Inlägg från: Findusfideli |Visa alla inlägg
  • Findusfideli

Allergitråden

Hej!
    Jag brukar läsa lite här i tråden och ni verkar väldigt kunniga. Det är så att jag har en pojke som blir två i oktober. När han var bebis var han väldigt hård i magen (han fick ersättning) och när vi började med smakportioner började han även sova väldigt dåligt. På Bvc sa de att allt bara var normalt. Han har alltid gått upp bra i vikt, ett tag var det till och med för bra och då fick han testa ämnesomsättningen, laktos, mjölk och gluten via blodprov. Inget visade något, men när han började bli så hård i magen att det alltid kom blod och gick fler dagar emellan gångern fick vi börja med nutramigen till slut (och även mjölkfritt resten). Då började magen fungera, men han fortsatte att sova illa (grät, gnällde och vred sig) fram tills ganska nyligen, typ mars.

Nu började han på förskola och jag skolade inte in. De missförstod nog vad han skulle äta, för jag förstod ganska snabbt att han nog fick mjölk i maten. Dock fortsatte han sova okej och verkade inte ha ont i magen. Grejen var att han började bajsa på natten och det blev successivt hårt igen. Numer bajsar han oftast på dagen, men det går dagar emellan och det är hårt och blod i då och då. Han har alltid varit lite sträv i huden, men efter förskolestarten blev han värre och det började klia. Enligt barnläkarens rek på Bvc har vi smörjt med milt kortison nu och det kommer tillbaka när vi slutar med den. Jag kontaktade en barnmottagning och fick komma in. De gjorde prover igen och de visade på att han hade svårt att bryta ner mjölksockret, så doktorn sa att han antagligen kommer att bli laktosintolerant. Glutenprovet har vi inte fått svar på. Doktorn tyckte att vi skulle ge honom klyx och laktulos nu (vi testade laktulos när han var bebis på bvc:s inrådan och då fick han bara ont i magen).

Jag känner mig så villrådig. Hans symtom känns inte entydiga och det visar inget på tester. Jag tycker han sover dåligt om han druckit havremjölk tillexempel, men han verkar pigg och glad när han får mjölk. Då krånglar magen däremot. Är det någon som har något tips? Barnläkaren på Bvc föreslår en låglaktoskost och på barnmottagningen ska vi ge allt men också laktulos samt klyx. Han äter inte särskilt mycket av något. Sista nätterna har han börjat gnälla och skrika igen.   

• Findusfideli
    Kavat skrev 2010-07-23 12:28:54 följande:
    Hej!
    Han har ju ett antal symptom på allergi/intolerans. Att han inte sover är absolut ett tecken på att han inte mår bra. Förmodligen har han rätt ont i magen också.

Lite snabbt bara, man kan inte få eksem av laktosintolerans! Så en ev. låglaktoskost kommer inte på några sätt hjälpa mot eksemen och innebär att det är något mer han reagerar på.

Min son har ju allergi mot havre, så det är ju en möjlighet om du märker han blir sämre av det. Är man glutenintolerant så brukar man tåla ren havre, men absolut inte alla.

Återkommer, mat här nu...
    Tack för din respons! Jo, han är ju liksom inte jättedålig, men han mår ju helt klart inte bra. Doktorn på Bvc litar jag inte riktigt på. När jag sa att han hade ont i magen då han åt ersättning rekommenderade hon oss att ge honom välling. När vi sa att han blivit sämre i huden kom rådet om låglaktoskost. Hon är helt inne på laktosen då han är halvfinsk. Själv velar jag mellan olika alterntiv, men laktos har jag inte trott hitills. Han blev ju bättre i magen på mjölkfritt, men sömnen blev inte bra.
  • Findusfideli

K Kavat: Tack så väldigt mycket! Nu är vi ju lediga i flera veckor, så då kan jag ta bort mjölken igen. Havre brukar han nästan aldrig få, men jag ska titta extra noga nu. ´Han vägrar ju äta det mesta, så egentligen får han inte i sig så mycket  men jag ska nog även börja föra dagbok över matintagen och se om jag kan få någon klarhet i vad som inte stämmer. Jag ska kolla dina bloggar också!

