Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Allergitråden

Hej alla! Jag har en pojke på snart 3 år som haft problem med magen det senaste året och efter en väldigt seg utredning har man kommit fram till att han är allergisk mot mjölkprotein, äggvita och troligtvis även lider av glutenintolerans (Tro fan att han har varit dålig i magen då!). När det gäller gluten visade blodprovet bara lite över gränsvärdet, så han ska in för gastroskopi så småningom (snart hoppas jag). Det känns såklart nervöst men jag är säker på att det kommer gå bra.

Mitt största huvudbry är maten. Det känns som att det finns saker man inte kommer att kunna laga om man ska utesluta alla dessa födoämnen. Någon med erfarenhet av "multiallergier" som kan lugna ner en förälder som hade svårt med matinspirationen redan innan? :S (Nu utgår jag ifrån att han har celiaki, har han inte det blir det såklart enklare.)

• Rulltrappa
    t0va skrev 2011-10-28 09:38:26 följande:
    Jadå det finns massa mat att laga, jag är en sån som du som inte har någon större matinspiration eller intresse för mat, sonen äter nu utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn och inte fisk hemma men på förskolan. Fördelen med allergierna är att jag har tvingats läsa på och hitta ersättningar, finns många saker man kan använda istället och mat jag aldrig hade en aning om fanns. 

Jag är jättekinkig med maten för mig, har att göra med min adhd så vi har det inte helt lätt med maten hemma men oftast går det bra och sen finns lite nödlösningar som korv och köttbullar som vi fixar till sonen när vi äter sånt han inte tål och där vi inte hittat något bra alternativ.

Gör man så "ren" mat som möjligt så brukar det fungera bra, och sen göra sås i egen kastrull åt den som är allergisk, som gör vi köttfärssås så plockar vi över till egen kastrull precis innan vi häller ner grädde och mjöl.  

Tack. Ja, jag förstår att det är enklare än man tror, särskilt som vi sällan gör mer avancerade såser än steksky med maizenaredning men helt plöstligt kan jag bara tänka på pannkakor, spaghetti carbonara, stekt ris med ägg och annan "lat-mat" som har varit så praktisk att ta till när idéerna tryter. ;) Men nu håller jag på att plugga in mig på allergimat och olika ersättningar för fullt!
  • Rulltrappa
    t0va skrev 2011-10-28 14:53:34 följande:
    Pannkakor finns mix, vi kör med en som inte innehåller något egentligen, tror det mest är majs. Bara att ha i vatten och någon form av mjöl och sen låta stå en stund och göra som vanligt. Är perfekt latmat, pasta finns också som är baserat på majs, vi brukar värma mamma scans köttbullar och koka den pastan om det är en riktig latdag. Går nästan av sig själv. 

Gör ett studiebesök i allergihyllan någon dag när du har gott om tid och se vad som finns, jag trodde inte det fanns så mycket och då har jag insett att våran allergihylla på ica är liten. Jag blev också jätteställd redan när det bara var mjölk han inte kunde äta så fick jag lite smått panik, vi har mjölk i det mesta, jag ÄLSKAR mjölk, kallades den lilla kalven när jag bodde hemma... så får man en kotte som inte kan äta/dricka sånt. 

Japp, jag börjar känna mig riktigt peppad nu. Det ska nog bli bra det här. :)
  • Rulltrappa

Är det någon vars barn har fått göra gastroskopi som vill dela med sig av sina erfarenheter? Mina barn har haft väldigt lite att göra med sjukvården innan, så det här känns lite läskigt.

• Rulltrappa

Nu har det gått en vecka med mjölk- och äggfri kost och eksemen ser mycket bättre ut och avföringen har fått mer normal färg (det senaste året har den varit senapsgul, oavsett han har varit hård eller lös) men det luktar ju fortfarande vidrigt. Väntar med spänning på kallelsen till gastroskopin, det vore så skönt att det överstökat. Det känns riktigt jobbigt att ge honom något som han kanske inte tål, samtidigt måste jag ju ge honom glutenhaltig mat innan gastroskopin är gjord.

Gjorde pannkakor på havremjölk och no egg igår och konstaterade att jag behöver en bättre stekpanna för fy vad det fastnade. Tur att ungen inte har så höga krav på hur maten ser ut för gott verkade det vara iaf. ;)

• Rulltrappa

Igår ringde en läkare från Barnmottagningen och tyckte att eftersom sonens blodprov inte låg så högt över gränsvärdet för celiaki skulle vi avvakta 3 månader innan de gjorde några fler tester. Vet inte vad jag ska tycka. 

