Inlägg från: miniskrutten |Visa alla inlägg
  • miniskrutten

Allergitråden

Undrar om det är någon som har tips på bra recept till en tjejmiddag jag ska ha för att fira min födelsedag? Min son som jag fortfarande ammar är mjölkallergiker, så jag kan inte äta något med mjölkprotein i. Får gärna vara något som är gott, enkelt och kan förberedas till största del innan folk kommer. Vore jättetacksam om någon ville hjälpa min röriga hjärna, för här är det helstopp.

• miniskrutten
    Miralicia skrev 2010-08-27 22:36:02 följande:
    Vad vill du ha för typ av mat? Vad skulle du gjort om det inte hade behövt vara mjölkfritt?
    Lättare att ge tips då eftersom det mesta går att fixa till mjölkfritt utan allt för stora problem (är väl rätter med mycket ost som kan varalite knepigt att få till) .
    I vanliga fall hade jag gärna gjort lasange eller något liknanade, men där blir ju osten det stora problemet. Så nu är jag istället helt tom på idéer...
  • miniskrutten
    Miralicia skrev 2010-08-28 10:15:00 följande:
    Det funkar utmärkt att göra lasagne även som mjölkfritt.
    Gör vanlig bechamelsås enligt vanligt recept av ca 50/50 med havredryck och iMat (eller annan havregrädde) & mjölkfritt margarin och skippa osten i såsen istället för ostsås. Gör den lite tjockare än vanlig bechamelsås eftersom du inte har ngn ost som gör den lite extra krämig. Sen bara varva bechamelsås, köttfärssås (mjölkfri då naturligtvis) och lasagneplattor. Och istället för att toppa med riven ost så krossar du taco/nachochips till småsmulor i tex en mortel och strör över innan du sätter in i ugnen.
    Ah, vilken bra idé! Tack för tipset!
  • miniskrutten

Undrar om det är någon som vet ifall det är vanligt att vara allergisk mot morot? Har en son på närmare 6 månader som är mjölkallergisk och sedan ett tag tillbaka har vi börjat med lite vanlig mat utöver amningen.

Tycker att det har gått bra hittills, är ju såklart noga med att inte få med någon mjölk i det sonen äter. Han vägrar tyvärr att äta hemlagad mat än, så just nu är det burkmat som gäller. Men vissa dagar tycker jag att han reagerat lite på maten, kräkts mer än vanligt, blivit ledsen och inte velat ligga ner några timmar efter att han ätit (börjar ca  2h efter maten) osv..

Har funderat en del över detta och tycker att det verkar vara varje gång han äter något som innehåller morot som han reagerar. Men kan det verkligen vara så? Jag har aldrig hört om någon som kan vara det? Eller är det kanske ett livsmedel som är extra start för magen (har iofs heller aldrig hört). Vore tacksam om någon vet.

Svar på tråden Allergitråden