Inlägg från: 2tomtaro4troll |Visa alla inlägg
  • 2tomtaro4troll

Allergitråden

Kommit upp en del underingar sedan jag var hon dietisten och allergologen sist.

HUR kan jag veta om min son har gluten eller sädesslags allergi?
    När han introducerades för gluten så hade han jätteont i magen, fick problem med avföringen, och fick även prickar.

Jag vet att han inte tål vetestärkelse, havre,soya,ägg,mjölk,inga baljväxter alls, torsk

Han går på lågallergi kost och har gjort det sedan 6 mån ca.

om det är sädesslag, hur vanligt är det att det växer bort? pga min sons kraftiga rekationer så är det INTE aktuellt att provocera han i 3 mån för att göra en biopsi (läkaren säger samma)

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • 2tomtaro4troll
    Kavat skrev 2012-01-03 21:31:00 följande:
    2tomtar. Fick han reaktion genom amning? Eller direkt när ni började med smaksatt?
    han hade vid amning redan, men kom som inte på vad det berodde på innan jag började med smakisar, det jag visste at han inte tålde när jag ammade var mjölk ägg och soya,och sen hade han ju problem fortfarande! då slutade jag amma och så fick han prova nutramigen och profylac som han heller inte tålde, fick därefter nutramigen.
    När jag började med gröt och bröd så märkte jag direkt nästan att han inte klarade av det, blev värre och värre tills han skrek som att han hade kolik, han blev jätteknas i magen, fick utslag etc.
    3 dagar stod jag ut, sen ringde jag och sa att dom fick lägga in han om han skulle provoceras 3 mån för jag pallade inte!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • 2tomtaro4troll
    Kavat skrev 2012-01-04 21:34:22 följande:
    Låter som veteallergi i mina öron... Låter väldigt likt min son..
    De kan inte få glutentintolerans av att enbart ammas, utan måste få det i sig själva för att utveckla glutenintolerans. Däremot kan en som har glutenintolerans påverkas av gluten i bröstmjölken sägs det.

Men i och med att du som mig märkte reaktionerna redan vid amningen gissar jag på allergi. Sen kan de ju ha både ock. Alltså det ena utesluter inte det andra.
    Sen är det nog mycket vanligare med eksem av allergi, även om man kan få det av gluten också.
    Min kille reagerar på kontakt med vete och havre och får nässelutslag.
    Men hur ska man veta? tycker det är skitjobbigt rent ut sagt då jag inte ens kan köpa dom glutenfria sakerna som finns =(  antingen innehåller det ägg,mjölk,soya eller vetestärkelse

Och om man tänker på deras försäkring...då får man ersättning vid gluten, men inte vid sädesslag?
    iom att grabben dessutom har vetestärkelse så blir det ju BETYDLIGT svårare än han "enbart" haft gluten etc
  • 2tomtaro4troll

Har precis suttit och läst igenom sonen försäkringspapper, och jag förstår inte riktigt hur dom menar?

Periodiskt kostnadsbidrag:

för sjukdom eller skada som medör att den försäkrades vårdnadshavare blir berättigad till VB från allmän försäkring, lämnas ersättning för löpande merkostnade för särskild tillsyn och vård.
    Vidare måste VB ha beviljats med anledning av försämring av hälsotillståndet som uppkommit under tid då försäkringen var gälland

ersättningen uppgår till:

25% av försäkringsbeloppet vid en fjärdedels VB.

Ersättningen utebetals månadsvis i efterskott.
    Ersättningen lämnas under den tid vårdnadshavaren är berättigad till VB (längst till 18års ålder)

jag hade 1/4 VB tidigare för min son med ADHD, och när andra sonens multiallergi framkom så fick jag höjt till ett halvt VB från att han var 1 år.

Vad innebär det här? måste säga att jag inte förstår mycket såhär på kvällen :P

vad är 25% av försäkringsbelopet? jag har en mellanförsäkring på skandia så runt 1,2 miljoner typ, är det det? eller är det 25% av något grundbelopp?
    Innebär detta att jag skall få pengar utav dom varje månad nu pga hans multiallergi som jag har 1/4VB för?

• 2tomtaro4troll
    kottens mamma skrev 2012-01-05 22:57:28 följande:
    2tomtaro4troll :

Vi har inte samma försäkringsbolag (vi har if ) men eftersom  våra barn är fullt försäkrade och får 3/4 vårdbidrag får vi 75% ersättning av basbeloppet varje månad så länge vi har rätt till vårdbidrag.  75och 50 % "ger" lika mycket pengar hos vårat bolag. 4500 i månaden.

