• Lönnsirap

Vilken torktumlare ska vi köpa?

Vi har haft en riktig skittorktumlare från Whirlpool, tills den la av totalt. (Den har sjungit på sista versen i 2 av de 6 år vi haft den).

Nu ska vi köpa en ny och har varit och kollat runt lite. Det står mellan en LG och en Bosch, som verkar hyfsade båda två.

Boschen har en glasruta, så den gillar min man... Jag gillar inte dess filter som sitter vikt i maskinen och inte i dörren, eftersom vi haft ett sånt filter på skitmaskinen.

LG känns som ett osäkrare kort. "Märket" andas inte kvalité på samma sätt som Borsch... MEN den har sitt filter i dörren, vilken gör att den liksom har ett extra filter i maskinen också. Dessutom är den slätare i utformningen vid kondensenheten...

Vi är en "dammig" familj, som torktumlar mycket. Jag vill inte behöva ringa reparatören om 4 år.

Jag har med Miele som alternativ eftersom jag märkt att märket har en ansenlig, alt. högljud beundrarskara på internet. MEN vi vågar inte lägga så extremt mycket pengar på maskinen!

Vad ska vi köpa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 07:26
    Jag vore tacksam med en rad eller två om vilken torktumlare ni har hemma och hur den fungerar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken torktumlare ska vi köpa?
  • glasbubblan

Hade du frågat mig vilken jag skulle köpa så hade jag svarat Miele. Annars ska väl Cylinda vara bra på tvätt/tork. 

• Lillefotan

Absolut Miele! Kanske att den är dyr att köpa in.... men den kommer garanterat att hålla i minst 20 år!

• sommar2001

Självklart Miele men om det inte är ett alternativ skulle jag rösta på Baoch baserat på energimyndighetens test från 2009.

• thomasw

En kondenstumlare - billigaste men med försäkring.

• klara07

Jag har "Elektro helios" kondenstumlare, och är jättenöjd. Jag kanske är tråkig men jag försöker undvika massa "fina finesser" på mina vitvaror, det känns som att de håller längre då.

• Lönnsirap

Jag tycker att 12 papp för en torktumlare är i värsta laget!

Min spontana tanke när jag såg de tre första svaren, var att jag sett likadana i ett annat forum!

ÄR Miele VERKLIGEN så bra, eller sysslar de med nån typ av hjärntvätt/ betalar för att folk skall lovprisa dem! Och det är inte så att jag är helt obekant med märket, vi har haft en på jobbet, som faktiskt gick sönder...

• Lillefotan

Nej, Miele ÄR faktiskt så bra! Vet flera stycken som har maskiner som är över 20 år och som fortfarande funkar kanon. Inga onödiga knappar och finesser som går sönder utan bara grymt bra maskiner! Det blir billigare i längden, jag lovar. Och nej.... jag är inte hjärntvättad eller mutad. Bara grymt nöjd och även andra!

• sommar2001

Miele är så bra. Kanske är hjärntvättad gällande Miele men faktum är att de är så bra. Så bra att många fastighetsägare köper deras tvättmaskiner till sina tvättstugor. Man får dock tänka på att de är byggda för ett vanligt hushåll och inte för att tvätta nonstop 7 dagar/v.

De har inte bara bra testresultat gällande disk, tvätt osv. De håller betydligt längre än en "vanlig" teknisktspecad motsvarande produkt.

Jämför en tvättmaskin tex. en electrolux väger ca 70 kg, Miele ca 100 kg. Skillnaden är gjutjärn  och rotsfritt stål istället för rostfritt stål och plast. = längre hållbarhet.

• Lönnsirap

Nu har jag köpt en LG! Så får jag väl hoppas på det bästa.

Kvalité i all ära, men när maskinen kostar 50% mer och det i rena pengar innebär 4000:- är jag faktiskt inte så sugen på att lägga dom extra pengarna, särskilt eftersom det inte känns som vi har dom över!

Ofta får man ju vad man betalar för, men samtidigt vet jag ju att även kvalité kan gå sönder!

• sommar2001

Du har köpt en bra troktumlare och går den sönder om 10 år kan du ju köpa en ny med gott samvete =)

Ska väl egentligen inte ens prata om saken eftersom att jag är för snål (föredrar ekonomisk) att ens köpa en torktumlare =)

• hysteria

Vi har en av märket BEKO som är jättebra och enkel.
    Kostade 990 kr på media markt i vintras.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Lönnsirap
    hysteria skrev 2010-04-07 11:21:46 följande:
    Vi har en av märket BEKO som är jättebra och enkel. Kostade 990 kr på media markt i vintras.
    Shit vad billigt! Tur att jag redan bestämt mig!
Svar på tråden Vilken torktumlare ska vi köpa?