• Eldsjäl

Är det okej att slå barn i uppfostringssyfte?

Såg en dokumentär om att slå barn i uppfostringssyfte.
    Hur kan en hel stad stå upp för en man? Hur kan man tycka att det är okej? Är så arg just nu att det är så här. Man ser ju tendensen till acceptansen redan här på familjeliv. Där många stöttar varandra som slår sina barn!

Om någon av er slår sina barn eller tycker att det är okej att andra slår barn för att uppfostra dem, förklara gärna varför. Hur kan det vara okej att slå sina barn blodiga bara för att de ska vårda sitt språk?

Jag undrar vart samhället är på väg. Snart tycker väl alla att det är okej att ha sex med sina barn om de bara är med på det också!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att slå barn i uppfostringssyfte?
  • lövet2

Nej. Som självförsvar mot våldsamma tonåringar - kanske i enstaka fall.

• nostalgi

De som skiter i lagen, får ju skylla sig själv. Men hur korkat/ låg kan man sjunka om man slår på en som är mindre än sig själv??? Eller slår överhuvudet taget? Röstade: NEJ, det är aldrig okay.

• Themis

Håller med lövet. Ibland måste man nog kunna förhindra att andra skadas av barn, men det är det enda som är försvarbart.

Man kan ju inte bara stå och se på och säga "snälla sluta" medan en femtonåring knäcker stolen över skallen på sin lärare i bärsärkaraseri. Min kusin har varit speciallärare i några år så jag vet lite vad det innebar.

• chobokid

Jag tror att det som sker i samhället (om det nu är så starka tendenser) är en reaktion på att folk har blivit för slappa i uppfostran. Många barn lyssnar inte längre, det är kaos i skolorna. Jag säger inte att det är rätt att slå barn men folk kan bli frustrerade när de inte vet längre hur eller vad de ska göra. Då kan det bli en stark motreaktion, man orkar inte med att diskutera. Man går en hårdare väg som kanske innehåller barnaga i uppfostringssyfte.
    Som sagt är det inget jag förespråkar. Jag försöker bara förstå orsakerna. Jag tycker att man borde prata mer om varför fysisk bestraffning inte är bra. Sedan kan man inte glömma bort att det faktiskt är naturligt att vilja slå eller anfalla någon när man blir arg. Många kanske tycker att jag låter helknäpp men en del känner säkert igen sig i det. Man måste lära sig att behärska sina känslor på ett positivt sätt.

• esther

De som är uppvuxna idag har aldrig träffat på aga, jag själv har aldrig (mig veterligen) känt någon vars föräldrar slagit dem. Det har därför fallit i glömska från folkmedvetandet varför det är så skadligt, både för den som slår och den som blir slagen.

För att dra en parallell; Det är samma som med vissa föräldrars tvekan att vacinera mot exv mässling, vi har inte träffat på mässling i vår vardag och vet därför inte vilken hemsk sjukdom det kan vara.

Vidare tror jag itne att barn och ungdomar överlag är särskilt dåligt uppfostrade, det har alltid funnits rötägg och media sprider en bild av dessa enstaka förövare för att hålla debatten vid liv.

En annan orsak att statistiken pekar mot fler som är positiva till aga är väl dessutom inflyttningen från andra kulturer, det behöver inte vara Somalia utan även många europeiska länder har en liberalare syn på aga.

• ozapoza

Så också dokumentären igår och jag minns en tråd gär på FL från när rättegången var aktuell. Väldigt många tyckte det var helt rätt eftersom ungen var "uppstudsig".

Något som också lyftes fram i programmet var att straffen för EXAKT samma brott (misshandel) blir lägre om offret är ett barn jämfört med om det är en vuxen. Tvärtemot en lagändring som gjordes 2003. Våra domstolar går alltså emot lagen och har snarare blivit mer och mer accepterande gentemot våld mot barn.

Jag blev ledsen av att se programmet och illamående av folk som "hejjar på" gubben. Han erkände själv att han slagit pojken hårt. När han kom till rättsalen möttes han av applåder. Pojken som fått stryk fick "smugglas in" vid sidan om.

Visst kan man bli tokarg på ungar ibland och jag kan ibland känna mig lite småspänd när jag går förbi ett tonårsgäng. Dock är det är alltid vuxnas ansvar att agera förebilder för barn och ungdomar.

• nostalgi

Jag har både blivit slagen,- eller rättare sagt sönder pryglat, först av min far, och sen av en man. Ingen höjdare kan jag ju säga, någonting inom mig har dött. Jag är ingen hel människa, utan har fått skador för livet. Sen har jag haft mässling också. Hellre ha' det 10 gånger, än att bli' slagen. Det är så förnedrande. Om en stor stärk 15 åring ger sig på en lärare, så är det för sjukt för att tillåtas. Då finns det helt enkelt inte de resourser som behövs. Och visst, man drar sig i alla lägen för at komma i konflikt med en aggresiv person, men man kan aldrig prat om aga i "uppfostrings syfte", det är totalt sjukt. Det visar bara att man sprider rädsla omkring sig, hotar, eller användsa som hot: "vänta bara till far kommer hem!"
    I skolan fick jag desutom också stryk, av vissa lärare. Mest lusingar då.{#lang_emotions_yell}

• LyckligaJag83

Nej det är aldrig okay att slå sitt barn!!!

Olivia 2009-10-23
  • Joss79 nr 2
    Vem vill slå en bebis, en liten, ett barn? Nån med RIKTIGT dålig självkänsla, som måste utnyttja sin storlek och styrka i en fruktansvärd maktförvrängning. Då har man nog inte mycket o komma med för övrigt. Klena sinnen!
    De flesta män säger att de inte kan slå en kvinna - antagligen för dom är mindra och svagare oftast. Men ett barn?!?! Hur litet är inte det? Vare sig det är en kvinna el man som slår, så är ju oftast barnet väldigt mycket mindre och försvarslöst. Spelar ingen roll vad ungen gjort. Jag själv har en son som tyvärr slåss en del och vi gör allt vi kan för att få bukt på detta, men att slå honom! Då hade jag förlorat ALL respekt. Både från mig själv och antagligen från honom oxå. 
    Röstade givetvis "Nej, det är aldrig ok!"
  • Tygtiiger

Nej men jesus, det är väl självklart?

Ingen annan får slå mina barn, inte jag heller. Huga.

Svar på tråden Är det okej att slå barn i uppfostringssyfte?