• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Antabus ska tas 3 ggr i veckan, troligtvis (måndag, onsdag, fredag och den ska tas under uppsyn.. därav kan man inte ta den själv hemma)

En sjuksköterska måste blanda tabletten och ge den till patienten och kolla så att allt sväljs.. för att behandlingen ska fungera korrekt.

För att få börja med antabus ska man ha godkända levervärden då det påverkar levern lika mkt som alkoholen gör.

Jag tror att man går och tar antabus tills man känner att man klarar att hålla sig borta från alkoholen, så det kan vara olika från person till person.

• Anonym
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 17:06:47 följande:
    En jogging runda har alla tid med. Har ni barn kan sambon passa dem medans du går ut påå en 30minuters jogging runda. Säger han emot? Ja då säger du som det är arr du vill ut och jogga för att göra av med dålig energi.Tycker inte att du ska avboka resan bara för att du inte får dricka alkohol. Det kommer vara svårt att motstå vin till maten eller dyl men det kommer alltid att komma prövningar oavsett vilken plats i världen man befinner sig på. Ta tex midsommar. Ska du sitta inne ensam för att du inte får dricka alkohol. Nej åka på resan och njut av semestern även fast det blir nycktert. Vem vet du kanske inte går på antabus då.Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt? Förstår inte riktigt på vilket sätt du menar? Menar du när sambon tjatar? Tror iof inte att han tänker på att du kanske uppfattar det som att du tjatar. Han kanske mår jätte dåligt själv men inte vill visa det för att du mår dåligt och han vet att du mår inte bättre av att han också mår dåligt. Jag har tjatat påå mina päron mååånga gånger men jag har inte menat det på ett negativt sätt men det har dom uppfattat det som
    Jag kommer åka på semester, men inte tillsammans med sambon. Vi kommer båda vara borta över midsommar. Jag kommer åka på en semester där jag kan och får ta ett glas vin till maten. Att åka på en resa och vara nykter är inget alternativ för mig - det är tråkigt rent utsagt. Men jag är ganska säker på att jag inte kommer vara sambo mer efter det. Tyvärr.

Ja, sambon mår dåligt också, det säger han alltför ofta. Men han förstår sig inte på mig, han förstår inte vad problemet är, hur mkt jag än försöker förklara.

Han vill inte ens läsa på om GAD, borderline, depressiv personlighetsstörning m.m. Han har enbart alkoholen i huvudet. Detta trots att vi senast 3 månader före jul inte hade några alkoholproblem alls. Tog ett glas vin tillsammans då och då och vi mådde båda jättebra. Sen har det hänt så mycket tråkiga saker på sistone och jag med mina psykiska problem har inte klarat av det.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:21:03 följande:
    Som jag skrev tidigare så kan man visst få ta det hemma! Det gäller bara att man kan argumentera för varför man ska få göra det!Sen är ju antabus inget "undermedel", det ska bara användas under en kortare period under den mest akuta fasen. Man kan ju må rätt dåligt när man inser vad man håller på med och då är det lätt att falla tillbaka.
    Vilken "akuta" fas? Jag har inte druckit en droppe på flera veckor nu och har inget sug efter att göra det heller. Är det en akut situation fas då?

Jag är helt övertygad om att mitt psykiska mående kommer förvärras avsevärt när jag börjar med antabus, jag är helt enkelt livrädd för att göra det.

Men jag är tvingad till detta och får försöka bita ihop - precis som man får göra i så många andra situationer.

Usch....... bara tanken får mig att vilja gråta......
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:23:50 följande:
    Ursäkta mig, men om du inte kan tänka dig att åka utomlands eller fira midsommar nykter, så har du nog problem.Ta inte det här på fel sätt nu, men på mig låter det som att du väljer alkoholen före sambon...It takes one to know one, you know...
    Vågade inte riktigt skriva som du, men jag håller med och är glad att du gjorde det. It takes one to know one!
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:23:50 följande:
    Ursäkta mig, men om du inte kan tänka dig att åka utomlands eller fira midsommar nykter, så har du nog problem.Ta inte det här på fel sätt nu, men på mig låter det som att du väljer alkoholen före sambon...It takes one to know one, you know...
    Ja, kanske....... Men just nu kan jag inte välja alkoholen framför sambon. Kanske senare dock, ett helnyktert liv är inget alternativ för min del. Aldrig!

