• Cocco

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    hb kan visst sjunka kraftig i samband med infektioner Infektionsanemi

Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."

(www.medicinkompendier.se/index.asp&titelid=292&j=1)

och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.

M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.

När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
    Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
    Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
    Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.

Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.
  • Cocco
    Kavat skrev 2011-04-04 13:49:21 följande:
    Det finns nyponmjöl att köpa (risenta) så kan man testa i mat tom om man har svårt att få i dem. Men här hemma funkar Sagolika nyponsoppa. ("Onödigt" med sojasläktingar i vissa andra som Ekströms..)

Broccoli är inte alls så järnrikt... 0,66 mg per 100g men 83 mg c-vitamin
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Jämfört med järn i nötkött 2,4 mg per 100 g kött
    www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?Livs...

Torkade nypon 100g innehåller 4,2 mg järn, 270 mg c-vitamin (dock är torkade högkoncentrerade och inte soppa..) !

Men sen är det ju hur näringsämnena tas upp osv, så siffrorna är ju inte hela sanningen.
    Allt järn som tas upp via kött har allra högst upptag. Redan när man äter inälvsmat som t.ex blodpudding är upptaget lägre dock så innehåller blodpudding så mycket järn att det ändå är värt att äta för järnets skull.
    Från vegetabilsika källor är upptaget allra sämst.
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-04 23:09:40 följande:
    Tack så jättemycket! Du förklarade så bra att även jag förstod.
    Ja, då behöver jag säkert inte vara helt orolig. Amanda har ju faktiskt haft en bakteriell infektion och har bara ätit antibiotika i 5dagar så då kan det likaväl bero på det då.

Vi ska till barnmott imorn och ta kompleterande prover så det känns ju ganska skönt.

Ska aldrig mer ringa 1177, de skrämde ju livet av mig när de började prata om blödningar och allt vad det var.
    Enligt de där så var det drastiskt att sjunka från 105-93 på en vecka. Herrejösses som de ska överreagera allt. vi som inte förstår bättre kan ju få hjärtattack av deras information.

Så du menar att jag bara ska ge henne kött? Ingenting till?
    Minskar intaget av järn om jag blandar i tex broccoli och potatis i köttfärssåsen?
    Nej upptaget minskar inte men eftersom potatis egentligen inte tillför så mycket utan mest stjäl plats från kött och broccoli så hade jag plockat bort det. För barn som äter lite så är det extra viktigt att det de äter är väldigt näringsrikt. Något som många dietister faktiskt tar fasta på och har väldigt rätt i.
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-10 11:44:12 följande:
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
    Du kan inte försöka få i henne mer mat dagtid? Man kan ju tillsätta t.ex äpplemos i vällingen för att få godare smak det gör ju typ industrin så det borde väl gå att göra själv också.
  • Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-10 12:57:58 följande:
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
    M ammar ju istället för att få ersättning men ofta när jag ammar på dagen så ger jag smörgås eller hemmagjord yoghurt/fruktpure vid samma tillfälle. Efter både lunch och middag så brukar han få lite frukt för attt fylla upp. Men annars har vi ungefär samma mattider på dagen. Dock så har jag inget mål att få bort nattamningarna vilka är ca 3 och det är helt okej för mig.

Hemmagjordyoghurt här är : mosade bär+skrädmjöl+kokosmjölk.
  • Cocco

Mithrandil: allergier här är, mjölk, ägg, banan, (soja).
    Yoghurten brukar bara typ 2kg frukt/bär oftast jordgubbar+äpple+ 2-3dl skrädmjölk som jag rör ner när bären kokat upp och sen sist hade jag i 8dl kokosmjölk.
    Gången innan hade jag bröstmjölk så det borde gå att göra på ersättning om den är god också.

Svar på tråden Allergitråden