Inlägg från: Bebbeprinsen |Visa alla inlägg
  • Bebbeprinsen

Allergitråden

Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!

• Bebbeprinsen
    Kavat skrev 2010-11-23 22:03:54 följande:
    Oj. Visst skulle det kunna vara så. Ända sättet att veta är nog att ta bort vete igen och se om han blir bra och ev. provocera igen?
    Tack för svaret, ja vi provar att utesluta i 3 veckor nu men det är så trist. Trodde faktiskt det skulle fungera nu när vi provat så länge!
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:33:22 följande:
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
    Tack för svaret! Ok ja det har kanske smugit sig på här, börjat sova sämre osv, men man hoppas ju så innerligt att det ska fungera. Vi får utesluta vete igen 3 veckor o provocera igen sen. Synd att läkarna har så få svar, det är faktiskt mer givande att kolla i denna tråden. Har haft tät läkakontakt och det verkade inte alls som om det skulle kunna smyga sig på reaktioner efter så pass lång provoceringstid enligt läkaren. Men då ser man att verkligheten tyvärr är en annan.
    Skönt att mjölk o ägg fungerar för er! Måste öppna sig en ny värld Solig
  • Bebbeprinsen

Hur pass "öppna" är ni mot förskolan gällande provoceringar osv. Känns lite läskigt att de kanske inte tar så allvarligt på allergierna om de vet att man ändå provocerar hemma? Förstår ni hur jag menar?

• Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:33:22 följande:
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
    En liten fundering till. Hur gör man det mindre kännbart för barnet när man håller på och "velar" fram o tillbaka. Det är ju ganksa stor smak skillnad på vetebröd o "rent" bröd. Har en 4 åring som är super observant. Känns sådär kul o ta bort det som vi nu bjudit på under 3 mån, typ snabbmakaroner som han tyckte var rena himmelriket att äta. Första veckorna körde vi "blindtest" men sen trodde vi ju att det fungerade... Blir så himla rörigt, vi har ju varit SÅ strikta med honom och han har aldrig funderat över vete mat innanGråter önskar bara provoceringen vore ogjord just nu.
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-24 20:32:01 följande:
    Jag berättar ganska mycket för S, berättar att vi ska ge lite i tagen så "magen vänjer sig". Då blir det inget konstigt de gånger vi fått backa. "Magen måste vila, om några veckor kan du få lite mjölk/ägg/havre... igen". Sen tycker jag det är lättare att helt skippa det mest populära. När vi "vilade" från havre gav jag inte chokladbollar av bovete eller nått för det är inte alls så populärt som av havre. Kanske kan ni klara er utan makaroner några veckor? Kex ist för bröd?

Jo, det är en helt ny värld att kunna ge mjölk och ägg. tyvärr tål inte jag mjölk då, så det krånglar ju till det. Vi gör mat med grädde till S och resten av fam och med iMat till mig. Innan gjorde vi på kokos till alla. Och jag önskar att baka glutenfritt vore så enkelt som det påstås. Jag trodde det skulle bli så mycket enklare med ägg och vetestärkelse, men det blir samma skit för det! Jag saknar väl talang i köket
    Å vilka handgripliga bra tips du ger, nu känns det lite lättare igen, tack snälla att du tar dig tid! O ja glutenfritt är inte lätt, jag är heller ingen talang! Men fungerar vetestärkelse finns ju lite färdigt o köpa, puh!
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-24 20:20:00 följande:
    Vi har varit öppna. Har poängterat att det är extra viktigt att det inte sker något misstag på dagis (eller hemma) då, för då vet vi inte vad som gett reaktionen när det är flera saker som kan ge reaktion. Känns bättre att vara rak och de hör det från mig än om de skulle får höra det av S.
    Bra, är också noga med öppenheten. Nä vore ju inte så käckt om de hör det från barnen!
Svar på tråden Allergitråden