Inlägg från: winalina |Visa alla inlägg
  • winalina

Allergitråden

Hej! Är helt ny på familjeliv, men blev rekomenderad er hjälp ;) på ett annat forum.

Är även "ny" som mamma-till-allergiskt-barn, och kommer säkerligen ha massa funderingar. Det är sonen på snart 6 år som blivit allergisk mot mjölkprotein bla. Vi har nu haft en mjölkfri månad och provocerat med mjölk, vilket gav reaktion, så det känns klartgjort. Men under den mjölkfria tiden märkte jag att han reagerade på fisk (magkramp, plus diarrér). Läkaren tyckte vi skulle testa fisk en gång till (reaktion vid bara 2 tilfällen), och i lördags lunch fick han lax. Sö hade han ont i magen, men var inte lös, må morgon hade han jätteont och sprang på toa med diarréer 3 gånger innand et var över. Hela söndagen gav vi bara "säker" kost, så jag kan inte komma på något annat som han kan ha reagerat på än fisken på lördagen, men kan en reaktion verkligen komma så långt efteråt??

Tacksam för era tankar....

• winalina
    Kavat skrev 2010-09-28 14:49:09 följande:
    Hej och välkommen!
    Ja, den kan komma så långt efter. Vanligast är väl inom ett dygn.
    Undrar om de inte har pricktestat fisk? Nu reagerar han ju med magont och det är en sen reaktion. Men om man pricktestar så ska man se reaktion inom 15 min i form av en kvaddel (röd svullen) men ibland kan man se reaktion efter 6 timmar, 12 timmar, ett dygn, två dygn och då tycker ju oftast inte läkaren att det är reaktion och bortser från den, MEN det är en sk. sen reaktion och de brukar visa sig genom magont och eksem.
    Tack, känner mig välkomnad :)
    Vi har inte pricktestat något födoämne ännu, Han har inte varit matallergisk alls innan, så detta är nytt för oss. Vi har återbesök efter mjölkprovokationen på måndag och gissar att det blir en del tester då. Skönt att veta att det kan vara fisken ändå eftersom det stämmer bättre in i hans mönster på de reaktioner han fått, och som jag lärt mig känna igen, än om det skulle vara nåt helt annat... Ska hamed mig i minnet det du skriver om sena reaktioner och pricktest också ifall det inte visar något på en gång.
  • winalina

Leker lite detektiv för att vara väl förberedd inför läkarbesöket på måndag. Ebbe har haft  en mjölkfri period på 6 veckor nu, men har reagerat med magkramper och diaréer vid några tillfällen då han inte fått mjölk. Bla 3 gånger när han¨ätit fisk, så det tål han nog inte heller. Men vi har några gånger till som jag gärna tar lite hjälp med. Han åt då (förutom sånt han äter varje dag)

1a tillfället: baguetter (ej mjölk i)

2a tillfället: äpplepaj med vaniljsås(oatlys havrebaserade) äpplepaj utan mjölk, pajdeg på vetemjöl, mjölkfritt smör, havregryn

3e tillfället pizzabullar (vetemjöl, ojla, jäst, skinka, ev pizzakrydda?)

Funderar på om det ändå kan vara gluten?? Ser när jag sammanfattar så här att vetemjölet ändå är genemsamt. Men vi tog blodprov på honom i våras för gluten som inte visade något. Dessutom äter han ju macka till mellanmål på fritids nästan varje dag, och han har ju inte reaktioner hela tiden.

Vad tror ni? Vill känna mig så förberedd det går inför läkarbesöket så vi kan få så många svar det bara går, så han får må bra snart.

• winalina
    Mama Law skrev 2010-10-01 12:31:46 följande:
    Måste bara höra.. har era allergiska/astmatiska barn adhd liknande betteenden? Eller är det bara mitt?
    Min 6åring har astma sen 5 mån och nyupptäckta allergier. Han har alltid haft svårt att sitta och bara lyssna, tex samlingar på dagis, men inte s att jag oroat mig för adhd.
    Finns det ett sambnd astma/allergi-adhd?? Intressant fråga!
Svar på tråden Allergitråden