Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Allergitråden

Hej!

Jag behöver er hjälp. Jag googlar som en galning, men antingen är det jag som är kass på att googla eller så är det något annat, jag hittar inte vad jag söker! :S Min son är 6 månader och äter bara fast föda, förutom vällingen morgon och kväll. Han gillar bäst burkmat och ratar nästan all mat jag lagar, om det inte är köttfärssås. Hans favoriter är all mat med tomat i (lasagne, köttfärssås och liknande...). Han äter bra, en stor burk per måltid, och gärna lite frukpuré till efterrätt.

Så problemet då... Flera gånger har han plötsligt fått stora utslag på ryggen, de ser ut som myggbett, men de verkar inte klia eller störa honom på något vis. De försvinner efter ett par timmar, och jag har oftast sett att de kommer när han ganska nyligen ätit. Han är inte röd någon annanstans. Dessutom gråter han ibland hejdlöst när han får mat, och det var inte förrän idag som jag reagerade på att det kanske svider och kliar i munnen på honom?! Snacka om att känna sig som en kass mamma... Han stoppar gärna in ett finger i munnen och suger på emellan tuggorna, men han gör det aldrig när han får gröt eller fruktpuré. Eftersom det är tomat i många rätter som han gillar så äter han det ju nästan dagligen, så denna gråt kommer vid både lunch och middag. Han vill ha nappen då och han lugnar sig, men tar jag bort den så börjar han gråta igen.

Hans pappa tålde inga röda saker när han var liten, och när jag åt färska tomater så kliade det i munnen på mig, men ingen av oss har längre några allergier mot födoämnen. Kan det vara så enkelt att han inte tål tomat? Är det någon som har en fundering som kan hjälpa en smått förvirrad förstagångs-mamma?

• Lindreas

Mith - det ser inte ut som nässelutslag riktigt. Eller ja, lite kanske, men mer som myggbett. En tydlig, ganska väl avgränsad upphöjning som är röd, och det röda fortsätter sen lite utanför upphöjningen. Första gången jag såg det trodde jag han blivit myggbiten, men vi har inga mygg inne...

• Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 08:55:07 följande:
    Okej.., nä då vet jag tyvärr inte vad det kan vara.
    När alexander hade nässelutslag så var förhöjningarna vita och rött runt omkring.
    Ja, jag har också haft det, och det ser ju verkligen ut som när man bränt sig på en nässla. Men ja, jag ska ringa bvc och fråga, inte för att ett par utslag är hela världen, men om han skulle vara överkänslig mot tomat så vill jag ju gärna undvika att ge honom det. Tack för svar!
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 09:20:49 följande:
    Det kan ju vara hela världen för honom. far han illa av det så är det ju verkligen inte bra!
    ring bvc du så ska jag hålla tummarna för att de kan hjälpa er!
    Nej, men det är klart, om han mår dåligt av det så är det ju såklart hela världen! Fan, nu låter jag ju som världens slappaste mamma, det jag menade var förstås att om det bara hade rört sig om ett par utslag som inte gjorde ont eller kliade utan som snarare varit virusprickar liksom så hade jag inte brytt mig så himla mycket. Men just eftersom de kommer efter mat och att han blir så himla ledsen när han äter gör ju att jag oroar mig.

Tack för tummarna! De kommer säkert säga att det inte är någon fara, men å andra sidan så är inte tomat en livnödvändig näringskälla heller, så jag tar i vilket fall bort det någon vecka och ser vad som händer.
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 09:34:01 följande:
    Haha.. nä inte tror jag du är slapp.
    Men jag vet att när det gäller allergier kan man ofta tycka att man är lite hypokondrisk som lägger så mycket vikt på några prickar. Det var mer därför jag skrev att det kan vara hela världen.

testa du ta bort tomat i minst 2 veckor. 1 vecka kan vara lite snålt.
    hoppas ni löser problemet!
    Jag pratade med både bvc och barnläkarmottagningen, samt svärmor som är undersköterska med erfarenhet av makens tidigare överkänslighet mot röda saker. Jag fick olika svar från allihop... Svärmor sa att om han får nässelutslag så får vi ta och åka till akuten med honom, men att det i övrigt inte är någon fara.

Barnläkarmottagningen sa att man inte tar några prover på så små barn, men att vi naturligtvis ska ta bort all tomat och helst de röda sakerna också och att det absolut kan bli värre om han får i sig minsta tomatbit, i värsta fall svullnar halsen igen. Och om han blir sämre så skulle vi söka akut.

