Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Allergitråden

Hej hej, fick tips om den här tråden efter en tjej sett bilder på min son och hört om hans magproblem och astmabesvär..
    Så här ser min son ut om kinderna väldigt ofta, och det är inte för att han är varm...

Han har sovit dåligt sen jag slutade amma, mycket gasbesvär och sover max 1-2 timmar i taget på natten.
    Astmabesvär började komma nu vid 1 års ålder. Får både pulmicort och airomir men verkar inte hjälpa...

Fick tips om veteallergi och att ni ska veta mer om det här? Googlade på det men hittade ju typ ingen information alls om det!
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-19 12:11:03 följande:
    Halloj!
    Låter som du har hamnat i rätt tråd.
    Ser onekligen ut som min kille också i kinderna när han var dålig...

Har han några allergier som ni vet om? Har ni utrett allergier alls?

Det vanligaste är ju att man misstänker mjölkproteinallergi när man har astma, men precis som du skriver så har faktiskt många av barnen här i tråden med veteallergi just de där ilsket röda kinderna.

Steg ett brukar vara att vända sig till en bra läkare, om ni inte redan har utrett allergierna. men de växer inte på träd, trots att de på pappret står att de är allergiläkaren, allergologer och allt vad det kan vara... Vart bor du?
    Steg 2 om de utrett att han inte är allergisk enligt RAST eller pricktest är att antingen göra lapp/patchtest eller utesluta det man misstänker ur kosten och se om han blir bättre då han verkar ha sena reaktioner som magont, eksem, sömnsvårigher ofta är.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölkprotein, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
    De har tagit allergiprov blodprov) mot pälsdjur och kvalster, men det visade inget. Meningen var att de även skulle ta för födoämnespanelen men blodet räckte inte till så vi ska komma tillbaka för nya prover. Vet du om de kollar vete i den vanliga födoämnesallergiprovet eller om man ska be specifikt om det??

Mjölkproteinallergi har jag och hans storasyster, men vi har helt andra symtom och vi har testat att utesluta alla mjälkprodukter i flera veckor för honom men han blev inte bättre...

Nu dalar han i vikt också, så läkaren vi har på bvc är ganska orolig så jag tror inte vi behöver tjata oss till en utredning.
  • Zvartaliljan
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-02-19 13:13:00 följande:
    Hej, dalar han i vikt så är gluten ganska trovärdigt! 
    Ja han är 14 månader nu o väger bara ½kg mer än vid 8 månader...och inte är det för att han rör sig mer. Han kan inte ens stå själv, än mindre gå...annars brukar ju många barn smalna av vid 1-årsåldern när de lärt sig gå...som tur är hade han lite att ta av från början så han är ju ingen spinkis direkt

Men av gluten får man väl inte astmabesvär och dessa röda kinder eller?
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-19 13:52:36 följande:
    Nej, du har helt rätt att det är troligare med allergi.
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-02-19 13:13:00 följande:
    Hej, dalar han i vikt så är gluten ganska trovärdigt! 
    Nje, det kan lika gärna vara allergier och mer troligt till och med. Glutenintolerans (celiaki) och veteallergi är tvåhelt skilda saker. Vet att det tyvärr ofta står glutenallergi, men någon sådan finns inte. Antingen är man allergisk mot vete och är därmed veteallergisk eller så är man intolerant mot gluten och är glutenintolerant.
    ungefär som laktosintolerans och mjölkproteinallergi...två vitt skilda saker som många förväxlar. Mina egna föräldrar köper fortfarande laktosfri mjölk till mig Skrikandes Var 11 år sen de sa att jag var mjölkproteinallergiker...men det går liksom inte ens in hos närmsta släkten att det är skillnad...sambon fattar inte heller!
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-19 14:04:00 följande:
    Har han eksem också?

De brukar kolla mjölk, ägg, vete, torsk, soja och jordnöt, men säg gärna till så de verkligen kollar vete. Men tyvärr så visar det sällan på RAST eller pricktest.  Och se till att de kollar gluten också, så ni kan utesluta glutenintolerans innan ni ev. tar bort vete ur kosten!
    han brukar bli lite röd kring nacke och hals, o så kinderna då.
    Han fick eksem nu av ett enkelt plåster...tålde väl inte limmet eller nåt, blev iaf hemskt irriterat så det känns som att han är lite extra känslig.

De ska kolla gluten, det är det som läkaren mest misstänkt.
    Vad är RAST?
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-19 15:38:52 följande:
    Plåster.. Hm, det tål varken jag eller mina barn. Jag har kommit fram till att sensitive-plåstren funkar bäst och funkar det inte så kan man köpa Cavilon-spray t.ex att ha inunder fästytan för att skydda huden. Hm, vi fick väl tips här häromdagen om en annan produkt också.. Var det från Mela?
    Även sådan där tunn sårtejp funkade lite bättre än annat, men fick klåda och eksem även av den efter ett tag.

