Inlägg från: mammatilljames |Visa alla inlägg
  • mammatilljames

Allergitråden

Ser att ingen är aktiv i tråden. Men jag har en fråga, så hoppas någon som vet kan svar! :)

Min son har inte mjölkallergi längre. Vi upptäckte den, (nässelutslag) när han var 2 månader drygt. Och när han var 3 månader pricktestade vi som visa pos. Nu för ett par dagar sedan, pricktesta vi och det var neg. Han är 6½månad. Så vi har haft riktig tur.Vi har haft i 2ml kokt mjölk i gröten till mellis, och det har funkat utan reaktion. I 3 dagar i streck nu!! Jag är såå glad, och lättad. Men nu till frågan: 
    Hur ska jag fortsätta introducera mjölken, och i vilken form? När ska /kan vi börja ge vanlig gröt och välling?
    Han är inte så stor i maten.. Han går upp i vikt bra, men inte jättebra. Han följer kurvan, Men jag själv är lite orolig..

Vi har fått en liten kort instruktion på hur vi gör nu i ett par dagar, sen fick vi inte veta mer.. Eller sen skulle vi testa oss fram.. Men jag vet inte hur! Jag vet inte med vad. Det är nervöst.

Nu:

2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk. Dom är avklarade!! 4ml kokt mjölk 4ml kokt mjölk 8ml okokt mjölk  8ml okokt mjölk. ev. 10 ml okokt mjölk Och nu då.. Ska vi då testa gröt eller välling? Mjölkbaserad alltså.. Eller 50/50 med den han äter nu, Sinlac och Enago!? 
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    t0va skrev 2011-11-30 21:06:11 följande:
    Det schemat vi fick för att testa mjölk var första veckan lite mjölk i bröd, smör på smörgås, pålägg med mjölk i.

Andra veckan skulle vi öka med fil, lite ren mjölk osv.

Sen var det gröt och annan mjölkmat. Jag tyckte det var att gå fram för fort, så vi tog pyttesmå steg och tyvärr reagerade sonen direkt så vi kom inte vidare.

10ml mjölk är ju väldigt lite så om jag vore du skulle jag fortsätta öka så långsamt och se så det inte blir reaktion om ett tag. Det kan vara så att han reagerar på en större mängd eller efter att han fått det ett tag. Så bättre att ta pyttesteg och öka långsamt än att dra på för fullt, även om man vill snabba på allt.

Sinlac innehåller en sojasläkting och sojaallergi är vanligt vid mjölkallergi, så den tycker jag inte du ska ge. Vi gjorde det när han var kring 5månader och jag vet inte vad som är hönan och ägget men sonen är sojaallergisk också nu.
    Hur menar du att du tycker jag ska göra? Så svårt att veta vad som är lagom.. Eftersom vi inte fick några direkta instruktioner från sjukhuset .. Mer än ett par dagar sådär.

Jag vet det. Men det är den enda gröten han tycker bra om. Enago, går ner men inte sådär bra. Vi ger 50/50, sinlac och enago.  Till natten får han ersättning, Althéra med sinlac 3msk.
    Vi har tänkt byta ut allt, mot enago.. Men han vill inte riktigt som vi vill.. Men "snart" kan vi skippa allt mjölkfritt, och använda vanligt gröt. Kanske tillochmed välling. 
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    mithrandil skrev 2011-12-01 01:39:39 följande:
    Suck, pust och stön!
    Tar det aldrig slut?

Jobba, flytta och ta hand om en fruktansvärt jobbig unge tar knäcken av mig. :(  

Hade jag vetat att det skulle ta såhär hårt på Alexander att göra ett patchtest kanske jag aldrig gjort det.
    Ska han inte bli bra snart? Skrikig, grinig och jävlig dagarna i ända. Hyperaktiv och olydig. Sover inte ordentligt. Bajsar ohyggligt äckliga bajsar och fiser hela dagarna. Tänk att man kan reagera så mycket bara av att ha något på huden. :S

Jag kommer nog inte provocera något här i första taget iaf. Så mycket är säkert.            
    Är det mjölkallergi där med? GUD VAD JOBBIGT!

