Allergitråden
mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.
Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
Vanligaste anemiformen - vid bakteriell infektion har små barn ofta lågt Hb! Oftast normocytär. Lågt S-Fe och lågt TIBC. Kan förekomma samtidigt med en järnbrist! Utredning om kvarstående efter infektionsbehandling."
(www.medicinkompendier.se/index.asp&titelid=292&j=1)
och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på 93 och 100. Det skiljer sig lite beroende på om man är uttorkad och inte och hur man tar provet osv. Det kan diffa rätt ordentligt på olika maskiner och tider på dygnet. Därför bör man och brukar man ta två eller tre prover när man vill vara säkrare på resultatet.
M började med ett hb på 79 i höstas och är nu uppe i 110+(119 men då var han nog lite uttorkad). Hans värde var ju så lågt och framför allt hade han inga järndepåer att han har fått medicin, niferex. Niferex är en medicin med en massa biverkningar.
När det hela uppdagades så var M mer eller mindre helammad. Så det var ju lite lurigt med maten men iaf så har jag gjort så att i princip all mat han äter innehåller järn eller underlättar järnupptaget. När jag gör mat till honom undviker jag att ge kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis. Utan han får ofta t.ex bara köttfärsås.
Sen får han allltid järnberikad gröt. Och en massa smörgåsar med leverpastej har han fått.
Kyckling är väl ganska fattigt på järn utan satsa på nötkött.
Milou är ganska liten men säg att han äter kanske en halv barnmatsburk med köttfärsås per matmål. Det är väldigt mycket mer järn än i köpeburkarna som inte bara innehåller lite kött utan också en massa vatten.
Upptaget från ersättingen är ca 10% det är också därför som ersättningen innehåller så mycket mer järn än bröstmjölken där upptaget är mellan 60-90%.