• Suri

Allergitråden

Hej, undrar om jag kan få ställa en fråga här? Kan inte skapa en egen tråd eftersom jag skriver från mobilen.

Min son, 2 år, konstaterat mjölkallergisk fick en anafylaktisk chock i förra lördagen. Förmodligen "spår av nötter" i det naturgodiset han åt. Fruktansvärt otäckt och nu är jag sjukt orolig och på gränsen till att bli manisk... Vi har fått betapred och ventoline att ha hemma, men vid minsta tecken skall vi ringa ambulans direkt. De pratade om en "penna" men sa att allergispec skulle ta det med oss när vi kom dit, fick en remiss från akutläkaren. Nu ringde läkaren från allerigimott och sa att vi skulle göra tester om 4-6 v för att det inte ska få fel värden eftersom kroppen producerar anti... Vad det nu var. Men det känns så länge att vänta? Borde vi inte få en sådan penna innan? Kan man få ett anfall och sedan aldrig mer? Eller blir det värre? blir man känsligare? Han hade varit sjuk en v innan, kan han ha varit känsligare på grund av det?

Om någon har andra tips eller råd är jag supertacksam! Något vi skall ta upp med läkaren, eller annat vi skall tänka på?

Vet inte om detta är en medlemstråd, syns inte i mobilen. I så fall ber jag om ursäkt. Har bara så mycket frågor och är fortfarande i chock själv kanske, det börjar sjunka in nu vad detta kan få för konsekvenser för sonen och för oss...

• Suri

Tack för svar 3busfrön. Han fick bananchips i höstas och flammade upp runt munnen. Det gick över ganska snabbt Inte alls som denna gången Dessa naturgodisar på lösvikt innehåller väl spår av alla nötter man kan tänka sig.

Vi får vara supernoga med vad han äter innan vi vet säkert om det är nötter, men vad annars?

Lite "skönt" att han är mjölkallergisk. Man har ju vanan inne, få livsmedel han kan äta som skulle innehålla nötter ändå. Har ju aldrig ätit choklad och vi bakar det mesta själva. Om man skall försöka se ngt positivt.

• Suri

Tes 75, men fy vad dumt! Och farligt. Du borde påpeka det. Man får passa sin tvååring så han inte stoppar i munnen, hyllorna sitter ju lågt.

• Suri

Han har inte reagerat så här kaftigt på mjölk, tänkte samma som du. Finns ju nötter med yoghurt mm. Han får magproblem, kräkningar, torrfläckar. Han fick en kaka med smör i av gammelmormor i julas och hade diarré och magsmärtor på natten. Men klarade sig ganska bra så vi hoppas att det är på väg att "växa bort".

Hos oss har de naturgodis tillsammans med vanligt godis. Sonen får nöja sig med egenpoppade popcorn som godis ett par år till. Tur att han älskar popcorn.

• Suri

En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.

• Suri

Tack Mela 78 för ditt svar. Det är så läskigt tycker jag med nötallergi (även om de eg är frön). Vi har fått direktiven att han inte får äta några nötter eller jordnötter, ni med? Nu
    Är man ju med honom jämt, men sedan när han vill gå hem till kompisar själv och leka kommer jag att vara jättenojjig. Vet inte om jag vill ha penna heller.. Den kommer att stressa och oroa mig mer, men sedan tänker jag hur det kommer att kännas när man står där utan, när den beövs?

Svar på tråden Allergitråden