• zamihr

Allergitråden

Hej på er!
    Tänkte kolla om någon här vet hur man ska göra i detta fall...

Dagis ringde precis och berättade att  min son och ett annat barn som är äggallergiska blivit serverade mat med äggvita i (eller om de va äggviteämne? kommer inte ihåg vad hon sa). Detta uppdagades då det andra barnet fått en allergisk reaktion och de ringde till storköket som lagar maten och frågade. Då framkom det efter att kökspersonalen tittat på förpackningen att maten innehöll ägg. Min son är mycket petig i maten och hade endast tagit en mycket liten bit och sen inte ätit mer av maten med ägg i (tack gode gud!)
    Min son har tidigare fått starka reaktioner av ägg via amning och att vi har tex stekt ägg eller bakat muffins, men sen några månader tillbaks har vi nu kunnat tillaga ägg hemma utan att han reagerar på det. Dock visade senaste pricktesterna för ca en månad sen att han fortfarande har stark allergi mot ägg.

De jag då undrar är, borde man typ göra något med denna händelsen, anmäla eller så?
    Jag frågade dagis personalen hur de gör med de, då sa de bara att nej de behövs inte, utan att de skulle ha ett extra möte bara på centralköket och gå igenom det hela.
    Jag känner att händelsen är allvarlig och att det kanske  skulle göras mer....

Vad tycker ni här som har allergi erfarenheter?
    Om jag ska anmäla eller nåt liknande, var gör jag det? (kollade GBG stads hemsida, men hittade inget där)

De jag tänker är ju att när det gäller äggallergi (och en del andra allergier) så kan ju en gång med en sån här händelse vara en gång för mycket!

Tack snälla för lite synpunkter!!!!

• zamihr
    2små2stora skrev 2011-11-01 17:09:07 följande:
    Dagiset ska göra en avvikelse som du ska skriva på det är inget som de ska tveka att göra just för att förbättra rutinerna.
    Tack för svar!

Hur funkar och ser en avvikelse ut? Är det dagispersonalen jag om det, eller deras chef?
  • zamihr
    Bobbosmamma skrev 2011-11-01 20:38:46 följande:
    Jag jobbar i vården. Där fungerar det så att det är personalen som skriver avvikelsen på en förtryckt blankett där man bla beskriver händelseförloppet, fyller i datujm, tid, inblandad personal, underskrifter. Denna lämnas till närmsta chef som hanterar den vidare. Händelserapportering är a och o i en professionell verksamhet, det ger genomskinlighet och grund för förbättring och utveckling av verksamhet. Utan avvikelserapportering är det oxå omöjligt att få någon form av statistik på "olyckshändelser" i verksamheten, vilket är sådant som ligger till grund för ekonomiska anslag. Med det menar jag att jag kan tycka att personalen borde vara måna om att händelserapportera eftersom det kan stödja deras argumenation när dom ska eska pengar för verksamheten..

Ja, det blev långt, och jag kommer som sagt från vården. Men jag tycker inte det borde vara nån skillnad med barnomsorg. Blir lite upprörd när personalen inte verkarvilja ta till sig allvaret i en sån här händelse. Som du själv säger. En gång behöver ju självklar inte, men KAN, vara ödesdiger.  
    Molina skrev 2011-11-01 20:59:40 följande:
    Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.
    TACK båda för svar!

Ja de här får jag gå vidare med. Jag blev helt ställd när jag frågade hur de gör med anmälan/rapportering vid en sån här händelse och då fick till svar att det inte behövdes, att det räckte att köket (ett centralkök) blivit informerade och att köket själva skulle ha en genomgång av halvfabrikaten för att se om de kunde innehålla ägg.

De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?

troll77, tråkigt att ni också har blivit drabbade, hoppas att det inte uppstår fler gånger.
  • zamihr
    t0va skrev 2011-11-02 09:26:28 följande:
    I ditt fall hade jag pratat med chefen om det hela. 
    Ja de är nog bäst så med tanke på vad jag fick till svar när jag frågade personalen om det.
Svar på tråden Allergitråden