aldrig haft något alkoholsug.

Det är det här jag menar med att det är vattentäta skott mellan psyk- och missbruksvården. Om du redan har kontakt med psykvården, varför skulle du inte kunna få antabus från dem?
    Jag var inlagd på psyket för depression och fick i samband med det antabus utskrivet, men jag tror inte att det är så det går till i vanliga fall.

Haha! Kom nu på att jag var på St Eriks missbruksakut en gång också och fick antabus utskrivet... Efter att de undrade vad jag hade där att göra.... De är inte så vana vid att helt nyktra, välklädda och till synes "normala" kvinnor kliver in där en måndagförmiddag... Dit brukar man komma med ambulans. Det var början på min nu fem år långa nykterhet.

Att springa runt till olika mottagningar och berätta sitt livs historia kan vara knäckande för den starkaste...

Men som sagt: försök på "din" psykiatriska mottagning! Om man kan ge en någorlunda bra motivering till varför man bör få ta antabus hemma så tror jag att det går bra. Jag har i alla fall skött det själv.
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?