• Ejje

Allergitråden

Hur har ni som har små allergiker börjat med gröt? Sigge som snart är 6 månader är allergisk mot ägg och mjölk och har mycket eksem och därför misstanke om fler allergier. Än ammas han mest och vi ger lite Althéra och smakportioner men jag skulle vilja börja med gröt. Enago har ju bara med banan och äpple och jag skulle vilja börja med en renare gröt, typ mixade havregryn eller minutris. Vill inte ge Sinlac. Kan man direktöversätta recepten på Nutramigen med Althéra, är det samma dosmått?

Tar tacksamt emot alla gröttips .

• Ejje
    Kavat skrev 2011-03-12 10:27:13 följande:
    Om du nu misstänker fler allergier så ligger väl soja närmast till hands? Ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? För du äter inte baskost?
    Även röda saker och t.ex citrus mm kan ge eksem, så måste ju inte vara allergi nödvändigtvis.
    Går man efter vanligaste allergierna så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Hur länge har du tänkt amma, du har inte funderat på att äta baskost en tid för att se om han blir bra? Annars så skulle jag nog rekomenderat dig att hålla rättså strikt kost på honom för att introducera försiktigt och under längre tid så att du hittar orsaken. Nu kan han ju reagera mer om han får i sig det själv. Alltså andra och större reaktioner än genom bröstmjölken, men ska du hitta vad det är är det bra att ge nya saker en längre tid. Eksem är ju sena reaktioner...

I början om man vill ha slät gröt kan man tar vilket mjöl man vill. Jag gör gröt på rismjöl just nu, men funkar med majsmjöl osv.

Jag måtten är samma på Nutra och Althéra (dubbelkollade för någon vecka sedan).

Pama minutris (godare med risgröt på riktigt grötris, men det tar ju längre tid att koka) Jag kokar med risdryck och ev kokosmjölk i.

Polenta (majsgryn)

Sagogröt (potatis)

Recept finns på förpackningarna!
    Jag har alltid kokat på Carlshamns risdryck här hemma då den innehåller enbart ris. Delvis för att det inte ska bli så vattnigt och delvis för att få i kalcium. Ricedream kan innehålla kornmalt som en del utav veteallergikerna här reagerat på.
    Glöm inte oljan!
    Tack för svar! Det är vår tredje allergiker så vi är rätt garvade nu. Vill inte äta baskost och det är därför jag försöker sluta amma och därför vill börja med gröt . Jag tror vi också börjar med rismjöl, gröt på minutris äter de större så det har vi ju också hemma. Har också beställt recept till Nutran så då är det ju bara att byta mot Althéra!
  • Ejje
    LillSkruttet skrev 2011-03-13 11:23:45 följande:
    Kavat skrev 2011-03-12 22:27:47 följande:
    Vill du ha den slät koka med rismjöl så slipper du mixa!
    Menade du risgröt nu, eller risifruttin? *förvirrad* Antar risgröt....för det finns ju t o m recept på rismjölspåsen på någon risgröt. Kanske ska börja med att testa den. Tänkte mest att det kanske är "matigare" med en gröt på gryn eller flingor, men det spelar väl ingen roll egentligen eftersom jag ändå måste mixa den för att han ska äta.... Obestämd
    Vi ska också prova risgröt, ska iväg och köpa mjöl nu. Pama minutris är ju himla smidigt men jag kommer inte alls ihåg hur gamla de andra var när vi började använda den. Rätt små har jag för mig, den blir ju ganska slät ändå. Annars har jag ju Maizena hemma, majs har Sigge smakat utan problem.
  • Ejje
    miracle maker skrev 2011-03-14 08:42:30 följande:
    Måste bara tipsa om det här receptet på äggfria maränger som jag hittade i allergichatten på tv4 i lördags. De blev faktiskt riktigt bra! Jag gjorde en stor marängbotten som jag använde till en pavlova, gjorde den med havregrädde och hallon. Mums!

MARÄNGER UTAN ÄGG (ca 25 st)
    2,5 dl florsocker
    1 dl vatten
    4 st gelatinblad

Tillagning:
    1. Sätt ugnen på 125 grader. Blanda socker och vatten i en kastrull och koka ihop till en tjock sockerlag, ca 5 min. Lägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten.
    2. Lyft upp gelatinbladen och smält dem direkt i den varma sockerlagen. Vispa med elvisp i ca 6-8 min tills det blir en seg massa.
    3.Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka med hjälp av två skedar ut smeten. Grädda 35-40 min . Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar med ugnsluckan på glänt
    Superbra recept! Jätteenkelt och gott, tack så mycket! Vi bakade igår och la ihop med havrevisp och vindruvor.
  • Ejje
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    Det är ju nästan det värsta med alla allergierna, att ingen vill lyssna och att man bara har sig själv att lita på. Man vill ju faktiskt bli bekräftad (anar jag en ssk-kollega och inte sedd som en gnällmamma hela tiden. Vad skönt att det lättade lite. Och det blir ju bättre till slut även om det känns hopplöst bitvis. Boka den där behandlingen nu!
  • Ejje

Lillskruttet: Ja, vi var hos en kvinnlig läkare. Vi fick ju bara bekräftat det vi redan "visste" och dessutom med tredje barnet... Visst var hon medkännande och så men något stöd i dagliga livet är det ju inte. BVC hänvisar alla frågor till Allergimottagningen men där är det ju väldigt begränsat vad de kan hjälpa till med tycker jag. Vi har träffat dietist med de andra barnen men det hon sagt hade jag redan googlat mig fram till. Det jag saknar är någon att gnälla hos. Men du verkar ha en bra BVC-sköterska. Här är mina vänner galet trötta på allergiprat .

• Ejje
    Vår gamla BVCsköterska har precis slutat och jag trodde knappast att vi skulle kunna få en lika bra igen, men vid besöket igår kände jag jättestort förtroende för henne. Hon lyssnade och frågade, tog sig verkligen tid och man kände att hon inte var stressad. Verkligen kanon! Nu hoppas jag att det inte är för att hon är helt ny och att det kommer att klinga av för hon får gärna fortsätta som hon börjat.
    Er BVCsköterska verkade inte så skoj (utifrån vad jag läste lite i din blogg). Man behöver stöd och man måste få älta och gnälla.  Vi kanske ska försöka få till att ses någon gång och gnälla av oss hos varandra?  
    Ja, det vore trevligt! Kanske är fler allergimammor som är från samma område också?  Det tråkiga är att vår BVC-sköterska var jättebra fram till allergierna, nu hänvisar hon allt.

Vi ska till familjeläkaren idag för Sigge piper så på utandningen . Han har pipit och rosslat till och från i några veckor men jag har kanske valt att inte höra... Har inte Leopold förkylningsastma? Hoppas det inte är nåt men bäst att doktorn får lyssna...
Svar på tråden Allergitråden