Bvc sa att man absolut inte kan få en anafylaktisk chock av tomat, så det var ingen fara om han fick i sig tomat ibland, men att vi såklart skulle undvika det så mycket vi kunde... Så ja, det är klart vi tar bort tomaten, och de röda sakerna också, men det känns ju sådär när man får olika svar. Jag googlar vidare...
  • Lindreas
    bebi3 skrev 2011-04-08 21:43:47 följande:
    lindreas. mn Ida var väldigt känslig mot tomat som liten. Visde sig som massa små röda prickar och rodnad runt munnen. Vi uteslöt tomat (färsk) och ketchup och i dag är det inga problem med ketchup, men hon kan inte  skära tomat för då får hon väldiga utslag.
    Leon har inga utslag runt munnen alls, är det liksom ett "krav" vid överkänslighet mot tomat?
  • Lindreas

Jag var till läkaren i torsdags morse med min grabb på tio månader eftersom han varit lös i magen i en dryg månad. Vi byter bajsblöjor fem gånger om dagen ungefär. Det är ovanligt för att vara honom, normalt är han lite hård i magen och bajsar en gång per dag. Nu skiftar konsistensen från vattentunn till, i bästa fall, smetigt (om man kan säga så). Han äter, dricker och är glad, sover lite knackigt, men jag tror det är separationsfas eftersom han sover jättebra i vår säng. Han har inte heller tappat i vikt.

I vilket fall gjordes ett pricktest för att kolla komjölkprotein, och det var negativt, vilket läkaren hade räknat med, men hon tyckte i alla fall att vi skulle utesluta komjölk i en månad för att se vad som hände. Laktos har vi provat att ta bort utan resultat, så vi kör på det tunga artelleriet nu ett tag. Jag har inte givit grabben någonting med komjölk sen i tisdags (hade redan börjat fundera i de banorna innan jag var till läkaren) men magen är värre än någonsin. Vattentunt och vi byter blöjor hela tiden. Han kissar väldigt mycket mindre, nattblöjan är nästintill torr, trots att han fått mjölkfri välling två gånger innan vi byter blöjan. Igår tyckte jag att han luktade svagt av aceton och bälgade i honom vatten och lukten försvann och har inte kommit tillbaka.

Men har ni några idéer? Borde han inte vara bättre idag, lördag, om han varit utan komjölk sen i tisdags? Det borde väl inte bli värre? Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och fick lite svävande svar...

• Lindreas
    Kavat skrev 2011-08-06 19:42:51 följande:
    Linderas, gjorde de blodprov på gluten? Om det inte är gjort se till att göra det så fort det går. För att utesluta om ni framöver behöver ta bort vete/gluten. Men det får inte uteslutas innan prover är tagna och ev gastro, för utesluter man själv kan man inte sätta rätt diagnos. För han har fått Enagos välling gissar jag? Vad åt han för sorts välling innan? Lukta aceton, kan man inte göra det vid diabetes? Fast då brukar man ju dricka mycket och kissa mycket.. Så det stämmer ju inte. Kontakta läkaren (förutsatt att han inte blir sämre) på måndag tycker jag. Även fibrer kan ge diarréer utan att de är allergi. Ris och majs är stoppande.
    Tack, för snabbt svar! Nej, prov på gluten gjordes inte, trots att jag berättade att både min syster och flera andra i släkten har det, med ganska diffusa symptom. Läkaren sa att man kunde ta det provet när som helst, så jag ska be att de gör det när jag ringer i morgon! Tidigare har han druckit Sempers fullkornsvälling från 8 månader, när han började bli dålig i magen så bytte vi till majsvälling och nu senast har han druckit deras risvälling, den är helt mjölkfri. Han har lite prickar utspritt på hela kroppen, men det kan lika gärna vara torr-prickar tror jag. Maken reagerade på att han ser smalare ut, men vi har ingen våg, så jag vet inte om han tappat vikt. Går till bvc och kontrollväger i morgon om vi inte får läkartid då.

Acetonlukten kan ju komma om de är uttorkade också, och eftersom det försvann när han fick dricka mera så verkar det varit så... Tusen tack för ditt svar, jag börjar mer och mer tro på gluten, snarare än komjölk, eller om han helt enkelt fått någon bakterie... :-S
Svar på tråden Allergitråden