• mirele

Allergitråden

hejsan, hoppar in här.

min minste son (nyss fyllda 1 år) har äntligen fått allergi och astma i sina papper...
    han har reagerat mot en hel radda saker och med både mig och fadern som är allergiska var det självklart för mig att han var allergisk. men givetvis visade varken blodprov och pricktest något förrän förra veckan då vi gjorde pricktest för tredje gången.
    då blev det en 4a på jordnöt, en 3a på ägg och en 1a på mjölkprotein.
    om 3 månader till ska vi tydligen göra nya tester mot pälsdjur och pollen och kolla jordnöt/ägg/mjölk igen.

astman var lättare att få "bekräftat" han rosslar och piper och sover dåligt när han är förkyld och nu när han börjat dagis så rosslar det och piper hela nätterna natten efter han varit på dagis (så han låter helt fri i lungorna natten mellan söndag och måndag och sen blir det ett h-vete igen tills natten mellan lördag och söndag då det blir lite bättre och ännu bättre natten innan han ska till dagis igen... osv)

kan känna att det är skönt att jag själv levt med matallergier/astma sedan barnsben så jag har redan rutinerna inne med allt vad läsa på innehållsförteckningar osv att göra.

• mirele

gah jag har fått problem med min yngste sons dagis och dom blir bara mer och mer sura på oss för att han är allergisk.  (sug på den ett tag, det är ju inte som att han eller vi valt att han ska bli allergisk... *muttrar*)

helt sjukt, varenda dag sen invänjningen var över så har arvid kommit hem med rödare och rödare kinder och mage. och på dagis hävdar dom att dom minsann inte ger honom något som han inte får äta, men dom vägrar eller som dom säger, kan inte(!) skriva ner allt dom ger honom att äta på dagarna för att dom inte har tid.
    så nu vet jag inte om dom "fuskar" med saker som dom anser att han ska kunna äta eller om det är något nytt han reagerar mot...

det hör till saken att han står i omplaceringskö för att få byta till storebrors dagis och det känns på deras attityd mot oss när man försöker prata med dem som att dom bara betraktar honom som något tillfälligt som dom inte ska behöva lägga energi på.

kan man i en sån här situation ringa platsansvariga på kommunen och höra om dom kan fixa så han får byta till storebrors dagis tidigare som lagar allt från grunden själva och håller stenkoll på "sina" barns allergier? (hans nuvarande dagis beställer all mat från ett annat ställe).
    vet att det var ett barn dom fixade en extra plats till på storebrors dagis av nån anledning så att det var en plats mer än det skulle vara ett tag...

hur hade ni gjort?

• mirele
    ELI 79 skrev 2011-01-14 17:00:09 följande:
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
    har nog något jästfritt recept på pizzadeg liggandes om du behöver...
    har både med bakpulverdeg och surdeg... dock innehåller båda vete...
    kan iofs prova göra en bakpulverdeg med glutenfri-mjölmix/majsmjöl... gillar att exprimentera här hemma.
  • mirele

vi gjorde äggfria maränger här hemma i veckan... oj vad toppen sonen tyckte dem var... :D
    gjorde en sockerlag med socker och vatten och blandade i gelatin (hittade recept på allergimat.com).
    supergoda, lite sega i mitten och spröda och härliga blev dom, och alldeles knallvita :)

• mirele

hejsan.
    vi har äntligen kunnat fasa in vår 1.5åring på mjölk :D
    så vi har ett gäng burkar nutramigen2 kvar här hemma (ca 12 stycken skulle jag kunna gissa) som bortskänkes om någon behöver/vill ha.
    skicka ett meddelande.
    (finns i södertälje)

Svar på tråden Allergitråden