• Slippy

Allergitråden

Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.

• Slippy
    saffe skrev 2010-06-29 17:04:10 följande:
    på vilket sätt menar du att hon reagerade? Eksem, andnöd...? Jag köpte den till min dotter just eftersom den skulle vara bra för känsliga personer. Hon får tyvärr mer eksem i ansiktet än vad hon har i vanliga fall av den, så jag använder den när det absolut inte går att hålla henne från solen, men försöker vara i skuggan för det mesta. Jag har inte testat nån annan solspray, jag tänkte det att hon säkert skulle reagera på alla, det är väl en massa kemikalier i..
    Hon blev illröd och fick utslag över hela kroppen. Rev sig så hon blödde och grät och grät. Personalen på förskolan gav henne aerius och duschade av henne och det blev bättre ganska snabbt. Nu är hon helt bra igen.  Hade provat sprayen vid två tillfällen tidigare och jag tyckte att hon va lite småprickig även då, men jag funderade ändå inte så mkt mer på det eftersom hon får lite eksem och dyl. då och då.  Men kanske blev det för mkt nu tredje gången vi använde den.
    Har använt aco tidigare och den har funkat bra så vi går tillbaka till den igen.
  • Slippy

Hej Hej! Tänkte baka mjölk- och äggfria lussekatter nästa helg. I mitt vanliga recept är det både ägg (4 st.) och mjölkprodukter. Mjölkprodukterna är ju lätt att byta ut, men hur gör jag med äggen? Brukar byta ut mot bakpulver när jag bakar t.ex. sockerkaka och dyl. men funkar det att göra så även med lussekatterna? De recepten jag hittade på allegimat.com innehåller inte bakpulver. Det ena innehöll kesella och det andra frutty (antar att dom menar rapsy?). Kesella funkar ju inte och fapsy frutti kan jag inte få tag på. Nån som har nåt annat alternativ?

• Slippy

slant lite på tangenterna, menar så klart Rapsy frutti (inte fapsy )

• Slippy

Tack för tipsen. Va själv lite inne på att göra vetebullar med saffran i så jag kanske provar det. Brukar göra vanliga bullar utan ägg och mjölk och dom smakar lilka bra som "vanliga" bullar. Vi brukar ha dom på våra kalas och det är aldrig nån som känt skillnad. Nästan så att jag tycker att dom blir lite saftigare när man använder havredryck till och med. Får experimentera lite så får vi se vad som blir bäst. Lussebullar till lilltjejen ska det nog lyckas bli iaf

• Slippy
    Hej!

Skrev i äggtråden tidigare, men den här tråden brukar ju vara lite mer aktiv så jag provar här också.

Det har äntligen blivit dax för oss att provocera ägg på lilltjejen.
    Fick brev på posten från hennes doktor efter att dom fått svar på RAST.
    Han skrev att vi skulle "testa försiktigt med ägg i tillagad (kokt) form".

Kommer ihåg att jag läste här i tråden (eller om det kanske va i allergitråden) att vissa fått scheman för hur provoceringen skulle gå till. Nån som har något att dela med sig av? Har för mig att sockerkaka var ett alternativ. Hur har ni som provocerat gått till väga?
Svar på tråden Allergitråden