Inlägg från: billybiceps |Visa alla inlägg
  • billybiceps

Allergitråden

Hej, jag heter Björn. Jag har inte förstått om man bara får ställa frågor kring sina barn (som jag inte har några) eller även kring sig själv. Jag chansar och om jag har hamnat fel kanske ni kan rätta mig.

Jag är 23 år och har de senaste 7-8 åren haft problem med värk, andningssvårigheter, svullnade fingertoppar, svullna knän, stickande/brinnande hud osv osv. Jag har år ut och år in sökt hjälp i den vanliga vården för detta men aldrig har några prover visat något och ingen tar mig på allvar trots att mina besvär nu blir allt synligare med svullnader och blåsor och diverse märkliga utslag på huden.

För ett par månader sen var jag hos en homopat där jag lämnade ett blodprov som hette "födoämnesintolleranstest" där man testar de 80 vanligaste intoleranserna som sedan skickades till Tyskland för analys. Då fick jag svaret att jag var intolerant mot gluten, mjölk, ägg, banan, paprika, tomat osv osv osv. Sammanlagt var det 35 saker och homeopaten menade på att jag reagerade mot mängder av saker till följd av att jag är glutenintolerant och därför bildat antikroppar mot mängder av födoämnen och dessutom till följd av ett sedan länge nedsatt immunförsvar. 

Jag visste knappt vad jag skulle tro om detta då jag som sagt aldrig haft ett enda provsvar som visat något i vanliga vården. 3.5 dagar efter att jag slutat med dessa saker så släppte värken och jag kunde för första gången på 2 år stå ordentligt, sitta upp, låta armarna hänga utan att ha armstöd, jag fick lättare att andas, utslag som jag haft över magen fjällade bort efter en vecka (så det kan knappast vara placebo!).
    Skador som jag haft i nästan 10 år bara försvann. En ren Halleluljaupplevelse.

Hon har sagt att jag ska prova försöka äta en del av sakerna jag inte tål för att efter ett tag ska man börja tåla dom sakerna igen. Då har jag snabbt reagerat på dessa (bland annat vindruvor, paprika, och olika nötter) genom ökad värk och trögare andning. Men efter ett par timmar har dessa besvär sedan lättat igen.

Efter att ha varit nästintill fri från värk under 2.5 veckor så började den sakta smyga sig tillbaks. Det är idag 10 dagar sedan jag började få mer ont igen och nu bara öser det på. Det som kommer tillbaks är en hemsk brinnande känsla i huden samt att mina axlar lägger av. 

Jag är noga med att variera kosten för att inte nu få i mig för mycket av något och jag provar hela tiden att utesluta några grejer i taget för att se om jag fortfarande får i mig något som jag inte tål. Detta än så länge helt utan framgång. Jag kan inte förstå varför det kommer tillbaks, tidigare kände jag direkt om det var nåt jag hade ätit.
    Mina frågor till er är: 
    Känner någon igen sig i det här åtminstone delvis?
    Kan det vara så enkelt att det i början när man läker en skadad tarmslemhinna att det går upp och ner alldeles oavsett om man äter rätt?
    Måste man ha ont i magen för att vara glutenintolerant? (Det har nämligen inte jag och eftersom jag inte har fått en diagnos hos den "riktiga" vården så blir det ju att man tvivlar lite på provresultatet eftersom att alla andra gör det)
    Jag är helt säker på att det blev skillnad efter att jag uteslöt alla dessa saker. Det märkte både jag och min omgivning. Så frågan är varför värken nu kommer tillbaks i en allt mer stigande takt.

Detta blev ett jättelångt inlägg nu jag ber om ursäkt för det. Jag vore EXTREMT tacksam för svar tips och att få höra om andras erfarenheter!
  • billybiceps

Först och främst måste jag bara säga att jag inte ens i min vildaste fantasi hade kunnat hoppas på så här många svar, helt otroligt! tack för det!

Idag träffade jag homeopaten igen ( www.halsoklinikenvaxjo.se/) och diskuterade den återkommande värken. Hon kunde inte svara riktigt på vad det berodde på men hon sa dels att jag haft mina problem en lång tid (nästan 10 år och det är lite mer än en månad sedan jag slutade äta dessa saker), dels kunde det hänga ihop med infektioner och nedsatt immunförsvar men även stress.

Jag är ju helt införstådd i att saker och ting kan ta tid och att bakslag kan komma. Tycker bara det är så märkligt att det kan bli nästan helt bra för att sedan vända bakåt igen. Jag hoppas att jag så småningom kan se det som en del av läkningen likt någon beskrev rökningsexemplet. 

Jag frågade henne kring huruvida provresultatet faller ut olika beroende på hur mycket man ätit av ett visst födoämne. Hon menade på att det inte riktigt gick att säga att det blir mer om man ätit mer av det. Hon gav ett exempel på en person som visade sig vara intolerant mot solrosfrön och som sa att hon aldrig åt det. Så det verkar inte vara svart eller vitt men jag tror att ett resultat kan förstärkas av en väldigt stor dos av just detta, vore konstigt annars i alla fall.

I provresultatet man får så står det en siffra efter varje födoämne, och ju högre siffra ju mer intolerant är man mot detta. Så hennes förslag till mig var att fortsätta precis som jag gör nu, det vill säga:

Undvika de sakerna med högst siffror helt, i mitt fall är det ägg, tomat, päron, mandel, banan, mjölk, torsk och ananas (som jag nästan aldrig äter), och proteinet i vete, råg och korn (dock gäller det inte glutenproteinet som jag hade trott). Försöka fortsätta med de saker som hade lite lägre siffror, men väldigt varierat (det gäller bland annat paprika, äpple, vindruvor, gröna bönor, apelsin med mera. Äta kosttillskotten som hon har rekommenderat (gjorde en mineralanalys tidigare och tillskotten är baserade på det resultatet). Utöver det ta det så lugnt som jag kan på dagarna, undvika stress, gå lite promenader osv och så därefter hoppas på att det klingar av igen.

