Inlägg från: tessan27 |Visa alla inlägg
  • tessan27

Allergitråden

Min son är snart 7 månader och har under dem senaste månaderna uppvisat en del eksem på kroppen, har märkt att det kommit ibland efter att han ätit och vi har själv kommit fram till att han troligtvis inte tål tomat och Kiwi. Av tomat så blir han alldeles rödflammig ¨på kroppen och eksem, röda torra varma kinder mm, när han fick i sig kiwi tror vi att det kliade i munnen för han började gallskrika...
    Men igår hadde han inte fått något av dessa 2 livsmedel utan ätit mat han ätit innan utan att reagera. Och nu på kvällen var han återigen rödflammig och det kliade, han vart gnällig och ledsen. Knallröda kinder och rödflammig framförallt på överkroppen. Ringde 1177 och dem tyckte att vi skulle åka in till jourläkaren.Han sa att det absolut var en allergisk reaktion, tyckte att det såg ut som nässelutslag och han tyckte att vi skulle kontakta VC på måndag och begära allergitest på sonen.
    Har pratat om detta med BVC och läkaren på6månaders kontrollen,men då sa dem att man inte gör allergitester på så småbarn.... Vill ju veta vad det ärsom han inte tålså att jag slipper ge honom det. Det ska tilläggas att vi har ganska mycket allergier i släkten på min sida,storasyster har astma och mjölkproteinallergi...

Så idag har han bara fått välling, gröt och ersättning. Imorgon ska jag laga iordning lite mat själv till honom, potatis, kyckling tänte jag börja med och sen lägga till en grönsak efter några dagar, majs el morot eller så...

• tessan27

Ringde direkt till Allergimottagningen på vårt sjukhus idag och vi fick komma dit direkt med vår son som är 7 månader. Han har eksem och i frdags fick han ju nässelutslag av nått som han ätit. Storasyster är ju redan inskriven där och det gav och förtur och vi slapp att först gå till VC för att sedan få en remiss. Nu blir han undersökt och får göra pricktest och utredas redan den 15 dec. Så skönt.

• tessan27
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    Vi har samma här. Sonen som är 7 månader ser inte klok ut efter att vi varit ute korta stunder idag, gått mellan huset och bilen typ. Kinderna är torra och illröda, benen är fulla med torra eksem. Vi ska ju inte på utredning om hans alergi förens om 2 veckor. Han kliar sig på överkroppen också som han även har en del ekesm på.
    Han fick bada nu ikväll med olja i vattnet och sen smorde jag in hela pojken med becur. Han badar inte speciellt ofta annars utan bara vid behov pga hans torra hud.
  • tessan27

Min son har inte sett klok ut idag, framförallt inte i ansiktet. Hela vänstra kinden är knallröd med prickar i, ser lite svullen ut, varm. Vi var ute korta stunder idag och han ser ut sådär plus att han har någon form av utlag på utsidan av benen under knät och så lite utslag spritt över kroppen... Ser ut som att skúlle kunna var nässelutslag, dem kom plötsligt. Var in till jourläaren igen och den här gången fick tavegyl trots att han bara är 7 månader. Bad somon att ta kort på hur han ser ut på kinden så vi har att visa för allergiläkaren när vi ska dit den 15 dec för utredning.

• tessan27

Är det någon här som har ett litet barn runt året som har pollen allergi??

Misstänker detta på sonen som blir 1 år på lördag... snoret rinner, det verkar klia i näsan och han nyser hela tiden och sen är det hosta och lite jobbigt med andningen i mellanåt...

• tessan27

Hej

Ny här inne men har 2 barn med diverse allergier. Maja 7,5 år är allergisk mot mjölkprotein och soja och Vincent 3 år är allergisk mot mjölkprotein. Båda har astma.

Nu när våren kommit är det värre än det varit på mycket länge speciellt för Maja. Hon har haft astmaproblem vid 2 tillfällen på några veckor och då har hon inte haft ¨något problem alls nästan på över 1 år. Så vi funderar på någon form av pollenallergi så nu testar vi allergitabletter varje dag och hon har inga problem alls så det kanske hjälper. Hon får även giona morgon och kväll (astmamedicin)

Vincent har också besvär nu så han får airius på morgonen, singualir på kvällen, fluitde morgon och kväll och airomir vid behov. Han är trött, lite svullen under ögonen och näsan rinner... men det visar inget om allergi vid tester. Vi har därimot misstänkt det sen han var runt året. Så nu är vi extra noga med att tvätta honom i ansiktet och händer under dagen och det får bli dusch eller bad varje kväll. Dock är han även torr i huden och ibland får han utslag... men mot vad vet vi inte. Kiwi har han ockå reagerat på...

Så hoppas att denna vår blir kort.         

Maja nov -05, Vincent april -10
  • tessan27

Hur gör ni nu när barnen blir trötta och hängiga av pollen? Går dem till skola/förskola som vanligt eller är ni hemma och Vabbar med dem??
    När jag hämtade Vincent på förskolan idag så sa personalen att han inte alls varit sig själv utan trött och hängig. Dem är ju såklart ute nästan hela dagen då vädret är helt underbart. Sol och värme. Men han är ju bara 3 år, precis fyllda, så han kan ju inte riktigt hantera tröttheten och sova vill han ju absolut inte...
    Vet inte riktigt hur jag ska göra imorgon... Känns ju sådär att han ska vara på förskolan 7.30-16 när han har det så här men man kan ju inte heller vara hemma i flera veckor pga allergi... Han har ju sin mediciner som han tar dagligen... Har dock telefontid med allergiläkaren på onsdag nästa vecka.

• tessan27

Förbaskade pollenallergi. Fick åka in och inhalera med Vincent igår kväll. Trots airius, singulair, flutide, airomir och rinicort så hostar han jättejobbigt. Hans hosta låter alltid kruppig så han fick inhalera adrenalin och det blev lugnare med hostan, men vi han inte ens hem innan han började igen. Natten gick hyfsat men han hostar hela tiden... Får se om vi måste åka in igen under dagen. Har precis gett honom alla mediciner och hoppas att dem hjälper.

Svar på tråden Allergitråden