Allergitråden
Hjälp mig snälla ni som kan det här med allergi om ni orkar läsa vår historia.
Vår dotter föddes i somras, i samband med att bröstmjölken rann till började hon kräkas mycket och häftigt och det kom upp blod också. Sen upptäckte vi att hon hade blod i avföringen också. Efter ett par veckor slutade hon kräkas blod men det har fortsatt komma blod i avföringen. Bara några dagar gammal fick hon eksem och jag förstod att de berodde på allergi, det syntes att det var "allergieksem" inte vanliga plitor ( vad de nu kallas..) som nyfödda kan få. Vänster arm blev vid flera tillfällen blå, hon blev blå runt läpparna en gång och ibland såg lite uppsvälld ut. Men hon har alltid gått upp i vikt som hon ska och växer fint även om hon inte är någon jättebebis så är hon helt normal i sin kurva i alla fall. Hon bajsade ofta grönt och ofta flera gånger efter varandra. De har aldrig gjort något test på henne.
När hon var några veckor gammal fick vi komma till barnmottagningen som sa att vi skulle prova mjölkfritt. Bara några dagar efter jag slutat äta mjölk försvann eksemen och hon blev aldrig mera blå igen. Hon bajsar nu väldigt sällan grönt, men det har fortsatt komma blod i avföringen ibland. Vi har inte provat att provocera med mjölk, eftersom vi inte får det eftersom hon reagerade så kraftigt. Idag är hon fem månader, vi har varit hos en dietist och fått hjälp med vad vi ska undvika. Men barnläkaren säger att det är pga mjölken det fortfarande kommer blod ibland. Och jag säger att jag har varit VÄLDIGT noggrann med att jag inte har fått i mig mjölk. Jag hade inte ätit något som det på innehållsförteckningen fanns något som innebar att det kunde innehålla mjölk, jag läser på allt, även kryddor, buljong och bröd osv. Men barnläkaren säger att det räcker med att det finns mjölk i miljön! Då känns det ju helt hopplöst....
Kan det verkligen vara så? KAN MAN VARA SÅ KÄNSLIG? Jag har provat att hälla lite mjölk på armen på henne och det fick hon inga eksem av. Kan hon verkligen börja blöda i tarmen av att det finns mjölk i miljön, måste hon inte få i sig det på något sätt först? Eller kan det vara så att jag måste använda endast sär-när produkter och rena råvaror? Kan det vara så att vi inte kan använda produkter, fast det inte står att de innehåller mjölk? Mitt i alltihop så tänker jag att det känns som att det är något mer än mjölk hon reagerar på eftersom inte blir helt bra i tarmen, eller kan hon verkligen vara så känslig? Vi delar självklart inte slevar etc med annan mat och har egen mjölkfri stekpanna.