Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

Allergitråden

Kavat skrev 2010-12-28 13:26:30 följande:
    En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!
    Det är mitt barn det gäller. Det största problemet är inte att förskolechefen inte vet sina skyldigheter, utan att hon hävdar att det inte är någon "stor grej" om han råkar få i sig havre.
    Nu har han gått på den nya förskolan i ett drygt halvår, och jag fick för ca två veckor sedan av misstag upp ögonen på varför han har mått så dåligt under hela den här tiden.
    Han har alltså under den tiden både fått i sig smulor/små bitar av bröd med havre, samt varit i kontakt med havresmulor varje dagisdag (han reagerar både på att få havre på huden och om hans bröd har legat emot annat bröd och i det här fallet har det varit smulor över hela borden samt att de har använt samma smör till alla barn och de har brett smörgåsarna själva så det har varit fullt med smulor och små bitar i smöret).

Dagischefen tycker att jag överdriver som är arg och besviken och hon tycker inte att de ska behöva garantera att detta inte händer igen för "det är ju inte så farligt eftersom både eksem och dålig mage går över".

Jag är ju självklart orolig för hur det här slarvet ska påverka honom i framtiden, om det kan förvärra hans allergi? Kan det "förstöra" tarmar och liknande? Eller är det som hon säger att det inte "spelar någon roll" eftersom det bara är obehagligt i ett par veckor max (det är tiden det brukar ta innan både hud och mage lugnat sig helt efter att han fått i sig något).
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim

Tack för bra svar. Tyvärr har vi inte haft turen att träffa någon jättebra läkare. En bra har vi haft, men han (och jag då) tyckte att vi hade det under så bra kontroll att det inte skulle bli aktuellt med återbesök hos honom. Tyvärr var detta precis innan jag av misstag råkade klampa in mitt under mellanmålet och därigenom fick veta hur det låg till på dagis. Den läkaren har nu flyttat till en annan stad, så om jag ska ha någon läkarhjälp får jag kontakta en helt ny, vilket känns rätt bökigt. Då måste jag ju förmodligen sätta in denna person i allt innan han/hon klarar av att skriva något till dagis. Tyvärr har jag inte så högt förtroende för läkare häromkring längre

Min son är alldeles snart 4 år och har sedan 3-årskontrollen gått ner ett halvt kilo. Vägdes och mättes senast på sjukhuset nu i mitten av december och då hade han alltså gått ner ett halvt kilo men växt nästan 10 cm på längden. Visst, han väger nästan 15 kg nu,  så han är kanske inte SUPERsmal, men det känns ändå sådär att han ska gå ner.

Som reaktioner på om han får i sig spår eller mycket små smulor av havre får han stora röda fläckar på skinnet som sedan blir fula eksem, han blir fruktansvärt lös i magen och blir extremt aggressiv (så pass att jag har väldigt svårt att ens hålla i honom). Den gång han som jag vet nu i den här åldern faktiskt fått i sig havre på riktigt, dvs ätit en bit av en smörgås bakad på havregröt svällde han upp och huden blev knallröd i stora sjok.

Som liten fick han ju gröt gjord på havre och reagerade inte alls lika kraftigt, men han hade stora variga eksem och var konstant vattenlös i magen.

För mig är det självklart att det är allvarligt om man slarvat så pass länge som de på förskolan har gjort, men som sagt så tycker inte chefen att det är så allvarligt och då undrar man ju självklart hur allvarligt pedagogerna ser det? Det är ju ändå de som ska se till att han inte får i sig något han inte tål.

Jag är så less på hela situationen. Hade ju hoppats att ett samtal med förskolechefen skulle hjälpa, men det gjorde mig ju bara ännu mer less Pedagogerna som jag talade med först beklagade i alla fall slarvet (sen om det egentligen var allergislarvet eller det faktum att samma dag som jag upptäckte det, hade de gett honom smörgåsar helt täckta av mögel som de bad om ursäkt för låter jag vara osagt).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden Allergitråden