• Findusfideli

K Kavat: Jag kom på en sak till som jag undrar över, som du eller någon annan kanske vet svaret på? Läkaren som vi träffade på barnmottagningen sa att han nog inte var allergisk mot mjölkproteinet då han hunnit bli så pass gammal och hon kopplade inte alls ihop hans förstoppning som uppkommit igen i samband med mjölkintroduktionen i maj. Det tycker ju jag låter som ett samband?

Läkaren som ringde och meddelade provsvaren tyckte ju att vi skulle köra med laxermedel för att man kunde bli hård i magen till en början när man introducerar mjölk. Den andra läkaren tyckte inte heller att det var konstigt att han blev så hård i magen av ersättningen när han var liten, utan att det hör till det normala. Jag tänker att en bebis som dricker ersättning rimligtvis inte blir så hård i magen att det går uppemot en vecka emellan och då med blod i, utan att något inte stämmer? Sen tänker jag att om han blev hård i magen i början när han fick mjölk så borde han ju blivit bättre nu när det gått två månader sedan mjölken introducerades. Eller är det så att lite lavenemang sätter lite fart på magen och sedan blir allt frid och fröjd?

Ursäkta att jag skriver så långt, men just nu är sonens mage det enda jag tänker på hela dagarna.

• Findusfideli

Hej alla!
    Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.

Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.

Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?

Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.

• Findusfideli

Tack snälla för er input! Jag tvättar honom inte med schampo och sånt. Allas kläder tvättas med neutral tvättmedel. Sköljmedel använder jag ytterst sällan och då inte till lillgossens kläder.

K Kavat angående skorv: Ja, jag tordde själv att det var skorv först. Oljade in lilla huvudet och kammade bort till en början. Dagen efter var det tillbaka. Ibland ser det mest ut som att han över det röda, irreterade mest är torr. Huden ser ut aatt kunna petas bort. När jag ätit ägg och han reaagerade första gången, så blev han gulflagig i pannan och det kliade. Bvc sa att jag skulle smörja med mildison. Han kliade sig i pannan och huvudet. När jag smörjt bort det i pannan kom jag på att han kanske hade samma i hårbotten, då han fortsatte riva sig där. Ganska omgående såg hårbotten jättefin ut och alla flagor och hårdheter försvann. Däremot har han fått det i öronen nu.

Är det vanligt att tro att man inbillar sig? Ibland känns det som att jag bara letar allergier hos mina barn, samtidigt som jag märker att de inte må riktigt bra. Det känns som att folk i min omgivning tycker att jag är lite väl. Den där lilla mjölken kan väl inte göra något ungefär? 

Jag ska se om jag kan få någon rätsida på det hela. Har kollat utanalltbloggen och den verkar jättebra! Tur att ni finns.

• Findusfideli
    JPL skrev 2011-01-05 13:40:05 följande:
    Jag skulle tro att vi alla här i tråden får för oss att det bara är inbillning någon gång ibland. Mina barn har  smygande och långsamma reaktioner så jag känner mig inbillningssjuk å deras vägnar en stor del av tiden. Därför antecknar jag supernoga alla provoceringar för när man går tillbaka och ser det nedskrivet så går det inte att blunda för.