Styrkekramar 
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Allrona skrev 2011-12-01 13:16:02 följande:

Satt igår och kollade lite på livsmedelsverkets beräkningar för mjölkfri kost och glutenfri kost. Klickade på länken för matsedel - komjölksproteinfri kost. Några exempel:

Spagetti, köttfärsröra, riven parmesanost, tomat..
    Omelette med potatis, ost och broccoli, tomat, sllad, vinägrett.
    Rösti med ost, grönsallad
    Smörgåsar med tomat och ost
    Pasta, spenat- och ostsås, kassler

Detta var bara några få exempel. Hur många mjölkallergiker tål ost? Eller menar de att man ska ha sojaost i allt detta? Finns det soja-parmesan? Eller har Livsmedelsverket blandat ihop mjölkprotein med laktos? Aja, jag kollade både gluten- och mjölkproteinmatsedeln och kan säga att det är inte många av dagarna som min dotter skulle kunna äta maten. Så deras beräkningar bör vara ganska lätta att avvisa i ansökan om vb?

Det heter ju faktiskt sojapålägg och inte ost. Om det är det dom menar.. Men det måste vara fel!
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Bobbosmamma skrev 2011-12-01 13:59:00 följande:
    Samma här... jag har gjort risgrynsgröt på rismjölk, kanel och socer, det blir jättegott! Men tror ni liten äter det, nerj nej! Idag har vi gjort pannkakor på rapsy frutti som jag fick i leveransen från allergimat, och hallon. Loa vägrade att ens smaka. Detta är faktiskt inte lätt. Hon tål nästan inget. Och äter nästan inget av det hon tål! PUHHHHHH!!!
    Men vad jobbigt. Vad är hon allergisk mot? Brukar det höra ihop, om man har en allergi får man fler??
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    mithrandil skrev 2011-12-01 14:00:57 följande:
    Mamierica: ja, det och en massa annat. Han fick reaktion på alla 5 livsmedel. De kollade.
    Oj, det kan inte vara enkelt! Hur gör man då? 
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    SatuSv skrev 2011-12-01 16:50:41 följande:
    Jag googlade bara och så kom bilden fram,kan nog vara nån bild längre bak. Jag tror att jag har hittat orsaken tills utslagen,det är coop forums multivitamin juice,testade att ge han igen och han fick såna utslag runt munnen. Kan det vara ananas tro,har för mig att det finns i juicen.Han har ätit alla andra frukter förr men ananas är nytt för han. Jobbigt när man måste tänka varende lilla grej och analysera.Sonen har aldrig ätiti ananas men dottern har och även hon fick utslag men aldrig förr. Konstigt...Undrar om man ska be om tid för pricktest eller kanske det är så pass normalt att man ej behöver?
    Har dom druckit andra juicer? Det kan väl vara koncentratet också.. Har för mig jag reagerade på det som liten!
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 20:30:14 följande:
    En liten fråga... Ett par gånger om dan får lilla fröken röda kinder helt plötsligt?! Inga andra symptom på något sätt. Funderar på om det kan va tex pussar osv. Storasyster älskar att ha leksaker i munnen och sen delar hon med sig till lillasyster :/ borde jag försöka göra nåt åt det tro? Hon verkar inte ha ont av det alls. Eksemet är helt borta och hon blir inte röd i blöjområdet. Sover FANTASTISKT bra!
    Så får min son med! Men vi har insett att det är när vi är ute. Han är lite torr om kinderna, och hakan. Förmodligen av allt saliv som blir när han geggar med alla leksaker och dreglar. Det frågade vi på sjukhuset om, och det kunde absolut stämma..
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 21:49:14 följande:
    Mamierica: här verkar det inte alls hänga ihop med utevistelse. Och dreglar gör hon inte just nu heller. Knepigt detta..
    Jaha nej okej!  Ja då är det knepigt.. Det är så jobbigt att inte veta :(
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Är dina barn allergiska men förskolan kommer servera ägg och normalkost ändå?
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Idag hade vi i 15 ml Hipps ersättning i sonens gröt ( testat ren mjölk i 5 dagar innan), ingen reaktion som vanliigt. Han har inte ont, lika glad och busig som vanligt och inga utslag. Han har dock bajsat lite lösare (som mousse) men det gör han ibland, och det är brunt. Normalbrunt.

