Inlägg från: Sanna SDFS |Visa alla inlägg
  • Sanna SDFS

Allergitråden

Har en bild i mitt galleri, i mappen 2010, på ett utslag? Om någon orkar kika in och bara se om det känns igen eller om det är nått annat? Började som lite mindre och har sedan växt. Sonen är 2 år och fyra månader. Mjölkprotein och sojaprotein-allergiker. Har inte sett att han kliat på det någonting. Hans utslag han fått tidigare som reaktion på allergin har varit mer som små prickar som kommit av att han kliat sönder sig på huden. 

Mvh Sanna, mamma till Morris 
  • Sanna SDFS
    Kavat skrev 2010-06-07 12:42:35 följande:
    Lurigt, först tyckte jag att det såg ut som att han hade blivit biten. Men nje, svårt att se på bild. Men på andra bilden tyckte jag det såg ut som barnens äggfläckar... De blir som runda fläckar i kron-femkrons storlek. Har du märkt om det blir rödare?

Barnens blev torra och vitfjälliga när de inte fick i sig och rosaröda när det fick i sig..
    Men alla är ju olika, så behöver ju inte vara det. Kan ju vara något tillfälligt också, att han sugit på handen eller liknande? Ägg är ju i och för sig en rätt vanlig allergi tillsammans med mjölk och soja..
    Detta blev "bara" drygt en cm i diameter i storlek och var först rödare för att sedan börja fjälla lite och sen läka inifrån och ut. Bilden är när det börjat läka och mest lite skorpaktigt uti kanten. De testade för ägg när vi var där och fick patchtestet gjort också, de pickade hål på huden och testade det direkt. De sa att man inte har med ägg i plåstret för att reaktionen kan bli så kraftig då.

Det visade iaf inget men jag tycker inte det skulle vara helt omöjligt att det inte blev ngt hål då de stack honom för han satt och ryckte bort handen i panik hela tiden men chansen borde ju vara liten för att det skulle vara så? Vet inte hur det är med att utveckla äggallergi efterhand. 

Morris blev ju också bättre de två första månaderna och började gå upp i vikt men sedan har han vart lite sämre i magen igen fast nu är han inte stenhård som innan utan mer åt det lösare/slemmigare hållet. Dietisten tror att han kan fått i sig mjölk på nått sätt och att magen sen blir dålig i ca tre veckor efter det men det håller i sig. Vi är väldigt nogranna hemma men på dagis vet jag inte, de säger ju att de har koll...

Ska bli skönt med semester snart och ha full koll själv och se om det blir bättre för då vet vi ju att det är nått på dagis. Eller så är det nått mer han inte tål, kanske ägg iaf? 

Det mesta av vikten känns det som om det kom direkt i början och sen har inget mer hänt med den, han började svälja och äta mat i början men nu idisslar han i slutet framför allt av måltiden igen. Mer förkyld igen och snorigt och tätt i luftvägarna, börjat med astmamedicinen igen...Gah...blir snart tokig på detta. Antingen om det är nått mer han inte tål eller om han får i sig mjölk ändå och att inte veta vad?  Vill ha semester nu
  • Sanna SDFS
    Kavat skrev 2010-06-08 17:43:34 följande:
    Matt... Pratade med delar av sonens blivande dagispersonal i går. Jag vet faktiskt inte om jag orkar... På ett sätt verkade de förstå men sedan sa en att vi måste lita på att de klarar av det. Jag vet att de inte klarar av det utan extra resurs. De har varken tid eller vana för att få det att funka. Ärligt talat vet jag inte ens om jag hade fått det att funka helt om jag hade jobbat där istället för någon av personalen.
    Det är en barngrupp 1-3 år, ca 17 barn, de sitter 1 vuxen per bord och ca 5 barn. Den vuxna kommer att behöva  hjälpa både de andra barnen och mitt barn och det går inte om de får matkladd på sig och ens ta i sonens mat, bestick eller i honom. De måste tvätta sig emellan och vem passar barnen så de inte kladdar på sonen/hans mat osv när personalen tvättar sig? Enligt köket innehåller i stort sett all mat vete, alla soppor, redningar, såser mm.
    Sen tvivlar man på sig själv ibland och hoppas så gärna att det ska funka.
    De äter mackor vid lunch, ev? kommer de byta så vi slipper mackorna den dagen han är där och de äter ägg någon dag..
    Kortare tid/annan tid går inte att ha heller för de har frukost på lekborden och borstar bara golven i dagsläget efter frukosten och sen är det mellanmål med mackor igen strax efter att han gått. 
    Barnen på 1 år tvättar själva händerna och personalen har i dagsläget ingen koll om de faktiskt gör det eller inte....? För de hinner inte.  Och så säger de att jag får lita på att de klarar det....
    Ursäkta, hur f-n ska jag hinna hjälpa min son? Och hur dålig ska han behöva bli för att de ska sätta in en extra resurs? Vad ska man säga/göra för att de ska förstå?
    Förstår din oro...tycker verkligen de borde ta in en extra resurs! Man undrar ju hur dålig han ska behöva bli för att de ska tvingas inse att det är det enda rätta, tycker det känns skit (ursäkta språket) att han överhuvud taget ska behöva bli dålig för att de ska inse att de inte klarar av det. Håller tummarna för att allt kommer gå bra iaf!
Svar på tråden Allergitråden