• Winglur

Allergitråden

Hej hej. 
    Jag måste be om lite råd ang min dotter (2½ år).
    Vi har sedan hon var 6 månader gammal uteslutit mjölkprotein.
    I förrgår började vi provocera igen, och än så länge har hon inte visat några tecken på reaktion förutom att hon är något gasigare än vanligt. Andra gånger när vi har provocerat har hon ganska direkt reagerat genom att få sura uppstötningar, sämre sömn och knepig mage.

Nu funderar vi på om det kan vara så att hon är Laktosintolerant, vi har ju faktiskt aldrig testat det.
    Men hur ska vi då göra för att testa det? Ska vi fortsätta provocera med mjölk i några dagar till, för att se om det blir någon reaktion, och sedan gå därifrån över till laktos (om hon reagerar på proteinet) och se om det ger sig?
    Eller, hur länge ska vi provocera med mjölk innan vi kan vara säkra på att hon tål det?

Tacksam för svar! :) 

• Winglur
    tes 75 skrev 2011-06-22 21:12:12 följande:
    jag tror rådet är att man provocerar med laktosfritt, för att ta en sak i taget så att säga.
    Jaså?
    Det har vår dietist aldrig sagt något om. :S
    Men om det visar sig att hon reagerar på mjölk och sedan provar laktos, så tar vi ju en sak i taget? 
  • Winglur
    mithrandil skrev 2011-06-22 21:26:50 följande:
    Du vill väl helst inte få en reaktion först?
    Bara en tanke, får du reaktion på mjölken så får du nog gott och väl vänta 1mån innan du kan provocera igen.
    Jag skulle avbryta mjölk och testa laktosfritt istället.
    Nej, självklart vill jag inte att hon ska få någon reaktion, men iom att hon ännu inte visat någon reaktion på mjölken, så ska vi väl fortsätta testa med det?
    Och om hon sedan får en reaktion, så undrade jag om vi då ska bryta och vänta ett tag, innan vi provar med laktosfritt, eller om vi kan gå på laktosfritt direkt vid ev reaktion för att se om symtomen försvinner, och att det då alltså är laktosintolerans?
  • Winglur

Ok. Men nu har hon ju inte fått ren mjölk, utan mat och sånt som innehåller mjölk. Ska jag ge henne någon tesked laktosfri mjölk varje dag eller ska jag ge henne något som är bakat på laktosfri mjölk? :S

• Winglur

Hej hej.

Det har visat sig att min dotter är Laktosintolerant och inte mjölkallergisk längre! :)
    Men nu vet jag inte riktigt vad hon kan och inte kan äta... :/ 

Kan hon äta sånt som innehåller ex mjölkprotein, vassle etc, och bara undvika laktos och mjölksocker?
    Eller är sånt fortfarande no no?

• Winglur
    Kavat skrev 2011-07-25 19:56:21 följande:
    Vad skönt!
    I vanliga handeln kan hon äta allt som är gjort av mjölk som är märkt laktosfritt, kan man väl säga på ett enkelt sätt.
    Ost är laktosfritt.
    Men innehåller något grädde, mjölk, ost osv så innehåller det ju även laktos/mjölksocker OM det då inte är tillsatt laktasenzymer så att laktosen är borttagen. Men då är det ju också märkt laktosfritt.

Hon var bara allergisk mot mjölk tidigare eller? För många laktosfria produkter innehåller guarkärnmjöl mm.
    Ja det är jätte skönt! :) Det finns ju så mkt laktosfria produkter att välja mellan.  
    Men då vet jag att det är i princip samma regler som med mjölkfritt, om det inte står laktosfritt eller är ost.
    Men hur är det med hushållsost? För den är ju inte lagrad. (har hört att ost som är lagrad i minst 3 månader är laktosfri)

Ja, bara mjölk, vad vi vet. Gurkärnmjöl? :S Har vi inte ens kollat. Vad får dom för symtom då?
    Vad skulle hon mer kunna vara allergisk mot?

Hon visar ju inga tecken på allergi nu, sen vi började med laktisfritt, förutom häromdagen då hon var ganska gasig, men vi kunde inte komma på att hon fått i sig någon mjölk...  
Svar på tråden Allergitråden