Kan det bli så när man introducera mjölk igen efter bortvuxen mjölkallergi? För inte kan det vara en reaktion? Han har fixat det alla andra 5 dagar, även idag då.. och under tiden som allergisk (om han nu var det) så kunde han ta i mjölkprodukter, och förmodligen få i munnen ( vi torkade bara av händerna med torrt papper).. Vad tror ni som vet hur reaktioner brukar vara? :) 

♥James 110510♥
  • mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 11:24:02 följande:
    Jag skulle nog fortsätta med ren mjölk för det finns en massa andra saker i ersättningarna. 
    Okej.. Är det inte lika bra att ge ersättning eller? Han är bara 7 månader!
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 13:30:00 följande:
    Jag skulle nog försöka komma upp i lite större mängd mjölk innan kanske 50ml och sedan testa med ersättning.
    Okej.. Men vad ska jag ha 50ml mjölk i? Det är ju inte så bra att dricka det ( och han kommer förmodligen inte dricka så mycket, ur mugg/flaska) bara.. Det rekomenderas ju inte att dricka mjölk innan 1år.
    Han dricker ut nappflaska en enda gång per dag, till natten.

Enligt allergisjuksköterskan skulle vi ge ren mjölk i några dagar bara, för att se att han inte reagera.. Så det gjorde vi.. Men vi är ju fortfarande på "mini"nivå.  
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Vill tillägga att på pricktestet som gjordes första ¨gången (3mån ungefär) så var det en svag reaktion.

♥James 110510♥
  • mammatilljames
    2små2stora skrev 2011-12-04 17:13:23 följande:
    Mamerica: du behöver inte ge det på ett bräde. Utan ge mjölk till gröten, blanda lite i maten. Sprid ut volymen över dygnet. Sedan kan byta ut det till ersättningen.
    Ja okej.. smart. Hade faktiskt inte tänkt på det .. 
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 

♥James 110510♥
  • mammatilljames
    skånegås skrev 2011-12-06 21:23:05 följande:
    Jag skulle inte ropa hej än. Men hoppas hoppas!!!
    Nej du har ju rätt, faktiskt. Men eftersom han inte reagerat under tiden som "allergisk" någonsin, om han fått mjölk/mejeriprodukter på sig heller. Han har varken fått utslag eller ont nu, och han äter vanlig "mjölk"-välling samt matburkar med mjölk i. Han hade också vid första pricktestet en väldigt liten reaktion :)
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:06:06 följande:
    VARNING!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

Grillchips, (vet inte om det är OLW eller estrella) innehåller också spår av mjölk!
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:11:31 följande:
    Estrellas chips är i alla sorter märkta med att de kan innehålla spår av mjölk.

Det här som jag kopierade in är OLW som själva gått ut med en varning och återkallning av påsarna i den/de produktionsomgångarna, eftersom det normalt sett inte ska förekomma någon mjölk i dem och att det inte är deklarerat att det kan förekomma spår av mjölk - dvs det har blivit fel i tillverkningen.
    Ja det visste jag.

Jahaa! Ja då förstår jag!  
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Hejsan här inne! Ni kanske minns att jag talade om att min son inte längre reagerar på komjölksprotein?

Några tvivlade på att allergin var bortvuxen (eller aldrig funnits) redan.. Men jag var ganska säker, och nu är sonen 8månader och tål fortfarande mjölk, han dricker Semper's vanliga välling, äter all mat (han är kräsen, men han äter mjölkinnehållande mat), vanlig gröt, och yoghurt.  

Svar på tråden Allergitråden