• carolinae

Tissel och trassel

- Garnarbetarna - Här samlas vi som gillar att virka, sticka, spinna och tova! Välkommen in, gammal som ny, elit som rookie - Här har vi plats för alla med allvarliga garnmissbruk...

här samlingstråden för våra bloggar!
    hemlistråden
    Förra tråden - Garnarbetarna -
    Mönstertråden

köpa garn på nätet, det kan du göra här
    www.helylle.se - garnharvan.se - www.garnkorgen.se
    www.stickbutiken.se - www.grunnebogarn.se - www.garntjanst.se
    www.sticka.nu - www.vartoftagarn.se - www.jarbo.se
    kickishobbysida.se - www.yllotyll.com - www.dustorealpakka.com
    www.nysta.se - www.madamelutuss.se

Mönster hittar du bl a här:
    www.jarbo.se/ - Sticka.Nu - KnittingPatternCentral [eng]
    Berroco.com [eng] - Knitty.com [eng] - Garnstudio
    CrochetPatternCentral [eng]

• Svar på tråden Tissel och trassel
  • Teskedsmamman
    820220 skrev 2011-06-06 12:39:38 följande:
    gah!!! jag försöker göra en filt med mönster. filten ska vara virkade eller stickade 10*10 bitar som sedan ska sys ihop.

har provat att sticka en lapp, den blir lite sladdrig, virkade en lapp  (skulle egentligen ha nål nr 5 men använde 3) den lappen blev stel som tusan så får väl ha större nål om jag ska virka

men. jag ska ha mönster i form av ett ankare och fattar inte hur jag ska få till det. virkar jag mönstret så blir det hackigt vitt går in i mönsterfärgen och det blir inte snyggt., syr jag korsstygn blir det knepigt då också. Hur fanken ska jag få till mönstret?
    jag vill ha det i korsstygnsstil 
    Testa krokning, det är överlägset bäst när man ska göra mönster
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Strumpan 78

Hmmm, hur gör du när du byter färg?
    Man förbereder bytet redan maskan innan. Vikar du fm? Stick ner nålen i maskbågen (som vanligt) och hämta upp garnet, sen tar du den nya färgen och gör omslaget med och avsluta maskan som vanligt. Nu har du den nya färgen på nålen redan när du ska göra färgbytet. Det brukar bli snyggare.

• 820220

virkar fm
    jag tar upp färgen maskan innan typ. men det blir ett vitt hack in i den maskan typ eftersom öglan är vit
    :D hänger du med :P

får kolla upp krokning då och kika på vad det är 

• 820220

kikat på krokning =) det verkar ju spännande. på vilket sätt är detta enklare att få till mönster?
    jag la upp en bild på det nönster jag vill ha i mitt galleri om ni vill kika, det är ett enkelt ankare 

• Blomman123
    Floria skrev 2011-06-05 22:00:05 följande:
    Blomman: jag har bara virkat en grytlapp, och det blev den här: elsasdesign.blogspot.com/2008/06/virka-en-pri...

Min är inte riktigt lika fin som originalet
    Tack!
    Mysfröken skrev 2011-06-05 22:17:18 följande:

Floria: Den där har jag också spanat in. Den är skitsnygg! Härliga färger du valt. Ska nog också ta och göra en.

Jag har inte mycket kvar på min restgarnsväska nu, men funderar såklart redan på nästa projekt. Är inte det sjukt egentligen att nästan så fort man börjat på nåt nytt så börjar man längta efter nästa projekt?

Jag kom på idag att jag vill göra ett virkat skärp till en vit sommarklänning jag har. Det är liksom ingen form på den, men tyget är så svalt och skönt. Så ett skärp eller band av något slag skulle hog bli snyggt.

Och så vill jag göra snygga fodral till blöjor och tvättservetter och sånt i skötväskan som någon här tipsade om.

Hihi, jag håller med vad du säger angående påbörjade projekt . Konstigt då jag egentligen är en sån som gillar att slutföra projekt (av annan typ än garn), Kanske skulle ta fram projektledaregenskaperna hemma . Nä, garn, virka, sticka skall inte vara något annat än lustbetonat! Man gör det som känns kul just nu .
  • krypsyl

Floria: Jag försökte kommentera på din blogg, men det fungerar inte för mig heller (det blir som du beskrev)... Blir så himla irriterad, det har ju varit så här länge nu. Har för mig att jag läste att blogger haft problem, men det borde ju lösa sig någon gång.

• Floria

Tack för snälla kommentarer om min grytlapp Varför jag inte är helt nöjd är såklart för att bredden ändrats en del från första varvet till sista och dessutom så har jag missat en rad i mitten på mittprickarna

Jag skyller på att det var något år sen jag gjorde den och att jag lärt mig massor på vägen

Nu ska jag kolla in vad ni pysslat med de senaste dagarna, har haft sambons bror med familj här och det gör surftiden (och handarbetstiden) minimal.

• Floria
    krypsyl skrev 2011-06-06 22:54:20 följande:
    Floria: Jag försökte kommentera på din blogg, men det fungerar inte för mig heller (det blir som du beskrev)... Blir så himla irriterad, det har ju varit så här länge nu. Har för mig att jag läste att blogger haft problem, men det borde ju lösa sig någon gång.
    På sätt och vis skönt att fler har problemet, för då är det i alla fall inte någon inställning som knasar. Det som är konstigt är att jag kunde kommentera hos Why keep to one project, men sen inte i nästa blogg som jag skulle kommentera i.

Hoppas det löser sig snart!
Svar på tråden Tissel och trassel