Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Allergitråden

Finns det någon ny mjölkallergitråd för bebisar?

Nu är det snart dags för bebiskläckning här hemma, och vi har införskaffat en burk nutramigen utifall amningen inte fungerar. Fungerar den kommer jag helt klart amma så länge som möjligt. Sambon var mjölkproteinallergisk från födseln tills för tre år sen (vid 27 år ålder var den bortblåst) och vad jag har förstått ska man inte ge komjölksbaserad ersättning till högriskbarn (eller öht till spädbarn) eftersom risken för att dom ska utveckla komjölksallergi då ökar.

Vi har dock ett litet problem. Nutramigen innehåller majsglukossirap som kolhydratkälla (tydligen inte så bra) och den komjölksbaserade innehåller mjölksocker samt vasslepulver som k-källa.

Jag är helt med på att majsglukossirap inte är så bra, men om amningen inte funkar så ger jag hellre det under den begränsade period det gäller än ökar risken för att vårt barn ska bli allergiskt. Jag och sambon är dock inte överens. Han tror inte riktigt på teorin om att komjölk till spädisar skulle öka risken, och jag hittar ingen tillförlitlig källa som bekräftar detta, utan bara i olika forum, och dom duger såklart inte Han tycker det är bättre att ge "vanlig" ersättning än nån med majsglukossirap i. Sen tycker han det är lite konstigt att risken för allergi inte ökar om mamman äter komjölk under amningen om nu komjölksproteinerna övergår i bröstmjölken. Sen kan det ju vara bra att ha kött på benen om det skulle bli aktuellt med ersättning, för det vore ju bra om man kan få det på recept/livsmedelsanvisning isåfall så man inte blir ruinerad.

Dock upptäckte vi Althera, som tydligen inte alls innehåller majsglukossirap? (men som däremot är baserat på hydrolyserat vassleprotein istället för kasein) Vi har dock inte kunnat bekräfta det på något vis än då det verkar vara omöjligt att komma över någon slags innehållsförteckning på denna ersättning (på nätet iaf). Är det någon som möjligen har en burk hemma och kan skriva in vad den innehåller? Kan man köpa den utan recept på apoteket som med nutran?

Så, lite halvlångt inlägg, men summan av kardemumman:

Nån som har en länk till nån vettig sida där det står om att man inte ska ge komjölk till högriskbarn?

Innehållsförteckning på Althera?

• yrväder

Är det någon av er som varit med om dålig viktuppgång pga mjölkallergi på pyttebebisar? Vår son är nu tio dagar och när vi skulle åka hem från bb efter 4 dygn hade han gått ner för mkt så vi blev kvar med tillmatning ett dygn, han vände då och när vi kom hem söndag så började vi fasa ut ersättningen (mjölkfri) men han fick iaf lite. Tisdag hade han gått upp mer och onsdag åt han sista målet ersättnig och igår fredag hade han gått ner 200 g. Tilläggas ska dock att han är pigg och glad och kissar mkt och bajsar normalt. Hans pappa reagerade på proteinet med eksem när han ammades.

Svar på tråden Allergitråden