Inlägg från: Lussekatten87 |Visa alla inlägg
  • Lussekatten87

Allergitråden

Hej på er!
    Jag har en dotter som är mjölk,ägg,soja,fisk och citrusallergiker.
    Hon går på förskola sedan 2-3 veckor tillbaka. De senaste 2 veckorna har hon varit röd om kinderna och runt munnen,huden har blivit lite läderartad till och från. precis som när hon får i sig mjölk,soja eller citrusfrukt.

Förskolan försäkrar att hon inte fått i sig något av detta, så jag funderar vidare..tills idag då jag hämtade henne och de hade brett en smörgås med Milda eko på. Kan det var den som gett henne utslagen?
    Någon annan som provat den? Har era barn reagerat på den?

• Lussekatten87
    FrökenLindström skrev 2010-11-18 15:21:10 följande:
    Innehåller inte den sojalecitin? Det är ovanligt att man är allergisk mot det men min dotter är det så därför jag tänkte...
    Gör den det? Dottern har aldrig reagerat på det tidigare. Kanske kan vara något annat i den som hon reagerar på...
  • Lussekatten87
    Dalkulla74 skrev 2010-11-18 15:32:31 följande:
    em87: Min son går på ägg, mjölk och sojafri diet. Hemma har vi nästan jämt haft Carlshamns blårandiga margarin men ibland Mildas mjölkfria och på dagis visade det sig att de oftast hade Milda. Nu är jag inte 100 på om det är anledningen till att han varit röd och prickig i ansiktet förut men sedan vi slutade ge honom allt som innehåller E202(kaliumsorbat) så har han varit fin i ansiktet  och det är ända sedan innan sommaren, så länge har han aldirg varit fin i ansiktet i hela hans 5,5åriga liv . Alla mjölkfria margarin förutom Carlshamns innehåller E202. Min son reagerar främst med eksem och röd hud så han verkar vara känslig för detta konserveringsmedel.
    Jo, vi har också Carlshamns mjölkfria hemma och det är det som är så lustigt,hemma har hon nästan aldrig röd hud numera,men så fort hon varit där på förskolan ett par dagar reagerar hon på något!

E 202 ,i vilka andra produkter är det vanligt förekommande?
  • Lussekatten87

Gick in på mildas hemsida och kollade nu.
    Milda eko innehåller ingen kaliumsorbat, men däremot gör mildas mjölkfria smörgåsmargarin det.
    Men upptäckte en annan sak,..milda eko innehåller tydligen också citronsaft! Kanske därför hon blir röd då!

• Lussekatten87
    Kavat skrev 2010-11-18 15:55:41 följande:
    Ja, det låter ju troligt om  hon inte tål det.
    Ja, jag får nog börja med att be dem sluta ge margarin på mackan så hoppas jag på bättring! Dock gör ju inte det kalla och blåsiga vädret ute saken bättre..
  • Lussekatten87

En undran bara..ni som har barn med sojaallergi, reagerar era barn på kex/kakor innehållande sojalecitin?
    Eller är det för liten mängd för att de ska bli dåliga?
    Jag undrar för min dotter blir så röd om munnen när hon ätit kakor innehållande sojalecitin.
    Hon har bara reagerat på vanlig soja förut då blev hon knallröd om munnen,men såg inte att de innehöll detta i kakorna!
    Är det samma typ av sojabönor i soja och lecitin?

• Lussekatten87
    Allrona skrev 2010-12-21 13:35:15 följande:
    Sojalecitin innehåller väldigt små mängder sojaprotein så de flesta allergiker klarar att äta det. Min dotter klarar det inte, hon får eksem av saker som innehåller sojalecitin så man kan absolut reagera på det.
    Intressant,för jag har just funderat på det hur pass koncentrerat det är! Jag inbillar mig nu att hon får eksem pga sojalecitinet men det kan ju förstås vara kylan också...
  • Lussekatten87

Hej! Har skrivit i tråden ett par gånger förut och får så bra svar så jag måste lägga in en till fundering som dykt upp nu! Känns även skönt att skriva av sig till andra som förstår hur det är med allergier.

Igår var vi på "uppföljningsbesök" hos barnläkaren. Dottern fick lämna blod till att återigen kolla soja,mjölk och ägg om det blivit några förändringar så vi vet om vi kan ta MPR sprutan. Det ligger och tynger mig eftersom hon är 21 mån och inte fått den. Sonen fick den och det gick bra. (Han är äggallergiker.) Mest en fundering bara men jag tror jag kommer ge den till henne hon är inte så allergisk att hon inte kan sitta bredvid mig när jag äter ägg,lukta på ägg osv...

