Inlägg från: brünnhilde |Visa alla inlägg
  • brünnhilde

Allergitråden

Hej! Någon härinne kanske har något värdefullt att tillföra kring vårt lilla problem, så jag hoppas det rr ok att jag hoppar in och frågar?

Min son började för ca en vecka sedan prutta och rapa extremt mycket, och nu börjar jag bli orolig för att det kan vara något allvarligt.

Han har gasbildning som en vuxen, och han kan rapa upp till 20 ggr/minut. VI har inte ändrat något i hans kost, och han mår bra i övrigt. Hans avföring varierar mycket från dag till dag - från stenhård till halvlös.

Kan det vara allergi? Kan det vara något annat?

Vet du kanske vad det kan vara? Behöver jag vara orolig?

• brünnhilde
    Blå Flygare skrev 2010-11-07 20:13:36 följande:
    Vid gasbildning tänker jag på laktosintollerans, det uppstår vid olika åldrar. Kan säkert vara många andra saker med. Jag hade hänvisat till bvc om jag hade haft förtroende för dem, samma med 1177 Så jag får väl hänvisa till barnmedicin då.
    Jag har redan försök t med 1177, utan framgång. Ska prova BVC utan framgång imorgon också . I stan där jag bor fick jag veta att de inte tar emot sjuka barn, utan endast friska .... Så jag är lite förvirrad och undrar vad bvc är till för egentligen om man inte har en helt nyfödd. Men det är ot, förlåt.

Fler som vågar spekulera?
  • brünnhilde
    Kavat skrev 2010-11-07 20:21:47 följande:
    Ålder?
    två år.
  • brünnhilde
    Kavat skrev 2010-11-07 20:23:53 följande:
    Inga eksem, matproblem i övrigt, matvägran, sover dåligt osv?
    Nja.

Inga eksem, har aldrig varit stor i maten men vägrar inte, sover ok, dvs sover hela nätter  11h ca 80% De resterande 20% vaknar han en gång och saknar en förälder, och somnar om med sällskap.
  • brünnhilde
    Kavat skrev 2010-11-07 20:37:42 följande:
    Håller nog med Blå Myran om laktosintolerans, men tycker att ni ska kolla upp glutenintolerana också. Gluten kollas först med blodprov och sen ev. gastro beroende på svar.
    Lök, bönor och annat är ju också gasbildande så det måste ju inte vara något knas.

Ett förslag är även att ge laktobasillusker som finns bl.a i form av Semper magdroppar. Han kan ju fått något tillfälligt virus eller liknande så att det bara är tillfälligt...

Supersvårt med andra ord, men i och med att något hänt så är det bra att kolla upp. Har ungefär samma råd som Blå Myran. Men stå på dig så att de kollar gluten. Det mesta annat är inte "farligt" även  om det ger obehag, men en oupptäckt glutenintolerans är inte bra att gå med.
    Tack för svar båda två. Vi får väl se om bvc vill samarbeta... Probiomaxtabletter äter han, detr borde väl vara bra?
  • brünnhilde
    Kavat skrev 2010-11-08 10:39:42 följande:
    Japp, det är "samma" vad jag vet.

Jag hade nog ärligt talat heller gått till vårdcentralen eller barnmottagning/allergimottagning eller liknande om sådan finns. För annars så ska det remitteras till en läkare och sen gör den läkaren inget utan remitterar till en annan läkare och så har det gått en månad eller två.
    Går du till vårdcentralen så har du förmodligen glutentestet gjort samma dag.
    Jag ringde just och det rekommenderade oss att köra låglaktos i tre veckor först. Så då gör vi det. Gluten trodde bvc inte på för då hade han inte hållt sin kurva?
  • brünnhilde
    Kavat skrev 2010-11-08 13:49:33 följande:
    Trodde.. Näej, men de går bara på sina kurvor och eftersom han inte haft problemen så länge så finns det väl inte så stor chans att det visar redan. Och dessutom så kan man även bli överviktig av glutenintolerans *vet* så lita inte för mycket på dem i detta fallet.

Däremot så är väl laktos kanske troligast, men kan vara så mycket annat. Man kan få en tillfällig laktosintolerans om en glutenintolerans bryter ut också. Så man blir bättre på laktosfritt, men inte helt bra. Bra att känna till.

Testa låglaktos en vecka säger jag, blir det inte bättre så ge helt laktosfritt en vecka och se.. Men egentligen tycker jag att de snålar på fel saker. Bättre att få rätt hjälp från början och utesluta gluten genom test.
    Tack! Det är precis sådant här jag vill ha innan jag ger mig in i en brottningsmatch med sjukvården!
  • brünnhilde

... bara en liten uppdatering om någon är intresserad. Efter en enda laktosfri dag verkar pruttarna och raparna vara borta! Kan det gå så fort?

• brünnhilde

Hej!

Tänkte bara tacka för spekulationer, jag tror de var rätt. Vi har kört laktosfritt en vecka nu, och det har blivit mycket bättre!

• brünnhilde

finns det någon härinne med ett litet barn med katt/pollenallergi?

• brünnhilde

finns det någon här som fått nasonex till ett litet barn? Min son har inte fyllt  tre och i fass står det att den är från 6 års ålder. Undrar om det blivit rätt.....

• brünnhilde
    Tibell skrev 2011-07-02 16:01:13 följande:
    Thalia : vi har avamys till vår 4 åring och den är också från 6 år. Är ingen fara :)
    Ok, så det förekommer att man gör så? Då kanske jag kan slappna av lite....
Svar på tråden Allergitråden