Kavat skrev 2011-03-12 10:27:13 följande:
Om du nu misstänker fler allergier så ligger väl soja närmast till hands? Ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? För du äter inte baskost?
Även röda saker och t.ex citrus mm kan ge eksem, så måste ju inte vara allergi nödvändigtvis.
Går man efter vanligaste allergierna så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.
Hur länge har du tänkt amma, du har inte funderat på att äta baskost en tid för att se om han blir bra? Annars så skulle jag nog rekomenderat dig att hålla rättså strikt kost på honom för att introducera försiktigt och under längre tid så att du hittar orsaken. Nu kan han ju reagera mer om han får i sig det själv. Alltså andra och större reaktioner än genom bröstmjölken, men ska du hitta vad det är är det bra att ge nya saker en längre tid. Eksem är ju sena reaktioner...
I början om man vill ha slät gröt kan man tar vilket mjöl man vill. Jag gör gröt på rismjöl just nu, men funkar med majsmjöl osv.
Jag måtten är samma på Nutra och Althéra (dubbelkollade för någon vecka sedan).
Pama minutris (godare med risgröt på riktigt grötris, men det tar ju längre tid att koka) Jag kokar med risdryck och ev kokosmjölk i.
Polenta (majsgryn)
Sagogröt (potatis)
Recept finns på förpackningarna!
Jag har alltid kokat på Carlshamns risdryck här hemma då den innehåller enbart ris. Delvis för att det inte ska bli så vattnigt och delvis för att få i kalcium. Ricedream kan innehålla kornmalt som en del utav veteallergikerna här reagerat på.
Glöm inte oljan!
Tack för svar! Det är vår tredje allergiker så vi är rätt garvade nu. Vill inte äta baskost och det är därför jag försöker sluta amma och därför vill börja med gröt

. Jag tror vi också börjar med rismjöl, gröt på minutris äter de större så det har vi ju också hemma. Har också beställt recept till Nutran så då är det ju bara att byta mot Althéra!