Man får det från det datum men blev beviljad vårdbidrag så pengarna kommer retroaktivt.

För att du ska få konkreta svar ring handläggaren på skandia. Det är en svår djungel med alla basbelopp och % hit och dit.

Toppen bra att ni har försäkring som ni kan nyttja men trist att det behövs.
    ja givetvis hade jag MYCKET hellre velat ha en pojk som kan äta vad dom helst, men nu är det ju som det är, och betalar man för en barnförsäkring så får man ju nyttja den när det infaller något!
    (han är dessutom enda barnet jag kunnat ta en sjuk/olycksfalls försäkring från start)
  • 2tomtaro4troll

nu vet inte jag om det är samma för er andra här inne som lyckats få VB för era barn, men jag sökte ju VB runt 8 mån ¨ålder, då han redan hade fått allt på papper.. när jag väl fick bekskeder så fick jag ju reda på att jag fick 1/4VB för han, men först från 1 års ålder då dom ändå räknar med att ett spädbarn tar så mycket tid!

(tycker att det är en JÄKLA skillnad, att kunna stå och laga mat till hela famlijen och sen bara finfördela till lillen, än att behöva stå och laga i separata kokkärl,andra ingridienser, stå och lusläsa innehållsföretckningarna i affären varje gång man köper något, smörjningar etc etc..)

• 2tomtaro4troll
    Miralicia skrev 2012-01-06 11:15:21 följande:
    Försäkringsbolagsersättningen i anslutning till VB brukar vara kopplad till det prisbasbelopp som fastställs varje år (44000:- är beloppet som fastställts för 2012) och sen att ersättningen är i % av prisbasbeloppet.
    fast så verkar det inte vara på skandia iaf, kollar jag deras finfo där dom gör beräkningen på 1,2miljoner i grundebelopp vid medicinsk ivaliditet, så är deras belopp:

helt vb= 81´000 i ersättning per år
    halvt vb= 40´500  etc

så då borde det vara 20´250kr/år för min del då =) sen ska man ju inte ropa hej än...

Förresten, ni som har fått ut pengar från barnförsäkringar etc, hur har ni gjort?
    VB går väll för alla in automatiskt i hushållsekonomin, men tex för celliaki etc där man får engångsbelopp? eller för er som har den här extra utebtalningen utöver VB?

jag tänker att engångsbeloppen han får går in på hans konto- och alla övriga ersättningar går till familjen.

Har ju 4 barn så kan ju inte ge 3 av dom en summa när dom blir stora, och den 4:e flera hundra tusen mer!
  • 2tomtaro4troll
    Molina skrev 2012-01-06 20:40:02 följande:
    Vi har Folksam och vi fick ut försäkringspengar pga av astma/allergi och 2övriga saker och pengarna är låsta tills dess att barnet blivit 18år du kan få lägga 10-20% av summan på ett annat konto som du lättare kan komma åt men även där överförmyndarspärr dvs du måste ansöka att få ta ut pengar och dom är strikta att det är enbart i syfte till ditt barn som har fått försäkringspengarna.
    Tror att dom flesta försäkringsbolag har ett låst system just för att det är till det drabbade barnet som får lida massor.
    Har dina övriga 3barn också problem med allergier?
    ja alla engångsbelopp som är större hamnar väll med överförmyndarspärr (vet dock ej vad gränsen ligger på?)
    Men månadsutbetalningar måste väll åndå gå in på förälderns konto? Det är ju VI som har alla extrakostander, läkarbesök, inköp av special kost,salvor, husgeråd, för at inte nämna tiden det tar med allt runtomkring maten/extra uppsynen.

1:an har ADHD/DCD
    2: an hade mjölk när han var liten ,men försvann runt 2 års ålder...
    3:an vet jag inte, men har börjat misstänka att hon har det, har till o från väldigt röda kinder, och har i ett par månader nu gnällt om ont i magen flera ggr/dag, extra mycket om det är i samband med måltid. nu är det ju så långa glapp mellan bvc besöken, hon var där när hon var 18 mån, då låg hon ett över på viktkurvan, nu vid 2 år och 10 min så ligger hon 1 kurva under medel. =/ så ska nog prata med allergologen/dietisten när jag ska dit nästa gång...det skulle förklara en hel del i så fall då hon var den mest extrema gnälliga ungen under sina 2 första år typ!

och 4:an har ju nu då: agg, soja,torsk,gluten,vetestärkelse,mjölk.,baljväxter...
    Och då går han på lågallergikost så han har inte testat så många ämnen direkt.. han får äta potatis,ris, glutis pasta, kött,kyckling, äpple,banan,pärom, morot,majs,gurka,tomat o broccoli.
  • 2tomtaro4troll
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 21:13:17 följande:
    ja alla engångsbelopp som är större hamnar väll med överförmyndarspärr (vet dock ej vad gränsen ligger på?)
    Men månadsutbetalningar måste väll åndå gå in på förälderns konto? Det är ju VI som har alla extrakostander, läkarbesök, inköp av special kost,salvor, husgeråd, för at inte nämna tiden det tar med allt runtomkring maten/extra uppsynen.