Nedan är några olika symtom:

(svullna fingertoppar)

(här har knät svullnat och jag har fått som en extra knäskål nedanför knät)

En fråga till dig Allro: vet du hur processen gick till för dom du kände sen dom slutade äta det de inte tål?

Tack till alla!

• billybiceps
    Kavat skrev 2012-01-20 22:26:22 följande:
    Billy..
    Svara bara kort från mobilen men du tror du svullnar i samband med mat eller?

Jag har hudceliaki som Miralicia skrev om och nog för att jag svullnade, men hela jag svullnade liksom.

Det här känns lite som typ ledsvullnad, artros osv för då kan det svullna runt lederna också i ledfäste och bindeväv. Men jag har aldrig sett någon svullna så mycket om inte själva leden också är svullen? Är den de?
    Och det låter även annorlunda att svullna så som en allergisk reaktion. Jobbigt oavsett orsak!

Jag tänker även överbelastning eller kontakt med något som du inte tål, men som sagt jag ska läsa tillbaks.

Ska läsa allt vad du skrivit noggrannare.
    Tack för svar Kavat!

Vid vissa fall har jag uppenbart svullnat vid matintag. Detta har synts mer väl sedan jag uteslutit vad jag inte tål. Blåsor som kommer på händerna och i regel försvinner efter ett tag. Jag har lagt upp två bilder som du kan se från din dator sen på två exempel av svullnader som kom innan jag visste att jag hade några intoleranser. De svullnaderna är fortfarande kvar. Jag har ingen annan teori än att det har med mat att göra. Är testad för reumatism i alla fall sedan innan vet jag. Jag hade ju även något brunfläckigt eksem över hela magen som nu faktiskt har fjällat bort. Det är svullnaden på bilderna som jag lagt upp som blivit kvar som är synligt. Det andra gestaltar sig i en "brinnande" känsla i huden samt värk. 

Eftersom jag i början hade sån otroligt stor effekt av att låta bli med de aktuella födoämnena så tror och hoppas jag att alla symtom och besvär ska bero på samma sak! Låter det vettigt tycker du? Hur var din läkning när du uteslöt gluten (som jag antar orsakade din hudceliaki?) Mycket upp och ner? 
  • billybiceps

Kavat...

Du tolkar helt rätt när det gäller sädeslagsallergi!  Det är det jag har testats för. Jag vet inte om jag är glutenintolerant också för det har vi inte kollat och eftersom jag ändå låter bli de sädeslagen så känns det inte aktuellt. Enligt testet jag gjorde ska jag tåla havre. 

Jag tror du har en poäng när du säger det där med att man lägger om kosten för de första 2.5 veckorna blev det havregröt varje morgon plus havredryck i såser osv. Har nu införskaffat "Rent havre" men för tillfället provar jag att utesluta havre helt ett tag för att se om det blir någon skillnad. Under en tid nu har jag även provat att utesluta allt som innehåller vetestärkelse utan något märkbar skillnad. 

Det där med Risedream kände jag inte till så jag ska kolla om Carlshamns dryck finns att få tag på häromkring! Bra tips!

Jag äter Probion som min homeopat tipsade om. Det är en typ av probiotika om jag förstått saken rätt?

Du sa att det tog 6 månader för dig. Hur var den tiden? Hade du perioder med mer värk?

Jag tror och hoppas att det som händer i mitt fall är "Healing Crisis" som nämndes i tråden. Där stod det att man efter ett par veckor kan försämras, ofta efter att man har mått som bäst. Under de första veckorna märkte jag direkt om jag fått i mig något som jag inte klarade och den här gången kan jag inte koppla det till något. Jag ska givetvis fortsätta kolla alla matvaror extremt noga och se om jag kan byta ut risdrycken!

Det är lurigt när det står att man kan äta saker som glutenfritt, glukossirap och sånt. Men sen när man lyssnar bland folk är det många som inte tål det. Så jag får fortsätta testa mig fram!

Du skrev att jag skulle kolla i "TS". Vad innebär det? 

Tack för tipsen!

• billybiceps

Molina...

Jag är ingen expert men mina olika teorier är...

När man läser runt på nätet verkar det som om man "ska" tåla havre om man är glutenintolerant. Men när man kollar personberättelser så verkar det som att vissa reagerar på det.

Om jag har förstått rätt så kan havredrycken innehålla vete korn eller råg. Har för mig att man får ha 5 procent av något annat i. Sen kanske det framställs i samma maskiner. Det finns något som heter "Ren havre" som är garanterat glutenfri men jag vet inte om det finns i dryckform.

Sen kan man väl även vara sädeslagsintolerant så att man kan reagera på havre utan att det har med gluten att göra tror jag.

Som sagt jag är ingen expert och vet inte säkert om det jag skrev stämmer, men det är några teorier åtminstone.

• billybiceps

Ren havre är garanterat ren från andra sädeslag menade jag. Gluten finns även i havre tror jag men den skiljer sig ganska mycket från den i vete, korn och råg.

• billybiceps

Kavat...

Du berättade ju om att Ricedream kan innehålla små mängder  av korn. Jag ska handla idag så jag tänkte kolla om du kan fler såna där "klassiker" som man bör undvika eller byta ut?

• billybiceps

Tackar så jättemycket för tipsen! Glad

Svar på tråden Allergitråden