• Jelenas

Allergitråden

Jag hoppar in här med. Yngsta sonen är under allergiutredning och det är långa dagar innan vi får svar.
    Det hela började inte för så länge sen då jag märkte att han hade fått eksem mellan fingrarna. Tänkte inte så mycket mera på det då han ofta har fingrarna i munnen. Men bara på en vecka har eksemen explosionsartat spridit sig. De har som sagt tagit prover på honom och så får vi se om dom hittar något. Samtidigt som man självklart hoppas på att han inte är allerigisk så hoppas jag ändå att man hittar något så att man vet vad det beror på.

• Jelenas

Har ni hört talas om "biogena aminer"? Ingen av oss hemma orkade laga mat så vi köpte hem och jag och minstingen brukar dela då det är enorma mängder man får. Förra gången vi åt det så reagerade han med att få stora utslag i ansiktet, tänkte inte så mycket på det då han brukar få det ibland utan att vi vet varför och att dom försvinner lika snabbt som dom kommer. Men nu när vi åt likadan mat reagerade han på samma vis och försökte komma på vad det kan vara han reagerar på. Maten innehåller bla gorgonzola och salami och jag googlade och hittade någonting om "biogena aminer" Någonting som liknar allergi men inte är det eller kan det vara så enkelt att maten är ganska kryddstark och när det ligger mot huden så blir det en reaktion?

• Jelenas
    Miralicia skrev 2011-02-10 23:03:31 följande:
    Kom just hem efter att ha jobbat i snöovädret och måste sova, återkommer både till de som ropade på mig om kyckling vs ägg & kyckllingfoder samt om biogena aminer när jag fått sova lite.
    Hej!
    Visste du något om biogena aminer?
    :D
  • Jelenas
    Kavat skrev 2011-02-12 20:23:48 följande:
    Gissar att Miralicia återkommer med ett mer vetenskapligt svar. Men kort och gott så kan man få så kallade falska reaktioner som liknar allergiska reaktioner men inte är det på vissa livsmedel som fläskkött, jordgubbar, choklad, kaffe, alkohol, ost mm

Tack :)

Jag funderade över en annan sak. Sonen fick ju sina eksem i samband med att han började dricka fullkornsvälling och vi slutade att ge det ett tag. Eksemen har gått ner men det tog ett tag efter att vi avvaktade att ge vällingen. Har provat att ge välling igen i några dagar för att se om det kommer tillbaka. Tror mig se att de kommer tillbaka men är inte 100 på det än. Han klarar ju av att äta smörgåsar och annat med gluten och vete och havre klarar han. Det som är kvar då i vällingen är råg är det något man kan reagera på?
    Och finns det något samband mellan eksem och rosslig i halsen? När han började med fullkornsvällingen så var han rosslig som sedan försvann. Detta har nu kommit tillbaka igen och funderade om det fanns ett samband.

• Jelenas
    ELI 79 skrev 2011-02-13 08:45:44 följande:
    agnes: jag hade också testat att utesluta soja och vete för det är väl det mest troliga med tanke på hans andra allergier.

Ni andra, kan man vara OLIKA känslig olika dagar??
    Det tror nog jag med. Har ingen allergi mot katt men är heller inte allergisk utan ligger i en gråzon. Är det mycket pollen ute så reagerar jag på katterna med.
  • Jelenas
    Kavat skrev 2011-02-13 11:45:27 följande:
    Det kan också vara mängden. Alltså när han äter välling får han större mängd i sig. Men är det välling med mjölk i? (minns inte allergierna).
     Men gör så att du testar enbart råg för sig. Gör en liten gröt med råg och med lite menar jag lite. Vet inte hur stor mängd han fått i sig tidigare, men om det bara visar sig med eksem så kanske man vågar ge en halv tesked och öka efter hand?

Rossligheten är absolut ett samband. Undrar igen om det är mjölk i, för det är väl ofta mjölkprodukter som är slembildande. Men är han allergisk mot råg så kan det absolut orsaka rosslet.
    Nu finns det en viss risk före kontaminering i sädesslag. Alltså att det blandas med annat i hanteringen.
    Han har ingen diagnostiserad allergi än. Väntar på provsvar nu i veckan som kommer. Vällingen är sempers vanliga fullkornsvälling. Vi misstänkte att han ev hade mjölkproteinallergi ett tag då han hade kolik som liten. Detta gick dock över och han hade inga större bekymmer efter.
    Men om det visar att han har någon allergi så ska jag prova att göra som du sa med att göra råggröt.
  • Jelenas

Vi fick provsvaren idag och det visar inte på allergi så jag lämnar denna tråd.
    :)

Svar på tråden Allergitråden