Inlägg från: sommar2001 |Visa alla inlägg
  • sommar2001

USEL ventilation

Jag är inte heller så duktig på detta. Vi bor i ett gammalt hus med självdrag. Har renoverat en hel del och satt in fläktar som styrs av luftfuktigheten i våtrum. Blir spännande att se vad som händer när vi är klara, kan finnas risk för att det blir lite för tätt när alla rum är klara. Vi ska byta fönster så vi löser det ev. problemet genom att köpa föster med luftventil.

Hittade denna länk som kan vara till hjälp.
    http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/tips-pa-god-ventilation.aspx

• sommar2001
    Rigmor Mortis skrev 2010-04-06 14:26:32 följande:
    Hmmm, vi ska också byta fönster, får ta ett snack med hantverkaren så han ger offert på fönster med ventiler. Det kanske är tilluften som inte räcker till...
    Ja det kan det vara men sen måste ju luften ut, på vintern eldar vi mycket och då kommer det ut den vägen om jag har fattat det hela rätt. På sommaren är fönstren öppna så det löser ju sig själv då.

Ska tydligen heta spaltventil, har kollat på Mockfjärds Fönster och där är tillägget för spaltventilen ca 250 kr/fönster så det är ingen kostnad att prata om.  Eller jag har kollat på fler fönster men det var dessa som vi fastnade för. 
    Fungerar inte frånluften så måste du nog kontakta en ventilationstekniker som får kolla trycket i huset och montera en fläkt som kan styra frånluften.
Svar på tråden USEL ventilation