• Spatsy

Allergitråden

Hej i tråden!

Har en 20 månaders dotter som sedan ca 2 månader tillbaka fått väldigt mycket eksem.Hade inget tidigare.
     Först började med en torrfläck och hastigt blev fler och fler. Sedan blev det mer  och mer eksem av det hela. Hon har  nu eksem arm och knäveck, på mage, rygg, ben armar, som sagt överallt.

Vi smörjer med miniderm flera gr per dag och locoid under en vecka och sist bara mildison. Problemet är att så fort vi slutar med kortison blossar de upp. Hennes läkare har reagerat så sist vi var där gjordes pricktest men det gav inget utslag. Känns som att leta en nål i en höstack...vad sjutton kan det  vara?
    Om det inte blir bättre om några månader så får jag väl kräva ett rast prov.

Vet inte ens vart jag ska börja detta detektiv arbete någonstans. Vi äter redan väldigt allergivänligt då storebror har hundra allergier(känns som det iaf).  Hans allergier har varit så tydliga. Han reagerar direkt med nässelutslag eller svullnader och har inga eksem. Därför känns detta med eksem så nytt.

Någon som har tips på vad jag kan vara uppmärksam på?

• Spatsy

Mith: Det börjar mef torrfläckar som sedan blir eksem. Vi äter nästan aldrig ägg och inte använder vi mjölkprodukter heller. Och föredrar glutenfritt framför vanliga produkter. Tycker att det konstiga är att det kommit så sent och inte visat allergitendenser som liten bebis. I för sig har hon alltid haft problem med magen och är extra infektionskänslig. Ska testa Samma kost som brorsan och se om det blir bättre.

• Spatsy

Mith:Tack! Känns hur knepigt som helst. Tur att de starkare kortisonkrämerna gör susen.

På tak om kokosgrädde, man kan göra en riktigt god chokladpudding på kokosgrädde och ren mörk choklad. Bara 2 ingredienser och hur lätt som helst att göra.

• Spatsy

Mith: Läkaren har sett henne 2 gr och sagt att det är eksem. Vet inget om psoriasis, har ingen i familjen med den åkomman. Men inget är omöjligt ;)

Jag brukar köra en burk kokosgräddde/mjölk(smaksak)  och en chokladkaka mörkchoklad 72% och uppåt.
    Värm upp grädden i en kastrull, när grädden är varm så häll i chokladen bruten i småbitar. Rör om tills allt är smält. Om man önskar smeten puddingen lite sötare kan man hälla i lite vaniljsocker eller vanligtsocker.
    Häll  sedan upp smeten i formar och låt svalna i kylen.

Hur enkelt som helst! Lycka till

Svar på tråden Allergitråden