Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

Allergitråden

Favoriserar tråden och snokar vidare, dottern får ont i magen och gul diarré av nåt hon får i sig på förskolan. Har svårt att luska ut vad, och barnläkaren på bvc säger att det inte är nåt problem eftersom hon växer som hon ska. När hon är dålig i magen blir den dessutom uppsvälld så den står rakt ut! Har ni några tips på vart man ska vända sig för att få hjälp? Eller är det bara eget detektivarbete som gäller? Hon får förresten samma reaktion av fullkorn av alla sädesslag men tål allt bröd och pasta utan fullkorn. Det konstiga är att hon inte reagerar på nåt vi äter hemma, vi äter helt normalt eftersom ingen annan har några allergier/intoleranser...

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Miralicia: Tack för svar, hon får redan fullkornsfritt på förskolan (det gick inte att lösa utan läkarintyg , men det har jag sedan ett år), och vanliga hela morötter (okokta, hela) reagerar hon inte på hemma. Däremot tar jag genast till mig info om soja/bajlväxter! Ärtor äter vi sällan hemma, hon verkar tåla gröna ärtor bra för det gillar hon på förskolan och reagerar inte på, men det finns ju annat. Hon reagerar på flera soppor på förskolan, som det INTE är fibrer/fullkorn i (ex köttfärssoppa med potatis i). Jag har bett att få innehållsöfrteckning på några olika rätter hon reagerar på men det går trögt, kanske måste visa mig personligen i centralköket där de lagar maten för att få det

• Piggley Wink

Det låter ju jätteintressant eftersom vi är för lata för buljongtärningar utan använder Fond istället hemma! Har funderat på just soppbaser, eftersom hon reagerar på flera olika soppor... Tack igen!

Fiins det förresten nåt sätt att testa soja"allergi" förutom att utesluta det? Att utesluta är svårt eftersom förskolan inte får ge annan mat utan läkarintyg, iofs kan jag kolla om jag kan få lämna med egen soppa de dagar det är soppa, hon älskar fisksoppa så det skulle ju vara en smidig lösning tills vidare iaf...

• Piggley Wink

Sant! Har mailat VDn för företaget som lagar maten till förskolan nu, det verkar svårt att få svar genom personalen i förskolans kök.

• Piggley Wink

Tack för info, så här mycket info har jag inte fått från bvc fast jag tjatat i över ett år! Fick en rid hos en dietist för tips, men den bokade läkaren av för att H varit bra hela sommaren (vi har varit hemma i nästan tre månader) så då hade det säkert vuxit bort . Efter tre dagar på förskolan började det igen... Ska genast läsa KKs blogg!

• Piggley Wink

Det får bli till helgen då, om jag sätter på det fre em så borde jag väl kunna kolla reaktionen på sönd kväll eller månd morgon? Då behöver ju inte förskolan fundera å vad jag håller på med

• Piggley Wink

Eligrabbarna: Håller helt med, här säger de bara att det inte är nåt problem eftersom H växer som hon ska. Att hon har ont i magen och diarré varje/varannan vecka efter nåt hon äter på förskolan spelar ingen roll!

• Piggley Wink

Nojig mamma är precis vad de får mig att känna mig som Som tur är så är förskolepersonalen på min sida, snart ber jag om ett intyg från dem att ge till läkaren att det FINNS ett problem

• Piggley Wink

Nu har jag äntligen fått fram innehållsförteckningen från köttfärssoppan. nån som kan tipsa om vad hon reagerat på? Hon tål som sagt inte fullkorn, men det är det enda jag är säker på.

Blandfärs
    Hackad rå lök
    Skalad morot
    Krossade tomater
    Chilisås
    Tomatpuré
    Köttbuljong Saltred. Torrv.
    Vatten
    Minutpotatis

Vad är minutpotatis? Alla de andra sakerna funkar hemma, menchilisås och tomatpuré kan ju iofs vara smaksatt eller utblandad med nåt. Köttbuljongen vet man ju inte heller riktigt vad den innehåller...

• Piggley Wink

Dessutom står det att soppan är fri från detta:
    Gluten, Laktos, Mjölkprotein, Ägg, Nötter, Fisk, Skaldjur, Fågel, Citrus, Röda bär, Baljväxter, Selleri, Paprika, Paprika röd, Tomat rå, Sojalecitin, Soja, Morot rå, Lecitin (E322), Sesam, Ananas, Spjaprot./lecitin, Fullkornsprod, Äpple, Äpple rå, Kiwi, Vitlök, Mandel, Jordnötter, Stenfrukter, Ärtor, Päron, Lingon, Palsternacka, Vallmo.

Undrar om det sista är en lista på vad barn i området är allergiska mot, så att det automatiskt markeras vad någon inte tål? Det verkar ju vara en skum lista annars tycker jag, men ni proffs kanske tycker annorlunda?

• Piggley Wink

Åh vad skönt älsklingen! Och att han dessutom bryr sig om lillasyster, vore ju skönt att få diagnos där också!

Min lilla H reagerade i måndags igen på förskolan, då fick de potatismos och korv till lunch. Funderar på om det är nåt i korven som spökar... I köttfärssoppan hon reagerade på var det ingen soja, ingen sojaprotein/lecitin och ingen lecitin (E322), så där föll väl teorin om soja antar jag? Eller finns det fler saker soja kan gömma sig bakom?

• Piggley Wink

Miralicia: Tack för tankar! Jag fick i förmiddags telnr till den som är ansvariga för specialmaten i köket. Täänkte dock ringa efter lunch, då de förmodligen har mest att göra på förmiddagen och runt lunchtid... Hon skulle tydligen kunna svara på innehållet i buljongen, korven mm.

• Piggley Wink

Fick innehållsförteckning för buljongen nu: Salt, Maltdeoxin (heter det så?), Vegetabiliskt fett, Köttextrakt, färgämne (brunt socker), lök, jästextrakt, modifierad stärkelse.

I tomatpurén var det bara tomat och i chilisåsen är det tomat, socker , vinäger, salt, vitlök, lök. Alltså inget hon inte tål hemma...

Vad är maltdeoxin, hur stavas det, hittade inget intressant när jag googlade
     Jästextrakt? modifierad stärkelse?

• Piggley Wink

Läste om maltodextrin på wikipedia:

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.

Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel.

Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

Där står att det ofta finns i sötningemedel, bla Aspartam. Jag blir dålig i magen av drycker med aspartam, kan det vara maltodextrinet som spökar?

Svar på tråden Allergitråden