Allergitråden
Hej!
Hoppas jag får vara med här? Jag har följt tråden nu i minst 10 månader, men först idag blivit medlem på FL. Bättre sent än aldrig ;)
Kort sammanfattning: har en son som snart fyller 1 år, han är konstaterat allergisk mot ägg och mjölk (klarade inte Nutra, får nu Neocate). Dessutom misstänker vi andra allergier (soja, baljväxter, havre), han skall testas snart. Han klarar som tur är vete, men vi är i övrigt väldigt begränsade i vad vi kan ge honom för mat. Vi blev rekommenderade att prova varje ny råvara i tre (!) veckor innan vi kan tolka den som säker att ge honom, så det tar tid att testa nytt. Varje gång det blir nya eksem eller skriknätter blir det att skjuta upp testandet av ny mat. Tror att vi har en lista nu på kanske tio säkra råvaror vi kan använda. Vi lagar i princip all hans mat själva (har funnits två undantag: hönökaka och leverpastej).
Förutom eksem, svullnad och magont misstänks även astma (ej förkylningsastma) :(
Har läst det mesta som skrivits och har en fråga som någon kanske har svaret på. Då vi ett tag aldrig blev av med sonens eksem började jag misstänka leverpastejen (Scans ugnsbakade, som jag naivt trodde var "säker"). På förpackningen står inget om att den kan innehålla ägg eller mjölk (men inte heller att den är ägg- och mjölkfri). Då jag till slut kollade deras hemsida och även ringde dem fick jag besked om att de inte kan garantera att det inte finns spårämnen av ägg eller mjölk i dessa produkter. Enligt kvinnan jag pratade med tillverkas annat med ägg och mjölk i samma lokaler (vissa t.o.m. i samma maskiner, men med rengöring mellan) så allt är att betrakta som kontaminerat.
När vi slutade med leverpastejen försvann till slut de envisa eksemen. Det har gått tre veckor och han har inte fått nya eksem! Har någon annan haft barn som reagerat på denna leverpastej (Scans ugnsbakade)? Eller kan det vara något annat i leverpastejen som fått sonen att reagera?