• lemco

Allergitråden

Hej!
    min son är konstaterad mjölkproteinallergisk, samt har astma,reflux,kronisk förstoppning...
    han reagerade startkt på sinlacgröten för några dgr sedan genaom att få jätteont i magen,samt dålig i magen, prickar i ansiktet...är det vanligt?
    men problemet är oxå att jag misstänker att han e känslig mot enago vällingen o gröten, för dessa utslag i ansiktet försvinner ej, samt efter gröt målet syns dom lite mer...
    hur säkert är ett test på gluten?
    han är 1 år och 9 månader gammal.
    äter ingen fast föda alls ...vägrar...

• lemco
    Miralicia skrev 2010-09-06 12:14:11 följande:
    Sinlac innehåller en sojasläkting (johannesbrödsmjöl/fruktkärnmjöl, går även under beteckningen carob samt E410) och kombinationen mjölkallergi och sojaallergi är rätt så vanlig. Mellan 30-50% (nämns lite olika siffror) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja. så det är nog troligt att det är det  han reagerat på i sinlacen.

Glutenproven är rätt så säkra, en bra bit över 90% säkerhet i varje fall (kommer inte ihåg exakta siffran just nu) om de utförs på rätt sätt (dvs kontrollerar att det finns normal halt av Iga-antikroppar för att kunna uttala sig om tillförlitlighete) - när det handlar om celiaki (glutenintolerans).
    Men det beror på vad det är i vetet som det är man inte tål. är det celiiaki, dvs att man inte tål gluten så har de hög tillförlitlighet, men är det andra proteiner i vetet som man reagerar på, vilket är fallet vid veteallergi så visar inte det något på ett glutentest, men kan ge utslag på pricktest/lapptest eller blodprov för kontroll av IgE-antikroppar mot vete.
    Eftersom det handlar om utslag i samband med gröt som innehåller vete så är det nog betydligt troligare med vetteallergi än glutenintolerans

här kan du läsa om skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi...
    ok,tack...hoppas det inte e gluten...är det vete i enagovällingen?
    vad kan dom äta för välling om dom är allergiska mot vete och mjölk och soya?
  • lemco

vet någon om sempers mjölkfria välling finns att få tag på någonstans i stockholm?
    AKUT, han måste ju få mat....
    vet inte vad jag ska ge honom nu...
    tål varken enagos produkter el sinlac...

och han vill bara dricka välling o äta gröt...PANIK
    någon som har förslag???
    desperat mamma...

• lemco
    Tibell skrev 2010-09-06 13:35:52 följande:
    Semper har en välling från 6 månader som är mjölk/soja och vetefri. Finns i de flesta affärer skulle jag tro!!
    nej...den har utgått...
  • lemco

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.

det enda han äter är enago, sinlacgröt...

vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
    vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Svar på tråden Allergitråden