• hek

Allergitråden

Hej!

Hoppas jag får vara med här? Jag har följt tråden nu i minst 10 månader, men först idag blivit medlem på FL. Bättre sent än aldrig ;)

Kort sammanfattning: har en son som snart fyller 1 år, han är konstaterat allergisk mot ägg och mjölk (klarade inte Nutra, får nu Neocate). Dessutom misstänker vi andra allergier (soja, baljväxter, havre), han skall testas snart. Han klarar som tur är vete, men vi är i övrigt väldigt begränsade i vad vi kan ge honom för mat. Vi blev rekommenderade att prova varje ny råvara i tre (!) veckor innan vi kan tolka den som säker att ge honom, så det tar tid att testa nytt. Varje gång det blir nya eksem eller skriknätter blir det att skjuta upp testandet av ny mat. Tror att vi har en lista nu på kanske tio säkra råvaror vi kan använda. Vi lagar i princip all hans mat själva (har funnits två undantag: hönökaka och leverpastej).

Förutom eksem, svullnad och magont misstänks även astma (ej förkylningsastma) :(

Har läst det mesta som skrivits och har en fråga som någon kanske har svaret på. Då vi ett tag aldrig blev av med sonens eksem började jag misstänka leverpastejen (Scans ugnsbakade, som jag naivt trodde var "säker"). På förpackningen står inget om att den kan innehålla ägg eller mjölk (men inte heller att den är ägg- och mjölkfri). Då jag till slut kollade deras hemsida och även ringde dem fick jag besked om att de inte kan garantera att det inte finns spårämnen av ägg eller mjölk i dessa produkter. Enligt kvinnan jag pratade med tillverkas annat med ägg och mjölk i samma lokaler (vissa t.o.m. i samma maskiner, men med rengöring mellan) så allt är att betrakta som kontaminerat.

När vi slutade med leverpastejen försvann till slut de envisa eksemen. Det har gått tre veckor och han har inte fått nya eksem! Har någon annan haft barn som reagerat på denna leverpastej (Scans ugnsbakade)? Eller kan det vara något annat i leverpastejen som fått sonen att reagera?

• hek

Hej igen!

Vi skall snart på återbesök till sonens allergiläkare och undrar om det är något särskilt man skall tänka på att ta upp? Självklart tar vi upp vad han verkar reagera på för mat, när vi skall göra allergitest (var prat om sist när han blir runt året, så det borde vara dags nu), och nya recept på mediciner. Har jag glömt något?

Sedan undrar jag, vi funderar på att resa utomlands, skall man be läkaren om ett intyg om sonens allergier? Främst för flygets skull, tänker jag, hur har ni gjort? Sonen får oftast reaktioner i form av magont, eksem och svullna ögon (ägg, mjölk, havre, soja, baljväxter). Behöver man intyg på mediciner som man tar med sig på flyget (salvor, tavegyl, pulmicort, airomir) samt en massa Neocate?

• hek
    mithrandil skrev 2011-03-28 20:44:47 följande:
    3busfrön: Visst är väl du sjuksköterska?
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.
    Här kan jag försöka svara...

Om jag minns rätt så är det någonstans då barnen är mellan 3-5 månader som deras Hb ändras från fetalt Hb till vanligt Hb, och då blir det oftast en dipp i järnvärdet (vilket påverkar Hb-värdet). Fetalt Hb hjälper barnet då det ligger i mammans mage genom att barnet då kan ta till sig syre från mammans blod. Dippen i Hb vid några månaders ålder rättar oftast till sig av sig självt.

Niferex (järn) finns i droppform som även små barn kan ta, är dock osäker på om det måste skrivas ut på recept. Annars kan man även testa att ge järnrik mat som t.ex. broccoli. Vitaminer i övrigt som påverkar Hb är främst B-vitaminer, vet inte om det finns något speciellt framtaget för spädbarn.

Sonen hade också en dipp i Hb, hade ett värde på 100, men läkarna valde att vänta ut det eftersom järndroppar har en extremt stoppande effekt (precis som järntabletter hos vuxna).

Självklart skall du följa läkarnas råd, beställ en telefontid med läkaren så att du kan få bättre information om vad du skall ge din dotter för vitamintillskott. De kanske har testat om det är järn eller B-vitamin som hon har brist på?
  • hek
    Allrona skrev 2011-03-29 21:16:58 följande:
    Å nu har min dotter ilsket röda kinder! Har ju läst om många andras barn har det med hon har aldrig haft det. Dessutom har hon en hel del eksem i böjveck och på mage och ben. Hon fick ju troligen i sig lite ost i lördags för hon började få reaktion då men det har hon ju aldrig fått röda kinder av förut. . Men vi har ju även provocerat med ägg. Vi har tyckt det funkat men undrar om det blev för mycket nu. Hon fick ägg i hamburgare i helgen, ägg i pannkaka och så ägg i maten på dagis i måndags (jag hade sagt att det var ok bara den gången). Kanske funkar lite ägg nån gång men inte lite varje dag?
    Min man hade äggallergi när han var liten. Han kunde äta ett ägg utan problem, men åt han mer än det fick han nässelutslag. Så det kan mycket väl bero på mängden ägg.
Svar på tråden Allergitråden