Jag älskar min sambo jättemycket, men jag vill inte leva ett liv som helnykter. Jag tycker om att ta en öl på en utesevering en vacker sommardag eller ett gott glas rött till middagen.

Men framförallt vill jag vill inte känna mig "sjuk" som jag ändå gör hela tiden pga min diagnos. Det räcker med den...... allt jag vill är att känna mig "vanlig" , det är därför jag ska börja i terapi och det är därför jag nyligen påbörjat en kur med s.k "lycko-piller". Jag hoppas och tror på att terapin och den medicin jag redan tar kommer hjälpa mig att må bättre och på så sätt inte "behöva" alkohol på fel sätt.

Svårt att förklara........ låter kanske som dumma bortförklaringar. Men jag är helt säker på hur jag fungerar och känner.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:36:32 följande:
    Vad är så hemskt med att ta antabus?Jag är inget större fan av antabus, när jag har tagit det har jag gjort det för att mina anhöriga krävt det och jag har "bjussat" på det.Ditt psykiska mående försämras inte av att du tar antabus, men man kan må dåligt i processen om/när man inser att man aldrig mer kan dricka. Det är ett sorgearbete.Jag vet ju inte hur ditt missbruk ser ut, men det verkar som om missbruket och ditt psykiska mående går hand i hand och det är det vanligaste - att det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Därför är det konstgt att psykvården och missbruksvården inte samarbetar. Som det är nu är det vattentäta skott emellan.
    Precis! Jag har mått som mest psykiskt dåligt då mitt missbruk tagit över. När jag tog bort det så vad det som en hinna i hjärnan försvann...Då kan man också koncentrera sig på de verkliga problemen dvs de man försöker förtränga med alkohol.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:36:32 följande:
    Vad är så hemskt med att ta antabus?Jag är inget större fan av antabus, när jag har tagit det har jag gjort det för att mina anhöriga krävt det och jag har "bjussat" på det.Ditt psykiska mående försämras inte av att du tar antabus, men man kan må dåligt i processen om/när man inser att man aldrig mer kan dricka. Det är ett sorgearbete.Jag vet ju inte hur ditt missbruk ser ut, men det verkar som om missbruket och ditt psykiska mående går hand i hand och det är det vanligaste - att det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Därför är det konstgt att psykvården och missbruksvården inte samarbetar. Som det är nu är det vattentäta skott emellan.
    Ja, så är det ju för min del också. Omgivningen (inte brorsan och min bästa kompis dock) anser att jag ska göra det så det blir enbart för min omgivnings skull - inte för att jag själv har viljan att leva ett nyktert liv. För det har jag inte!

Däremot vill jag må bra, allra helst skulle jag vilja ha en ångestmedicin att ta till när ångesten blir olidlig. Då hade jag sluppit ta till alkoholen. Men som det är nu så finns det inget annat sätt. Vad kommer jag då göra när jag inte kan dricka, inte ta lugnande...... kommer jag bli självmordsbenägen då?

Jag ber till gud (är inte troende så det var mer ett talesätt ) att jag är allergisk och slipper antabus!
  • Anonym
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 17:52:23 följande:
    Lämnar denna tråden nu då allt för många personliga inre sår rivs upp och jag blir för upprörd över TS förnekande i mina ögon.Hoppas att TS en dag inser att hon har ett problem med alkohol och slutar hon inte helt så kommer det att ta över hennes liv tillslut.
    Tråkigt att du blir så upprörd, inte min mening.

Nej, jag tror inte "alkoholen kommer ta över mitt liv". Jag är 40+ och ännu har den inte gjort det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 18:15:11 följande:
    Tråkigt att du blir så upprörd, inte min mening.Nej, jag tror inte "alkoholen kommer ta över mitt liv". Jag är 40+ och ännu har den inte gjort det.
    Det har i allafall blivit en "issue" i ditt förhållande...
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 18:26:40 följande:
    Man brukar säga det, att om omgivningen tycker att det är ett problem, så är det ett problem.
    Så klart att det har blivit ett problem, jag förnekar inte det. Men att börja med antabus och helt sluta dricka tycker jag är överdrivet då problemet går att "bota" på annat sätt.

Att helt sluta med alkohol kommer dock INTE bota mina problem och det är vad sambon verkar tro?!
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?