I förrgår fick mellansonen 3 år fritt med mandariner. Trodde att han tålde dem numer. I går hade han helt rinnig diarée hela dagen. Stackars kille   Trodde att han var magsjuk tills jag insåg sambandet. Första gången han reagerat så kraftigt på något sedan han slutade med blöjorna för något halvår sedan.
    Precis så är det med mellansonen. Det smyger sig på så sakta att jag brukar tro att det är lugnt. När han var bäbis blev han förstoppad. På bvc sa det att de kan bli det av ersättning och så skulle vi ha i lite messmör tyckte det. När det började komma blod så började vi med mjölkfritt och förstoppningen försvann. När han började på förskola i maj fick han tydligen mjölk och föstoppningen smög sig på. Jag testade mjölfritt i juli, men det hjälpte inte. Doktorn tyckte att han kunde äta mjölk, då inget visades på proverna, men han fick Movicol utskrivet för att ta i ungefär ett halvår. När nätterna var katstrof igen och han var tvungen att få 4 påsar om dagen tog jag bort mjölken igen. Redan första natten var bättre. Jag har också kunnat sänka Movicolen till  påsar. Samtidigt tror jag att det är något mer, för stundtals sover han inte bra, utan verkar ha ont i magen och den är svullen. Måste nog göra dagbok på bägge barnen (eller i minstingens fall mig) tror jag. Synd bara att jag inte fått ändan ur tidigare.

Jag har havre -el rismjölk i kaffet. Ibland havregrädde i maten och ganska ofta oatlys vaniljsås till hallon och blåbär. Ska jag ta bort havren ett tag och se tro?

Hoppas att din lille pojke mår bättre efter mandarinerna, stackars liten. Lös mage har vi inte erfarenhet av hos oss.
  • Findusfideli
    Snutten skrev 2011-01-18 10:46:03 följande:
    Ungefär som droppen som gör att bägaren rinner över, eller vad man ska kalla det. Hade en läkare som kallade min pollen överkänslighet för "droppen allergi" dvs man tål mindre mängder av flera saker men när de kommer i kombination blir det för mycket.
    Jag har så att om jag till exempel är lite förkyld, så tål jag inte saker som jag vanligtvis klarar såsom hundar. Eller om jag reagerat med allergi mot något och det sitter  kvar, så klarar jag inte saker som jag egentligen inte brukar reagera på.
  • Findusfideli

Hej alla! Jag måste bara börja med att säga att vilken kunskap ni besitter i den här tråden! Det är tack vare allt jag läst här som gjort att jag fortsatt hålla linjen om mjölkallergi, trots tveksamheter, för min mellangosse. Han var förstoppad i ett halvår och nu med mjölkfritt har vi kunnat halvera dosen medicin mot den.

Jag bara måste fråga om ni kan svara på om ägg kan ge dålig mage, sömnproblem och allmän gnällighet? Min pojke som snart är sex månader har sovit uselt, varit gnälligare än vanligt och magen har varit sämre nu när jag testat äta ägg i fyra dagar. Han helammas ännu. Samtidigt ser han ut som vanligt i huden. Det blossar upp lite i huvudet och kliar lite då. Jag har ingen att bolla mina tankar med, då det ofta bemöts med: men så reagerar man nog inte när man inte tål något. tror du att det kan bli så av så lite? Det är ju det jag inte vet..

Sedan undrar jag också över hur bebisar som ammas brukar bajsa, lite konstigt kanske, men jag har inte ammat mina två tidigare gossar helt. Frågan kanske inte riktigt hör hemma här.. Min lillpojke bajsar flera gånger per dag och det är oftast som färgat vatten, som sjunker in i blöjan på en gång. Åtminsone en gång om dagen får vi byta kläder då det liksom sprutat ut, då oftast i ryggen. Det luktar ofta riktigt konstigt tycker jag. Brukar det vara så vanligtvis? Om någon vet och vill svara..

Och ni som verkligen satte ner foten, packade ihop och drog: imponerande! Själv kanske man skulle testa det någon gång i stället för att bara le och försöka förklara.

• Findusfideli
    saffe skrev 2011-02-10 10:31:04 följande:
    Ja, man kan absolut få dålig mage, sova dåligt och bli gnällig av ägg! Bebisar brukar ju bajsa löst när dom ammas, men som vatten låter lite väl löst...
    Tack så mycket, det var det jag tänkte. Nu börjar han riva sår i ansiktet också. Det blir inte ägg för oss helt enkelt!
Svar på tråden Allergitråden