• Rigmor Mortis

USEL ventilation

Vi bor i ett hus från 1959. Det är som så många andra hus självdrag - men det räcker inte på långa vägar. Köket har köksfläkt som frånluft, ingen tilluft. Vardagsrummet har inget alls men är ganska öppet mot resten av huset. Två av sovrummen har frånluftsventiler som funkar hjälpligt, de mynnar ut på taket och när det är riktigt kallt ute ser jag att det kommer luft därur. I vårt sovrum finns en tilluftsventil som vi själva lät sätta in, ingen frånluft alls. Det fanns en ventil i taket men den sattes igen när förra ägaren rev en bärande vägg - då han ersatte väggen med en balk på vinden var ventilationskanalen i vägen så han tog bort den. Badrummet har en frånluftsventil som INTE funkar. Alls. Badrummet saknar dessutom tilluft. 

Hur kan man på enklast och gärna billigast vis fixa bättre luft i huset? Steker jag mat luktar det matos hela dagen även om köksfläkten går för fullt, badar eller duschar vi och stänger dörren, är det imma på spegeln sex-sju timmar efteråt. Det känns inte särskilt sunt att ha det såhär....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:45
    Köksfläkt och badrumsventil, samt tidigare sovrumsventil (den som sattes igen) mynnar ut i skorstenen. Och vardagsrummet har en kamin, men den kan väl knappast funka som frånluftsdon om vi inte eldar i den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:49
    Svara med lätta ord, jag är verkligen en fullkomlig idiot när det kommer till tekniska grejer (ja, jag inser att jag förmodligen borde hyra lägenhet istället så jag bara kan ringa vaktmästaren om jag undrar något)
  • Svar på tråden USEL ventilation
  • sommar2001

Jag är inte heller så duktig på detta. Vi bor i ett gammalt hus med självdrag. Har renoverat en hel del och satt in fläktar som styrs av luftfuktigheten i våtrum. Blir spännande att se vad som händer när vi är klara, kan finnas risk för att det blir lite för tätt när alla rum är klara. Vi ska byta fönster så vi löser det ev. problemet genom att köpa föster med luftventil.

Hittade denna länk som kan vara till hjälp.
    http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/tips-pa-god-ventilation.aspx

• Rigmor Mortis

Hmmm, vi ska också byta fönster, får ta ett snack med hantverkaren så han ger offert på fönster med ventiler. Det kanske är tilluften som inte räcker till...

• sommar2001
    Rigmor Mortis skrev 2010-04-06 14:26:32 följande:
    Hmmm, vi ska också byta fönster, får ta ett snack med hantverkaren så han ger offert på fönster med ventiler. Det kanske är tilluften som inte räcker till...
    Ja det kan det vara men sen måste ju luften ut, på vintern eldar vi mycket och då kommer det ut den vägen om jag har fattat det hela rätt. På sommaren är fönstren öppna så det löser ju sig själv då.

Ska tydligen heta spaltventil, har kollat på Mockfjärds Fönster och där är tillägget för spaltventilen ca 250 kr/fönster så det är ingen kostnad att prata om.  Eller jag har kollat på fler fönster men det var dessa som vi fastnade för. 
    Fungerar inte frånluften så måste du nog kontakta en ventilationstekniker som får kolla trycket i huset och montera en fläkt som kan styra frånluften.
  • Pappa G

Normalt så ska man ha tilluft i sovrum och vardagsrum, och frånluft i kök, badrum och tvättstuga.

Vad har ni för uppvärmning idag?

I badrummet bör ni omgående installera en utdragsfläkt. Gärna med fuktstyrning.

Kaminen fungerar som en frånluftsventil även om man inte eldar i den, såvida inte spjäll helt stäger mot skorstenen. När man eldar i den förbrukar den stora mängder luft.

Ska ni byta till tätare fönster så är det än viktigare att ventilationen fungerar bra.

• Rigmor Mortis
    Pappa G skrev 2010-04-07 17:07:30 följande:
    Normalt så ska man ha tilluft i sovrum och vardagsrum, och frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Vad har ni för uppvärmning idag? I badrummet bör ni omgående installera en utdragsfläkt. Gärna med fuktstyrning. Kaminen fungerar som en frånluftsventil även om man inte eldar i den, såvida inte spjäll helt stäger mot skorstenen. När man eldar i den förbrukar den stora mängder luft. Ska ni byta till tätare fönster så är det än viktigare att ventilationen fungerar bra.
    Vi eldar med pellets nu, men pannan är ganska gammal och vi har funderat på värmepump istället (luft-vatten eller bergvärme)
    Jag har förresten känt att det drar från källardörren, skulle det sluta dra om vi satte in fler tilluftsventiler? Nu finns ju bara den vi satte in i sovrummet. 
  • Pappa G

Grunden för självdragsvetilation är en varm skorsten, så spolar ni pannan så måste ventilationen ses över.

Troligen skulle det dra mindre från källaren om ni har fler tilluftsventiler.

Men det viktigaste ni bör göra snarast är att installera en utdragsfläkt i badrummet.

• Rigmor Mortis

Badrummet används sällan, det är bara barnen som badar där (1 gång/v). Vi vuxna duschar i källaren, i ett badrum med fuktstyrd fläkt

• Pappa G

Fast det bör ändå finnas bra frånluft där, vilket kräver en fläkt.
    Det finns även sådana som är styrda med en timer.

• Rigmor Mortis

Jo, jag vet (för toalettlukt om inte annat), skulle bara förtydliga att det inte blir fuktskador eftersom badrummet knappast används som just badrum  

• Rigmor Mortis

Sådär ja, nu har vi fått in pris för nya fönster och alla utom de i köket har ventil. Hoppas tilluften räcker nu  

Svar på tråden USEL ventilation