• Pink

Allergitråden

Testar här istället. Har en son med luftvägsbesvär. Sammlar på sig mycket slem. Täppt i näsan svårt att andas och att få luft till att prata. Har gett pulmicort i x antal år då han fick diagnosen ansträngningsastma och infektionsuylöst astma. Men kunde inte sluta med pylmicorten då han fick tillbaka besvären. Nu har läkaren börjat fundera på om det kan vara en allergi då besvären inte går över. Han funderar då på lyftburen allergi. Kan det inte vara så att en matallergi oxå ger dem här symtomen. Han har komjölksproteinalletgi och reagerar på latex med utslag. Och även pollen. Besvären har han året runt. Nu testar vi att ge honom amthistamin cetrizin och det blir bättre.
    Om han skulle ha en matallergi skulle det då hjälpa med cetrizin mot besvären. Tex gluten som finns i släkten. Han har även eksem som är röda och gula. Bara små.

• Pink

Inga tydliga reaktioner på ngn mat där man direkt kan säg att det reagerar han på. Han hostar en del när han äter vissa saker eller dricker. Inga direkts uppblossande utslag heller som han får vid intag av mjölk.

• Pink

Hej! nu har jag hittat tillbaka igen

Vet ej om detta problem beror på matallergi eller något annat men testar här. Min son har sedan innan komjölksproteinallergi. Så han har kost som är fri från detta även i skolan. Han började iskolan nu i höstas och harsedan dess haft utslag i form av röda prickar i ansiktet, då runt munnen och på näsan. Han får det alltid i skolan men inte varje dag. Han får aldrig utslag hemma. så jag funderar om det är ngt han inte tål i skolan.

Är han utslagsfri på morgonen och han har utslag när jag hämtar honom så har det gått över till nästa dag. Får han i sig mjölk ser inte utslagen ut så här. Jag har kollat hans mat säkert hundra gånger och den ska vara fri från mjölk. Och det har inte med kylan att göra eftersom det började när det fortfarande var varmt ute.  Så här har han haft det sen augusti. Är inte människa att förstå vad det kan bero på. Snart får jag väll åka dit å va med en dag och se när han får dem.

Tacksam för tips.

• Pink
    Kavat skrev 2011-10-24 19:59:12 följande:
    Äter han ärtor på skolan? Ärtor hemma? Morot?
    Eftersom min son har autism och är ganska selektiv i kosten så är det lätt att hålla reda på vad han äter. Gröna ärtor äter han hemma och i skolan. morötter har inte fått utslag på innan. Kanske är skillnad på råa och kokta.? kokta tål han iaf Råa äter han inte hemma men dem försöker nog i skolan. 

Finns det annat man kan reagera på som inte är mat med sådana utslag. Fast tanke kommer nog ändå till mat eftersom det sitter runt munnen. Själv sa han att han fick utslagen på efter mellanmålet. Fick en jättegod macka. Inget på. Men som sagt vet inte om han bara såg utslagen då eller om dem verkligen kom då.  
Svar på tråden Allergitråden