1:an har ADHD/DCD
    2: an hade mjölk när han var liten ,men försvann runt 2 års ålder...
    3:an vet jag inte, men har börjat misstänka att hon har det, har till o från väldigt röda kinder, och har i ett par månader nu gnällt om ont i magen flera ggr/dag, extra mycket om det är i samband med måltid. nu är det ju så långa glapp mellan bvc besöken, hon var där när hon var 18 mån, då låg hon ett över på viktkurvan, nu vid 2 år och 10 min så ligger hon 1 kurva under medel. =/ så ska nog prata med allergologen/dietisten när jag ska dit nästa gång...det skulle förklara en hel del i så fall då hon var den mest extrema gnälliga ungen under sina 2 första år typ!

och 4:an har ju nu då: agg, soja,torsk,gluten,vetestärkelse,mjölk.,baljväxter. ..
    Och då går han på lågallergikost så han har inte testat så många ämnen direkt.. han får äta potatis,ris, glutis pasta, kött,kyckling, äpple,banan,pärom, morot,majs,gurka,tomat o broccoli.
    havre har han också...
  • 2tomtaro4troll
    2små2stora skrev 2012-01-06 21:29:41 följande:
    månadsutbetlningen går till föräldrarna. som extra stöd för de merkostnader man har. vb måste i alla fall på trygghansa vara beviljat för minst 6 månader
    ja vi har beviljat i 2 år framöver till att börja med, så det är ju skönt!

Kom på att jag även har trygg hansa till grabben =) och detta är ju en ersätning som man kan få av flera försäkringsbolag!

(trygg hansa är dock avslutat nu, men den var ju aktiv när alla allergier framkom+ 3 mån efter att han fått sitt första VB, så den ska ju gälla)
  • 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-06 22:50:33 följande:
    Hjälp mig snälla ni som kan det här med allergi om ni orkar läsa vår historia.

Vår dotter föddes i somras, i samband med att bröstmjölken rann till började hon kräkas mycket och häftigt och det kom upp blod också. Sen upptäckte vi att hon hade blod i avföringen också. Efter ett par veckor slutade hon kräkas blod men det har fortsatt komma blod i avföringen. Bara några dagar gammal fick hon eksem och jag förstod att de berodde på allergi, det syntes att det var "allergieksem" inte vanliga plitor ( vad de nu kallas..) som nyfödda kan få. Vänster arm blev vid flera tillfällen blå, hon blev blå runt läpparna en gång och ibland såg lite uppsvälld ut. Men hon har alltid gått upp i vikt som hon ska och växer fint även om hon inte är någon jättebebis så är hon helt normal i sin kurva i alla fall. Hon bajsade ofta grönt och ofta flera gånger efter varandra. De har aldrig gjort något test på henne.

När hon var några veckor gammal fick vi komma till barnmottagningen som sa att vi skulle prova mjölkfritt. Bara några dagar efter jag slutat äta mjölk försvann eksemen och hon blev aldrig mera blå igen.  Hon bajsar nu väldigt sällan grönt, men det har fortsatt komma blod i avföringen ibland. Vi har inte provat att provocera med mjölk, eftersom vi inte får det eftersom hon reagerade så kraftigt. Idag är hon fem månader, vi har varit hos en dietist och fått hjälp med vad vi ska undvika. Men barnläkaren säger att det är pga mjölken det fortfarande kommer blod ibland. Och jag säger att jag har varit VÄLDIGT noggrann med att jag inte har fått i mig mjölk. Jag hade inte ätit något som det på innehållsförteckningen fanns något som innebar att det kunde innehålla mjölk, jag läser på allt, även kryddor, buljong och bröd osv. Men barnläkaren säger att det räcker med att det finns mjölk i miljön! Då känns det ju helt hopplöst....

