Inlägg från: HemmaHosSofi |Visa alla inlägg
  • HemmaHosSofi

Allergitråden

Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till men tänke höra mer er här..
    Har en son som är allerigisk mot mjölk och soja (det är testat), sedan även fått allergiska reaktioner av potatis och morot så jag misstänker även stenfrukt.
    Idag gav jag honom ca 1msk med EnaGo mjölkfri banangröt och då gav det också en liten raktion i form av att halsen blev röd, lite svullen och vita små prickar på.
    Någon som vet om det kan dölja sig något konstigt i gröten? Kan jag ha missat något? Min första tanke var vete/have.

Det enda han fått förutom bröstmjölk som gått bra är banan och majskrok, det har inte visat någonting.
    Just nu känns allt rätt jobbigt Rynkar på näsan

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • HemmaHosSofi
    Kavat skrev 2010-07-23 20:51:33 följande:
    Hej!
    Tål han sojalectin? Ger du honom mjölkfritt margarin av något slag, däri brukar det också finnas. Dock inte i carlshamns mörkblåa.
    Vete/havre känns som att det blir vanligare att de reagerar på tyvärr, men även banan kan de ju reagera på. Kan du försöka ge lite "rent". Alltså bara ge pytte lite  (alltså ca ett kryddmått) vetemjöl och se och senare öka på lite om du inte får reaktion och sen göra samma med lite havre. Men var försiktig och testa en sak i taget, gärna dagar emellan. Gärna minst i  kokt form (micron).
    Jag vet faktiskt inte. Jag har ätit choklad vid ett par tillfällen där det stått att det kan innehålla sojalectin, och det har gått bra. Har inte sett någon reaktion på det, men å andra sidan har det gått genom mig först då.
    Använder carlshamns i mat/bak och Becel på smörgås.

Banan har gått bra, så det har han fått ca 2tsk av i ett par dagar, likaså majskrokar funkar. Därför trodde våran dietist att banangröten skulle gå bra, men det verkade ju inte så.
    Han har dessutom gråtit från och till i 3½tim ikväll, vilket verkligen inte är likt honom då han nästintill alltid är på bra humör.

Vilket bra tips, skall absolut testa att ge lite rent istället. Har tavegyl hemma i värsta fall.
  • HemmaHosSofi
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 21:45:24 följande:
    Nej tyvärr inte! Alla isglassarna innehåller sojasläktingar!

Tycker det är SÅ trist, vi var i simhallen med barnen idag och stora pojken åt glass, lillan förstår ju liksom att han äter nåt men det är inget hon tål. Funderar på o baka nån typ sockerkaka o ha i frysen så kan man ta med en bit när man ska iväg.

Visst kan man baka sockerkaka utan ägg?
    Det mesta går att göra utan ägg. Jag brukar bara utesluta det, sällan jag använder mig av "noegg" istället, även om man kan.
  • HemmaHosSofi
    Blå Flygare skrev 2010-07-24 14:00:24 följande:
    Jag och dottern gillar choklad så....

Cerlanders chokladkaka

3 dl socker
    2½ dl mjöl*
    1 tsk vanillinsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    2 dl linfröavkok** (alt 2 st ägg)
    150 g mjölkfritt margarin (alt. smör)
    1½ dl vatten

Gör linfröavkoket**.
    Blanda torrvarorna i en bunke.
    Koka vattnet och smält margarinet.
    Vispa linfröavkoket och blanda i med torrvarorna.
    Rör i matfettet pö om pö, blanda väl.
    Tillsätt det kokta vattnet pö om pö under omrörning.
    Smörj och brödsmula en hålform. Häll i smeten.
    Grädda i 175 grader i ca 45 min.
    Låt kakan svalna i 2 timmar innan den vänds.

*går lika bra med mixwell gluen-och laktosfritt som vanligt vetemjöl. Har även testat Lailas blå, men den ger bismak.
    **koka upp 2 dl vatten med 2 msk hela linfrön. Låt koka i 3 min. Låt kallna.

Chokladmuffins 12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
    recept från Allergisidan

4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
    Grädda i 225ºC
    -ca 15-20 min i muffinsform
    -ca 10 min i pappersformar
    Tack! Då stog kvällsfikat på bordet. Tog ½dl kakao, och bytte ½dl vatten till kaffe istället (i brist på kakao), blev väldigt bra, men jag hade nog velat ha lite mer kaffesmak ändå, kaffekärring som man är
  • HemmaHosSofi
    Kavat skrev 2010-07-23 20:51:33 följande:
    Vete/havre känns som att det blir vanligare att de reagerar på tyvärr, men även banan kan de ju reagera på. Kan du försöka ge lite "rent". Alltså bara ge pytte lite  (alltså ca ett kryddmått) vetemjöl och se och senare öka på lite om du inte får reaktion och sen göra samma med lite havre. Men var försiktig och testa en sak i taget, gärna dagar emellan. Gärna minst i  kokt form (micron).
    Testat med mjöl idag och fick ingen reaktion på halsen, han har varit på sitt vanliga humör, och normal avföring. Tänkte testa en gång till imorgon, annars går jag över till havre nästa vecka om det inte blir en senare reaktion.
  • HemmaHosSofi
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:48:27 följande:
    Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mj...

Din blogg är super!

Solig

Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk, soja & stenfrukt) hemmahossofi.blogspot.com/
  • HemmaHosSofi

MM; Min dotter reagerade med en gång när hon var mindre. Hela halsen svullnade upp och blev röd, och klåda på det. Nu är hon snäppet bättre i sin allergi och klara av att vi har det hemma, men inte äta det själv.

Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk) hemmahossofi.blogspot.com/
Svar på tråden Allergitråden