Gluten bör alltid uteslutas eftersom man måste ha ett intag av gluten för att det ska visa på blodprov och på en ev. gastroskopi. Tar man bort gluten och sen tar blodprov är det alltså inte säkert att det visar på glutenintolerans även om det är det. Så man bör alltid se till att de har testat gluten först innan man tar bort vete och sädesslagen ur kosten!

RAST är ett blodprov (de tar blod i rör och skickar till lab) och sen får man ett värde på ev allergi. Kolla några sidor tillbaks då vi just "pratat" om det. Det visar om man har en snabb reaktion. Men det låter som att din son har långsam reaktion.

Jo, såg att du bakar en del. Har du märkt om rodnade går upp och ner något? Blir han värre när du bakat? Min son såg typ brännskadad ut sista gången jag bakade med vetemjöl. Det dammar ju så att han fick i sig och på sig och blev då jätte dålig i hyn i ansiktet.

Numera när han är äldre (3,5, allergin mot vete upptäcktes när han var 10 månader) så får han mer eksem på benen om han får i sig små små mängder (och då pratar vi mindre än en smula). Så skulle han vara veteallergisk så finns risken att han är väldigt känslig.

Men ni får väl börja från ruta ett och ta glutenprov och andra allergitester och se var ni hamnar. Men som sagt, visar det inget på testerna så betyder det absolut inte att han inte är allergisk även om vissa läkare tror det.
    Ja jag jobbar på bageri så det blir till o duscha ordentligt innan jag ens tar i min son på morgonen märker jag...jag har ju mjöl i hår o överallt när jag kommer hem efter nattens jobb, o det första jag vill göra är såklart o krama min lille pojk innan jag hoppar in i duschen o han iväg till dagis, men får väl sluta med kramandet då Vilken ironi...bagerska med veteallergisk son...

Jo jag har märkt att han blir mer röd om kinderna när jag bakar...men trodde det var av värmen från ugnen Tyst Har inte tänkt på de röda kinderna som ett allergitecken förräns idag när en fl-vän påpekade det...

Ska som sagt ta glutenprov nästa vecka, så utesluter inget ur kosten förräns de testat...
  • Zvartaliljan
    Agnes72 skrev 2011-02-19 20:44:07 följande:

Hej tittar in igen och frågar råd.

Vår pojke var hos kompis igår och fick i sig mjölkprotein, igår kväll mådde han illa, magen står ut på honom idag (som en boll) , haft ont i magen hela dagen. Blir hård i magen direkt.
    Någon som har barn som reagerar på samma sätt?

Funderar, ska vi ge klyx för att rensa ut kroppen, men detta är trauma för honom (har lång förstoppningshistoria) eller bara vänta ut?

har mycket erfarenhet av detta med min stora (också mjölkproteinallergiker, dock delvis bortvuxet), och det värsta du kan göra är o vänta ut...gjorde jag en gång istället för att ge rekommenderat klyx/mikrolax o det slutade med att hon blev inlagd 4 dagar med lavemang/vatten 2 ggr/dag och totalt tog det 11 dagar mellan bajstillfällena...DET var traumatiskt...så testa med Klyx!
  • Zvartaliljan

Testade lite veteprovokation idag med

får bröd...absolut ingenting annat, inte ens smör på

Efter ett par timmar...

Han svullnar liksom upp i ansiktet, öronen blir också röda och så får han lite "nässelutslag" på kroppen, men bara ibland. Röda kinder får han dock hela tiden, minst en gång om dagen.
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
    Ja det är tur man har en bra kamera. Just sån hud får han ofta på kinderna, och ibland även på magen, bakom öronen och låren. Han skriker som en tok om jag försöker smörja, även om han inte är särskilt röd så HATAR han när jag byter blöja eller ännu värre byter kläder på honom. Han blir helt hysterisk.
    Han avskyr även att bada...är väl för att det torkar ut huden ännu mer.

