Inlägg från: kottens mamma |Visa alla inlägg
  • kottens mamma

Allergitråden

Hej.
    Har en snart 4 månaders bebis som en längre tid har haft röda kliande utslag. Mest på huvudet och i ansiktet. Vissa är som torrfläckar. Kliar så det blöder och blir sår.
    På Bvc säger dom atopiskt eksem smörj med kortison och mjukgörande.
    Det hjälper för stunden men så fort vi slutar med kortison är det i full blom igen.

Helammar och det enda jag har märkt är att h*n kräks mycket om jag dricker mkt mjölk.

Någon som har tips eller råd?

• kottens mamma

Hej alla!
    Brukar inte skriva här, men läser här ofta. Fått mycket tips och ideer när sjukvård och dietister gått bet.
    Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap!

Sökt vårdbidrag för min multiallergiskeson med svår astma och har nu fått beskedet efter överklagan ...
    3/4 dels vårdbidrag ihop med andra sonen som är allergisk mot mjölkprotein! :)
    Hade aldrig orkat bestrida eller haft kunskap att motivera om jag inte haft er att hämta kraft ifrån!
    Tack!

• kottens mamma

2tomtaro4troll :

Vi har inte samma försäkringsbolag (vi har if ) men eftersom  våra barn är fullt försäkrade och får 3/4 vårdbidrag får vi 75% ersättning av basbeloppet varje månad så länge vi har rätt till vårdbidrag.  75och 50 % "ger" lika mycket pengar hos vårat bolag. 4500 i månaden.

Man får det från det datum men blev beviljad vårdbidrag så pengarna kommer retroaktivt.

För att du ska få konkreta svar ring handläggaren på skandia. Det är en svår djungel med alla basbelopp och % hit och dit.

Toppen bra att ni har försäkring som ni kan nyttja men trist att det behövs.

• kottens mamma

Glömde ju skriva att det är ett grundbelopp dom räknar på inte på försäkringens max. Och ja, du får pengar av dom så länge du är berättigad vårdbidrag från fk :)

• kottens mamma
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 18:55:09 följande:
    nu vet inte jag om det är samma för er andra här inne som lyckats få VB för era barn, men jag sökte ju VB runt 8 mån ¨ålder, då han redan hade fått allt på papper.. när jag väl fick bekskeder så fick jag ju reda på att jag fick 1/4VB för han, men först från 1 års ålder då dom ändå räknar med att ett spädbarn tar så mycket tid!

(tycker att det är en JÄKLA skillnad, att kunna stå och laga mat till hela famlijen och sen bara finfördela till lillen, än att behöva stå och laga i separata kokkärl,andra ingridienser, stå och lusläsa innehållsföretckningarna i affären varje gång man köper något, smörjningar etc etc..)
    Konstigt, vi sökte med när våran kille var 8 månader fick beslut när han var över året och vi fick 3/4 från och med ansökningsdatumet. Handläggaren nämde dock att alla så små barn kräver tid och mycket omvårdnad.
    Överklaga om du inte känner dig nöjd.?

Pengarna som vi fick retroaktivt från försäkringen har vi på ett konto. Vet inte riktigt vad vi ska göra med pengarna än.
    Är fortfarande föräldraledig, men har bestämt att både jag och maken ska jobba deltid när vi väl börjar jobba igen för en del pengarna och försöker vara hemma så länge som möjligt. Dels är det svårt att få dagis och assisten sen är han sjuk hela! tiden.

Har inga planer dock på att öronmärka pengarna till det "sjuka" barnet. På ett eller annat vis är det ju hela familjen och alla barnen som drabbats.
  • kottens mamma

Hej alla kloka och kämpande föräldrar .... min son har nu sen i dec flertalet gånger kräkts ett tag efter han har lagt sig. Det är inget magsjuka eller mkt mat med. Mer slem eller som vätska. Men luktar verkligen surt. Typ gamalt sur vin och luktar en lång stund efteråt.
    Ser inget mönster annat än att han brukar hosta. Ibland mer, ibland mindre. Även om han inte är förkyld.
    Har astma och får seritide morgon och kväll.
    Någon som känner igen sig?

• kottens mamma
    Sephyria skrev 2012-01-14 11:27:22 följande:
    Det är samma hos oss men kan inte ge dig så mycket råd för vet inte heller vad det beror på.

Första gången det luktade av spyorna var i samband med att vi provocerade för mjölk. Då luktade det verkligen som vuxenspyor! Blä! Efter det kommer det någon gång då och då men har inte kunnat se något samband. Spyorna är slemmiga här också men det är inte alltid det luktar när han spyr så heller.

Vår son har varit hostig och rosslig till och från hela vintern, men har inte astma. Så kanske kan det ha med det att göra? Tycker dock att det var konstigt att det helt plötsligt började lukta av spyorna. Har även funderat på varför han spyr slem, det gör han även om han inte är förkyld..
    Har ni kollat att han inte har astma nyligen? Låter skumt att han ska hosta och rossla fast han inte är förkyld.
    Vår son kräktes luktfritt slem innn han fick behandling. Kan han göra än ibland om han ansträngt sig eller håller på att bli förkyld.
    Det jag inte får ordning på är dom "sura" slemkräkningarna.

Är det nått han inte tål som han reagerar på? Har han många allergier?

Hoppas du kommer på en lösning så han slipper ha det så!
  • kottens mamma

Vi beskrev symtomen på sonen och så lyssnade läkaren på lugorna. Den första läkaren sa dock att det var ingen astma. Den andra skrev ut Seritide att ge morgon och kväll. Den 3 läkaren sa att det fortfarande inte lät bra ... vi tyckte det var en klar förbättring från vad det var innan och ökade till 2 puffar morgon och kväll. Då blev det ännu bättre :)

Inget samband mellan ägg och kräkning då?
    Vår son reagerar luftburet på ägg med kräkningar.

Svar på tråden Allergitråden