• Tanja f

Allergitråden

Hej tjejer! Brukar läsa här ibland, men jag tror inte att jag skrivit förut. Är lite förbryllad. Min 9-mån äter i princip samma mat som oss nu. Jag ammar också. Har i perioder kört mjölkfritt för oss båda, men efter helt negativt pricktest har jag infört mjölk igen. Han äter fil, ost (inga mängder) utan problem. Men vid två tillfällen har jag gett några klunkar mjölk att dricka och då har han fått utslag kring halsen och kinden. Men inte direkt runt munnen. Hur går det ihop? Kan tillägga att storasyster är jätteallergisk mot mjölk och ägg. Vad tror ni?

• Tanja f

Hej, blir så irriterad! GB lanserar en ny sort av glassen Twister och det var jättenära att min 4-åring började äta på den tills vi reagerade att den var lite annorlunda än den vanliga Twister. Läste på förpackningen och den nya sorten innehöll mjölk. Det är väldigt lätt att ta fel Dottern är väldigt allergisk mot mjölk, men den vanliga Twister går bra.

• Tanja f

Miraclia: Jag känner till att det står att den innehåller mjölk i aromen, men det är nåt helt annat när det är skummjölk i hela glassen. Min dotter är väldigt känslig för mjölk (har även kontaktallergi av mjölk) och hon har ätit vanlig twister väldigt många gånger utan att reagera. Jag tycker att det är dåligt att det är så lätt att förväxla dem.

• Tanja f

Hej, vårt dagis frågade om jag hade bra recept på ägg- och mjölkfria kärleksmums. Skulle bli glad om nån kan dela med sig. Och går de att baka i förväg?

• Tanja f

Godkväll i tråden :) Tack för tidigare svar om recept på kärleksmums. Idag fick jag reda på blodprovsresultat ang allergier. Blev glad att ägg sjunkit från 19 till 7. Mjölk var 30, togs inte förra gången. Jordnöt hade sjunkit, tror det var 1,6 nu. Vad har ni andra för värden? Mandel som jag trodde att dottern tåler var på 0,41 och gränsen är tydligen 0,35. Kiwi mättes bara förra ggn och det var rejält - 89! Hoppet tändes att ägg kanske kan växa bort om några år.

• Tanja f

The luckiest: vi gav också tavegyl varje natt pga kliande eksem ända tills vi fick hjälp på hudklinik. Eksemen är nästan borta tack vare olika krämer och tavegyl behövs inte.

Svar på tråden Allergitråden