Sen fick vi rådet av läkaren att prova att ge dottern lax( hon är allergisk mot sej,torsk osv)
    Så igår gav jag 3 msk burkmat med lax i till henne och hon mådde bra,efter kanske 4 timmar kom det lite vanligt+lösare bajs än vanligt men inte diarré,kan jag fortsätta ge henne lax idag igen trots det? Hon verkade inte må illa som hon gör av sej för hon åt mellanmål därimellan.

Just det! Om man är allergisk mot sej och torsk betyder det att man är allergisk mot alla fiskar med liknade fiskkött och smak(vitt kött)? Tex. rödspätta,makrill?

• Lussekatten87
    Kavat skrev 2011-04-22 20:33:12 följande:
    Försöker läsa ikapp. Har haft det lite körigt här. Mellansonen var lite hes i tisdags och sen kruppade han på natten. Riktigt otäckt, har inte varit med om det innan. Men det var först idag han blev snorig.. Ingen feber eller så men en himla hosta.. Ingen annan som är förkyld heller. Liten var kass en dag, men blev inget värre, förmodligen hade han knaprat i sig något han inte tålde... Suck! Det är inte lätt att hålla rent. Dottern som snart är 6 spiller så det står härliga till. Är fortfarande osäker på om liten tål majs... Har inte funkat så bra de gånger vi själva gett och sen äter han från golvet var och varannan dag.

Testade kycklingfärs, men det tog vi bort och helt plötsligt började han sova lite bättre...? Skumt. Vi får se...

Funderar även lite på att ta bort majs på lilleman, men vete katten om det är smart eller inte. Han blir totalt kass i magen om han får i sig för mycket, men har liksom inga andra symtpom (vad vi märker) än att bajset blir kasst och jag tror han blir svullnare om magen. Men vill verkligen inte ta bort det också, för det begränsar sååå mycket...

SmillaMilla och älsklingen,
    Little Beckys marshmallows funkar också (majs i). Plamill choklad är ju numera spår av soja-märkt, men det funkar hos oss. Vi gör ibland eget godis, med t.ex müsli eller corn flakes, marshmallows, russin, solrosfrön/pumpafrön jag vad man nu gillar och tål och antingen smält choklad eller egen i små formar. Jag har några recept på godis i min receptblogg, även kola gillas här hemma!
    Blå Myran gjorde kola med vinbär i och annat, blir lite friskare och somrigare.

Krya på Bella!

em87
    Liten tål ingen fisk verkar det som, inte ens när jag åt omega3 funkade det. Han blir prickig runt halsen typ ner på bröstet och ryggen, blir som småsmå blåsor, röd i rumpan, kasst bajs och sover sämre och spyr mer.
    Lilleman tål lax, men inte makrill eller hm strömming tror jag det var vi testade. Så han får lax och ingen annnan. Han får främst väldigt slemmig avföring och ja, det märkt att magen blir påverkad.

tes75
    Tråkigt att ni ska behöva byta förskola. Men usch, så där får det ju inte gå till. Har ni lämnat in klagomål, skriftligt? Förstår att ni vill byta ändå förstås... Kram!
    Jag förstår,då är det bara att prova på igen,för hon blev bara liite dålig i magen men inga utslag eller andra hudbesvär. Har inte märkt att hon kliar sig i rumpan efter att ha ätit fisk heller.
  • Lussekatten87
    Sousafon skrev 2011-04-21 11:08:30 följande:
    Min pojke kan äta torsk och makrill, men inte lax. Har inte provat spätta, men jag tänker mig att de alla är olika familjer, och att man kan tåla en men inte andra. Torsk och sej tillhör väl samma familj, men makrill är ju något helt annat, och även spätta och lax.

Fick flickan löst bajs kan det ju vara att hon inte tål laxen, men behöver inte vara det. Kanske värt att prova igen om hon nu inte blev jättedålig.

Själv försöker jag komma fram till om min lilla flicka tål ägg. Storebror är ju allergisk mot ägg, men vet inte om hon är det. Det verkar ok, förutom lite löst bajs vid några tillfällen som ju kan bero på annat, men svårt att testa när vi själva äter så lite ägg.

Äggallergiske pojken har fått alla vaccin utan problem.
    Vår dotter har heller aldrig ätit ägg egentligen utan det visade sig på blodprovet att hon med stor sannolikhet också är allergisk som sin storebror,så då får man väl tro på det. Läkaren ville avvakta äggprovs resultatet för att se om det kanske hade förändrats något. men frågan är om det verkligen är så farligt at ta sprutan? Är rådvill nu! :((
Svar på tråden Allergitråden