Kan det verkligen vara så? KAN MAN VARA SÅ KÄNSLIG? Jag har provat att hälla lite mjölk på armen på henne och det fick hon inga eksem av. Kan hon verkligen börja blöda i tarmen av att det finns mjölk i miljön, måste hon inte få i sig det på något sätt först? Eller kan det vara så att jag måste använda endast sär-när produkter och rena råvaror? Kan det vara så att vi inte kan använda produkter, fast det inte står att de innehåller mjölk? Mitt i alltihop så tänker jag att det känns som att det är något mer än mjölk hon reagerar på eftersom inte blir helt bra i tarmen, eller kan hon verkligen vara så känslig? Vi delar självklart inte slevar etc med annan mat och har egen mjölkfri stekpanna.
    är ni på öppen förskola, hemma och leker hos andra familjer? ibland räcker det med att dom tuggar på samma leksaker! sen ytterligare n fråga: har du verkligen koll på ALLA olika namn på sånt som kan innehålla mjölk/spår av mjölk? det har inte jag trots att jag har haft ett barn tidigare med mjölkallergi!

Jag lagar allt från grunden (förutom några få saker som jag med 100% säkerhet inte innehålle något han inte tål)), separata kokkärl,bestick- handdiskar istället för att köra med allt annat i diskmaskinen...
  • 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-06 23:18:53 följande:
    Ja beteckningarna för mjölk har vi fått en lista från dietist på så de vet jag;) Jag kan skriva upp den om du vill.

Men hon leker ju på öppna förskolan, det gör hon. Och vi diskar faktiskt tallrik, bestick och glas tillsammans i diskmaskinen. Kan det bli mjölk kvar då alltså?
    nu vet ju inte jag hur det är i eran diskmaskin, med vi har tex plastmuggar,dl mått etc som hamnar åt fel håll så dom är fulla i mjölkvatten etc, när jag lyfter ur dom, eller vänder på dom i maskinen så åker ju allt ner på övriga saker!

tänk dig om hon ligger i en sån där lekpöl, bebisen bredvid som tidigare druckit välling/ammar ligger o tuggar för fullt o fregglar öven en leksak som sen dit barn når och stoppar i munnen....

min son reagerade tom när jag åt något liiiitet som kan finnas spår av mjölk i... så minimalt in mig mig-och sen ännu mindre som går över i bröstmjölken!

MIna barn har heller inte tåld profylac eller nutrmaigen (som dom flesta med mjölkproteinallergi tål)  trots att dom innehåler såååååååååå lite mjölk
  • 2tomtaro4troll
    Törnrosa skrev 2012-01-07 10:13:20 följande:
    Vi har provat Nutramigen men den kräktes hon upp och fick ont i magen av. Nu har vi fått hem en provburk med Althera som vi ska prova över helgen. Det verkar gå bra än så länge, men vi har fått hem recept på både Althera och Neocate om det är så att Altheran inte fungerar. Dietisten ville helst att hon skulle prova Althera först.

Jag har också märkt att hon har reagerat om jag har fått i mig spår av mjölk och sen ammat henne.

Ägg tål inte jag så jag äter redan äggfritt. Soja äter jag lite grand av, kanske ska prova utan den också.

Jag får helt enkelt fundera på detta med diskmaskin och öppna förskolan, hur vi ska lösa det. Men hur gör man då när de börjar på dagis?
    på vårat dagis så diskar dom och lagar maten för hand
    Sedan frågade fröknarna om dom är tvugna att tvätta leksakerna varje dag...  Sen finns ju på vissa platser allergidagis, finns det i närheten av er?
  • 2tomtaro4troll

vad tror ni?

barn på snart 3 år, första året extremt gnällig-har fortsatt sedan dess men inte lika extremt.
    Låg vid 18 mån ålder 1 kurva över snitt på vikten-ligger vid 2år och 10 mån 1 kurva under snitt.
    Har ingen jämn hudton,utan rödflammig-får ofta röd/a kind/kinder, gnäller på aj aj magen senaste månaderna? och äter inte mycket alls.

• 2tomtaro4troll
    IdaVi skrev 2012-01-10 11:15:08 följande:
    Måste smita in med en liten fråga. Har en 1-årig son som pga eksem fått remiss för pricktest. Pricktestet visade inget så de gjorde ett lapptest. Lapptestet visade lite svagt på havre och vete (om jag minns rätt). Men sjuksköterskan sa att det var sån liten reaktion så vi skulle köra på som vanligt med maten.
    Nu har han fått utslag i ansiktet. Ser nästan ut som hormonprickar. Funderar på om det kan bero på någon sorts allergi/överkänslighet. Nån av era barn som fått utslag pga allergi, eller reagerar de bara med dålig mage osv?  
    min får utslag över hela kroppen!
Svar på tråden Allergitråden