USEL ventilation
Vi bor i ett hus från 1959. Det är som så många andra hus självdrag - men det räcker inte på långa vägar. Köket har köksfläkt som frånluft, ingen tilluft. Vardagsrummet har inget alls men är ganska öppet mot resten av huset. Två av sovrummen har frånluftsventiler som funkar hjälpligt, de mynnar ut på taket och när det är riktigt kallt ute ser jag att det kommer luft därur. I vårt sovrum finns en tilluftsventil som vi själva lät sätta in, ingen frånluft alls. Det fanns en ventil i taket men den sattes igen när förra ägaren rev en bärande vägg - då han ersatte väggen med en balk på vinden var ventilationskanalen i vägen så han tog bort den. Badrummet har en frånluftsventil som INTE funkar. Alls. Badrummet saknar dessutom tilluft.

Köksfläkt och badrumsventil, samt tidigare sovrumsventil (den som sattes igen) mynnar ut i skorstenen. Och vardagsrummet har en kamin, men den kan väl knappast funka som frånluftsdon om vi inte eldar i den?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:49
Svara med lätta ord, jag är verkligen en fullkomlig idiot när det kommer till tekniska grejer (ja, jag inser att jag förmodligen borde hyra lägenhet istället så jag bara kan ringa vaktmästaren om jag undrar något)