Allergitråden
Hej!
Jag behöver er hjälp. Jag googlar som en galning, men antingen är det jag som är kass på att googla eller så är det något annat, jag hittar inte vad jag söker! :S Min son är 6 månader och äter bara fast föda, förutom vällingen morgon och kväll. Han gillar bäst burkmat och ratar nästan all mat jag lagar, om det inte är köttfärssås. Hans favoriter är all mat med tomat i (lasagne, köttfärssås och liknande...). Han äter bra, en stor burk per måltid, och gärna lite frukpuré till efterrätt.
Så problemet då... Flera gånger har han plötsligt fått stora utslag på ryggen, de ser ut som myggbett, men de verkar inte klia eller störa honom på något vis. De försvinner efter ett par timmar, och jag har oftast sett att de kommer när han ganska nyligen ätit. Han är inte röd någon annanstans. Dessutom gråter han ibland hejdlöst när han får mat, och det var inte förrän idag som jag reagerade på att det kanske svider och kliar i munnen på honom?! Snacka om att känna sig som en kass mamma... Han stoppar gärna in ett finger i munnen och suger på emellan tuggorna, men han gör det aldrig när han får gröt eller fruktpuré. Eftersom det är tomat i många rätter som han gillar så äter han det ju nästan dagligen, så denna gråt kommer vid både lunch och middag. Han vill ha nappen då och han lugnar sig, men tar jag bort den så börjar han gråta igen.
Hans pappa tålde inga röda saker när han var liten, och när jag åt färska tomater så kliade det i munnen på mig, men ingen av oss har längre några allergier mot födoämnen. Kan det vara så enkelt att han inte tål tomat? Är det någon som har en fundering som kan hjälpa en smått förvirrad förstagångs-mamma?