Inlägg från: lilyanna |Visa alla inlägg
  • lilyanna

Allergitråden

saffe skrev 2010-08-09 14:12:28 följande:
    Då fortsätter jag att skriva lite positivt oxå! Fick beviljat 1/4 vårdbidrag + 18 % merkostnad i 2 år framåt! Är väldigt glad och lättad, nu borde ekonomin se lite ljusare ut framöver...
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Oliver 070327, Alvin 090804
  • lilyanna
    saffe skrev 2010-08-09 21:00:58 följande:
    Hon är 2 1/2 år och är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag (inklusive vetestärkelse), soja, sojasläktingar och har lindrig astma. Merkostnad har jag fått beviljat pga extra kostnader för risdryck, glutenfri kost, mediciner resor till läkare osv. Det är nog ingen idé att söka innan barnet är 1 år eftersom dom anser att alla bebisar kräver mycket jobb. Det är ju just merjobbet vid allergier som man får vårdbidrag för.
    Min son har precis fyllt 1 år och först nu börjar vi/barnmottagningen upptäcka att han är allergisk, men mot vad exakt vet vi inte ännu. Genom blodprov har vi konstaterat ägg och mjölk, men jag misstänker att det finns fler allergier då han fortfarande har utslag över kroppen och kliar sig just är, dessutom så har han kraftig förstoppning som dem tror beror på allergier med.

Har du fått någon ersättning ifrån försäkringsbolaget gällande din dotters allergier? Hur ansöker man om merkostnad egentligen?

Tack för ditt svar!
  • lilyanna

Igår fick jag äntligen tag i allergimottagningen här i stan och lyckades få en tidigare tid för pricktest till sonen, så på måndag är det dags.
    Beskrev sonens problem med klådan och utslagen och den sköterskan jag pratade med sa direkt att det är vår katt som orsakar problemen...jag hoppas verkligen att det INTE är så, men det blir väl upp till bevis för det på måndag.

Hur som helst så hoppas jag få svar på vad det är som orsakar sonens förstoppning med, det måste ju vara någon mer allergi som orsakar det iaf.

Har ni i tråden haft problem med förstoppning och det sen har visat sig att det är allergi som har orsakat det, o vad för allergi var det?

• lilyanna

Jaha, om 45 minuter är det dags för pricktest på sonen, håller verkligen tummarna för att han tål katten plus att vi kanske äntligen kan få svar på varför han är förstoppad hela tiden, dvs om det är något han inte tål.

Svar på tråden Allergitråden