Allergitråden
Min son är snart 7 månader och har under dem senaste månaderna uppvisat en del eksem på kroppen, har märkt att det kommit ibland efter att han ätit och vi har själv kommit fram till att han troligtvis inte tål tomat och Kiwi. Av tomat så blir han alldeles rödflammig ¨på kroppen och eksem, röda torra varma kinder mm, när han fick i sig kiwi tror vi att det kliade i munnen för han började gallskrika...
Men igår hadde han inte fått något av dessa 2 livsmedel utan ätit mat han ätit innan utan att reagera. Och nu på kvällen var han återigen rödflammig och det kliade, han vart gnällig och ledsen. Knallröda kinder och rödflammig framförallt på överkroppen. Ringde 1177 och dem tyckte att vi skulle åka in till jourläkaren.Han sa att det absolut var en allergisk reaktion, tyckte att det såg ut som nässelutslag och han tyckte att vi skulle kontakta VC på måndag och begära allergitest på sonen.
Har pratat om detta med BVC och läkaren på6månaders kontrollen,men då sa dem att man inte gör allergitester på så småbarn.... Vill ju veta vad det ärsom han inte tålså att jag slipper ge honom det. Det ska tilläggas att vi har ganska mycket allergier i släkten på min sida,storasyster har astma och mjölkproteinallergi...
Så idag har han bara fått välling, gröt och ersättning. Imorgon ska jag laga iordning lite mat själv till honom, potatis, kyckling tänte jag börja med och sen lägga till en grönsak efter några dagar, majs el morot eller så...