Allergitråden
Hej! Har inte skrivit här på ett tag,men kikar nog in och läser ofta ändå. :)
Vi var till sjukhuset på veteprovokation igår; lillen är nu 14,5 månad. Vi var där 4,5 timme och han åt under den tiden (med 1 h mellanrum) totalt 6 gram vetebröd. Han fick lite rödare kinder och en liten röd prick i pannan men det var allt. De ville att vi skulle fortsätta provocera hemma. Han var lite gnälligare än vanligt igårkväll, men svårt att veta om det berodde på reaktion eller en lång jobbig dag på sjukhuset (rubbade sömnrutiner osv). Rödheten och pricken var borta då kvällen kom.
Han sov superbra på natten.
Vi skulle provocera med 1 dl vanliga makaroner till lunch, och det gjorde jag. Inga problem,han åt och tyckte det var gott. Sedan några små bitar vetebröd till mellis. Ingen reaktion.
MEN, nu ikväll har han vaknat och panikskrikit flera ggr redan, det låter som han har ont. Sen börja jag fundera lite...för igår på e.m. efter att vi kommit hem från sjukhuset nös han flera ggr under kvällen. Det har fortsatt idag, ännu oftare, och snoret har runnit hela dagen. Jag tänkte ju att det kanske är nån förkylning på G, men tyckte det var konstigt då det kom så här hastigt och intensivt på nu mitt i allt. Nu läste jag nyss på nätet att snuva och nysningar kan vara symtom på veteallergi... Men gäller det bara om man typ andas in mjöl, eller också när man äter veteprodukter? Reagarer något av era barn med snuva/nysningar när de ätit vete? Funderade också på pollenallergi,men han nyser bara inomhus av någon konstig anledning.
Om någon har tid och kan ge mig lite hjälp eller nya tankar och ideer vore jag jättetacksam!

Jag blir toookig....
På våren gjorde vi en mjölkbelastning på sjukhuset, men grabben reagerade direkt. Vetebelastning gjordes 16.6, och han tål det nu!! Han fick ingen reaktion på sjukhuset så jag fortsatte hemma, och INGENTING. Det är en sån otrolig lättnad att kunna gå in till en butik och köpa vanligt vetebröd. Helt otroligt. Aleksi är 2 år och 5 månader nu. Läkaren menade att vi får testa råg hemma senare i sommar, och så tar vi ägg på sjukhuset i höst. Äppel har han tidigare reagerat starkt på, men vi testade ekologiska Royal Gala äppel, och dom funkade hur bra som helst. Det känns så himla skönt att det går framåt lite grann! Speciellt det att han klarar av vete nu underlättar ju så himla mycket!