Inlägg från: honeybunches |Visa alla inlägg
  • honeybunches

Allergitråden

Hej! Har inte skrivit här på ett tag,men kikar nog in och läser ofta ändå. :)

Vi var till sjukhuset på veteprovokation igår; lillen är nu 14,5 månad. Vi var där 4,5 timme och han åt under den tiden (med 1 h mellanrum) totalt 6 gram vetebröd. Han fick lite rödare kinder och en liten röd prick i pannan men det var allt. De ville att vi skulle fortsätta provocera hemma. Han var lite gnälligare än vanligt igårkväll, men svårt att veta om det berodde på reaktion eller en lång jobbig dag på sjukhuset (rubbade sömnrutiner osv). Rödheten och pricken var borta då kvällen kom.
    Han sov superbra på natten.
    Vi skulle provocera med 1 dl vanliga makaroner till lunch, och det gjorde jag. Inga problem,han åt och tyckte det var gott. Sedan några små bitar vetebröd till mellis. Ingen reaktion.

MEN, nu ikväll har han vaknat och panikskrikit flera ggr redan, det låter som han har ont. Sen börja jag fundera lite...för igår på e.m. efter att vi kommit hem från sjukhuset nös han flera ggr under kvällen. Det har fortsatt idag, ännu oftare, och snoret har runnit hela dagen. Jag tänkte ju att det kanske är nån förkylning på G, men tyckte det var konstigt då det kom så här hastigt och intensivt på nu mitt i allt. Nu läste jag nyss på nätet att snuva och nysningar kan vara symtom på veteallergi... Men gäller det bara om man typ andas in mjöl, eller också när man äter veteprodukter? Reagarer något av era barn med snuva/nysningar när de ätit vete? Funderade också på pollenallergi,men han nyser bara inomhus av någon konstig anledning. {#lang_emotions_tongue_out} Om någon har tid och kan ge mig lite hjälp eller nya tankar och ideer vore jag jättetacksam!{#lang_emotions_flower}

• honeybunches

Hur var det nu,är E415- Xantangummi en sojasläktning?

Grabben verkar tåla korn och ren havre av sädesslagen *peppar,peppar*. Vi gjorde rågprovokation på sjukhuset för 2 veckor sen,och efter 5 gram rågbröd blev han full med ilsket röda kliande utslag på nacken och rygg. Vete provocerades på sjukhuset  i början av sommaren och även det var positivt. Han är ju även mjölkprotein-,ägg- och sojaallergisk (+ mycket mer, bl.a. potatis...) Testade nyligen Yosas vaniljyoghurt, därav frågan om Xantangummi.Men det kan ju hända att havren de använder inte är så värst "ren" heller. Är det någon som vet?

• honeybunches
    saffe skrev 2010-08-03 19:02:50 följande:
    E415 är ok, det är ingen sojasläkting. Man blir lite förvirrad när ett nummer "mitt i" sojasläktingarna helt plötsligt är ok. Har tänkt fel många ggr...
    Jo, det var just det jag tänkte.:D Vet ju att alla numror därikring är en big NO NO.:) Tack för svar!
  • honeybunches
    Kavat skrev 2010-08-03 19:09:34 följande:
    Finns bl.a. i Lailas gula mjöl.

Skönt att han klarar havre, känns som det underlättar ändå!
    Ahaa,ok! Tyvärr finns inte Lailas mjölmixer här i Finland. Jag måste beställa hem nästa gång någon tar en tripp till Sverige.Glad

Jo, tack, det är skönt att havre verkar gå! Oatlys havremjölk gav jag i över en vecka utan reaktion, och sen kex som jag bakat på ren havre, blå Keiju och lite socker, och de gick också hem. Han brukar alltid reagera inom 3 dagar. Men det är något med den där Yosas vaniljyoghurten som ger eksem. Banan-blåbär yoghurten passade inte heller, men jag har tidigare också tyckt han reagerat på blåbär, så jag trodde det var det. Möjligtvis är det då kanske själva havren i Yosas produkter som inte är så ren. Eller vad vet jag. Tungan ute
    Vi har hur som helst paus här nu så att vi alla ska få vila upp oss...Han har sovit såååå gott nu i snart en veckas tid, då han bara ätit sådant som jag vet passar. Det är ju verkligen inget roligt med allt detta testande hit och dit, men han ska även börja i dagvård i september, så jag känner ju en liten press inför det också,att man sku måsta hinna testa "så mycket som möjligt" före dess... Tungan ute
  • honeybunches
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:45:44 följande:
    Har han ätit saker med vanilj annars då?
    Näe, det har han ju inte, så det kan ju vara det också då. Skäms Jag blir toookig....Rynkar på näsan
  • honeybunches
    Leiben skrev 2011-07-03 08:57:05 följande:
     Han har ätit mycket bröd och ätit lite såser och sånt som innehållit havregrädde exempelvis. Då har han inte fått några utslag. Vad är mannagryn egentligen?
    Mannagryn är gjorda av vete, så jag skulle nog misstänka vete där.  Fanns vete också i brödet han ätit ?
  • honeybunches

Angående glass; jag bor ju i Finland och en av sommarens glassnyheter var denna: www.ingman.fi/index.php&group_id=45&page=127&action=show_product_details& Kanske ni skulle kunna höra med era lokala butiker om att ta in den? (Finns även i större förpackningar) www.ingman.fi/index.php&group_id=45&page=127&action=show_product_details&

Det är ett tag sen jag har skrivit här nu, men jag läser nog ännu. Solig På våren gjorde vi en mjölkbelastning på sjukhuset, men grabben reagerade direkt. Vetebelastning gjordes 16.6, och han tål det nu!! Han fick ingen reaktion på sjukhuset så jag fortsatte hemma, och INGENTING. Det är en sån otrolig lättnad att kunna gå in till en butik och köpa vanligt vetebröd. Helt otroligt. Aleksi är 2 år och 5 månader nu. Läkaren menade att vi får testa råg hemma senare i sommar, och så tar vi ägg på sjukhuset i höst. Äppel har han tidigare reagerat starkt på, men vi testade ekologiska Royal Gala äppel, och dom funkade hur bra som helst. Det känns så himla skönt att det går framåt lite grann! Speciellt det att han klarar av vete nu underlättar ju så himla mycket!

Svar på tråden Allergitråden