• Rulltrappa
    Kavat skrev 2011-11-04 09:49:26 följande:
    Rulltrappa. Vad hade han för värde? Jag hade stridit mig blodig för en gastroskopi på direkten. Tarmen brukar vara mer påverkad än vad blodprovet säger. Han mår ju inte bra så ser absolut ingen anlednig för er att vänta. Tipsar även om att jag hade bett att få söva mina barn vid gastro. De kan även droga ner dem så att de inte ska kunna minnas, men föräldrarna brukar tycka att det är då de blir så påverkade och det är inte alltid det funkar ändå. Jag har hört om barn som mindes också. Jag blev själv sövd när jag gjorde gastron. Jag var borta femton minuter och minns inget och fick inga men. Så skönt.

8, och man ska ju ligga under 7. Läkaren menade att man inte vill utsätta barn för ingrepp i onödan men jag tycker att det luktar snålhet... Jag tänker ge det en månad med bara ägg- och mjölkfritt men känns det inte helt bra tänker jag ringa och härja på dem.
  • Rulltrappa
    Kavat skrev 2011-11-04 16:51:00 följande:
    En fråga, hur gammal är han? Och det är transglutaminans de kollat eller?

Jag blir så fruktansvärt arg när jag läser sådant här.. Inte på dig alltså utan på läkare som inte tar saker på allvar. Hade han inte varit påverkad så hade det kanske inte varit så jobbigt, men eftersom han inte mår bra.

Enligt det jag hittat på transglutaminans så ligger gränsen vid 7, och "mellanvärde" 7-10, men om jag fattat det rätt så brukar det då ta hänsyn till hur de mår. Och ibland göra nya blodprov. Men det absolut säkraste sättet att få svar på om han är glutenintolerant är att titta på tarmslemhinnan. Och det kan man ibland göra om man har symtpom, starka misstankar, men inte postitivt på blodprov.

Är det transgluaminans de kollat så är det ju helt klart förhöjt. Och just eftersom han inte mår bra så nej. Jag hade stått på mig. Väntetiden på gastron kan också vara lång så har man otur kan det ta månader efter remissen är skickad. Men det är så klart olika, men man vet ju aldrig innan.
    Kolla här om värdena: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148p1286353...

Sen ifrågasätter jag lite läkarens kommentar om att utsätta barn för ingrepp i onödan? Vad fasen är det att han ska gå och må så dåligt, kanske helt i onödan pga att han är glutenintolerant och de inte gör en gastroskopi. Vad är värst? Frågar du mig så är gastron inte jobbig alls. Men som sagt, jag minns inget och hade inte ont av det. Det känndes som att jag hade lite ont i halsen efteråt, men inte ont utan bara att det kändes. Det kan säkert variera och det är väl inte totalt helt riskfritt att söva. Men de man sövde mig med var tydligt inte så riskfyllt som andra saker som finns.

Så ja, jag ser absolut ingen anledning att skjuta på undersökningen längre än nödvändigt.
     Risken finns att han istället börjar matvägra och magen blir ännu sämre och han får ännu mer ont av det och värsta sceniariot är att tillslut kanske ni inte ens får i honom mat och då kommer det ju inte visa eftersom tarmen läker utan gluten.. Så istället kan man få andra problem som matvägran, bajsvägran osv.

Jag blev sämre och sämre rätt fort på slutet när jag åt, så jag fick till och med lov att sluta äta gluten av personalen på sjukhuset, strax innan gastron. Jag trodde ärligt talat att jag skulle dö, kunde inte sova och hade förskräcklig klådan bl.a.
    Tack så jättemycket för engagemanget, det värmer verkligen. Han fyller snart 3 och problemen började för nästan ett år sen, fast då yttrade det sig nästan bara i förstoppningar. Jag känner själv att det är för lång tid för att en eventuell intolerans bara skulle befinna sig i utvecklingsstadie. Sen har jag pratat med en del bekanta som har varit med i celiakisvängen och de reagerade som du, så jag har bestämt mig för att ringa och tjata nästa vecka. Ja precis, det var transglutaminansvärdet jag menade. Tack för länken, då vet jag lite mer nu än vad läkaren förklarade för mig.
  • Rulltrappa
    mithrandil skrev 2011-11-15 22:47:44 följande:
    Visar det något ska jag skjuta upp det i röven på sköterskan i KBA. ;) 
Svar på tråden Allergitråden