Jo jag har väl så gott som satt diagnosen, men ska som du säger ta glutenprov först.
    Hoppas att han kommer bli bättre och framförallt kunna sova om vi ändrar kosten...8 månaders konstant sömnlöshet tär på både oss och vårt förhållande...ingen avlastning får vi heller, har testat o lämna bort honom till farmor o farfar en natt, skulle varit fler men de ringde redan efter första natten o bad oss hämta hem honom...mormor o morfar har sett hur vi har det då de sovit här så de vågar inte ens försöka ta hand om honom...ett dygns barnvakt på 14 månader...ja sorry, nu blev jag OT men känner mig så slutkörd av allt detta...
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 20:46:45 följande:
    Precis så som E ser ut också! Ser väldigt likt ut sonens veteallergikinder fast sonen blir rödare, men själva "mönstret" är ju likadant på kinderna
    Ja Mateo har nog inte så allvarlig allergi som din son. Han åt två såna runda bröd o fick denna reaktionen. Hans största problem är ändå inte huden utan magen och sömnproblemen...och HUMÖRET! Blir tokig på att han aldrig vet vad han vill...vill vara i famnen, nej krånglar o vill ner på golvet, nej gråter o vill upp i famnen igen *SUCK*
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:11:37 följande:
    Ja det är sonens stora problem också. När han får i sig vete i större mängd så blir han HELT galen. Han ligger på golvet och skriker, vill inget, kastar saker, sparkar, slåss, vill bli buren, hemskt mammig och han vägrar åka bil/vagn (kan väl inte sitta stilla för då får han väl ont) och en stor uppspänd mage och sover väldigt dåligt.

Låter ju som din son!
    hade helt klart sett till att de tog glutenprover så ni snabbt kan ta bort vete!
    Jo jag ska ringa imorgon o tjata mig till en tid direkt...jag har t.o.m fått min läkares mobilnummer så jag slipper ringa vc o lämna nummer o sen vänta på att bli uppringd varje gång, har ibland fått göra det 5-6 gånger på en dag o sen tog telefontiderna slut så jag fick ringa 1177 o bli kopplad. Så till slut gav hon mig mobilnumret så jag kan nå henne direkt...mest pga hans astmaproblem (dessa är dock mest kopplade till mögel/fukt i huset).
    Hon är supertrevlig så hoppas hon lyssnar nu. Vi har pratat mycket om hans sömnproblem o jag har suttit o gråtit o t.o.m bett om sömnmedel till honom...men där gick tydligen hennes gräns, det var otänkbart. Men hon vet iaf om alla problem sen tidigare, jag har dock aldrig tänkt på att nämna kinderna innan då jag inte tänkt på dom som ett allergitecken förut...
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:27:31 följande:
    om barnen har känslig hud så kan de ju reagera med röda kinder på många olika saker också. min son reagerar ju med röda kinder på t ex ketchup som ni läst men han är inte allergisk mot det eftersom han kan äta det I mat utan att få röda kinder. Så har de känslig hud så kanske de reagerar ändå, så skriv matdagbok!
    jo men så är det ju, jag vet ju hur jag själv är t.ex. Har jag fått i mig lite mjölkprotein så får jag ont i magen, äter jag då något som är starkt/friterat eller på annat sätt jobbigt för magen så blir jag JÄTTEDÅLIG. O då är jag ju inte allergisk mot kryddor eller friterat eller så...det blir bara mer än min mage kan hantera när den redan är i "försvar" mot mjölkproteinet.

Så jag tror det är så med det mesta, får man i sig något man är allergisk mot så blir man överkänslig mot typ allt "starkt".  Just därför är det ibland svårt o hitta ursprungskällan till problemen.
  • Zvartaliljan

Så nu har de tagit allergiproverna på Mattis. Han var så snäll o skrek inte alls o satt så fint stilla, han bara blängde på sköterskan när hon stack honom o började skälla ut henne på typ arabiska "babalatamamaababa" typ i värsta arga tonen och med svart blick så hon kunde ju inte hålla sig för skratt

• Zvartaliljan

Hej,

Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....
    Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!

• Zvartaliljan
    Jaramla skrev 2011-03-04 16:15:00 följande:
    min lilleman vägde 10 kg vid 10 månader (liten tjockis alltså!. sen hände ingenting med vikten alls på 1,5 år. tyvärr tog ingen det på allvar då! kanske för att han inte var liten som spädis? idag, nyss fyllda 3 år, väger han 13 kg o är 90 cm lång. har ätit glutenfritt i snart 3 månader nu - om de börjar växa ikapp, när gör det de?
    Min dotter vägde 9kg när hon var 2,5 och fick sin astmadiagnos, 10kg när hon var 3 o fick mjölkproteinallergi-diagnosen. Vid 4 år vägde hon 14kg! Så det gick fort, sen har det stannat av lite igen. Nu är hon snart 5 o väger 15-16kg.
    När det gäller glutenfritt tror jag det tar rätt lång tid innan luddet i tarmarna blivit bättre, så det kanske tar ett år innan han börjar växa ikapp ordentligt.
Svar på tråden Allergitråden