• SOL123

Allergitråden

Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?

• SOL123
    barefoot skrev 2011-10-14 23:48:54 följande:
    Angående köldallergi: vår sons luftvägar klarade ej kylan förra vintern, då fick han ha en "rånarluva" i tunn ylle som vi köpt på kvalitetssportaffär (vuxen stlk men som vi tog in lite i öppningen) när det var som kallast. Har även en "cold wheather face mask" www.icanbreathe.com/ men den är ju lite tjockare och tänkt för problem med luftvägarna... 
    ja funderar på att köpa en sån där rånarluva men problemet är väl att min son är rätt envis så tveksamt om han kommer ha den på sig..men värt ett försök
  • SOL123

Ska försöka fatta mig så kort det går, men misstänker att det blir långt

Jag var i denna tråd för ca 1 år sedan. Var lite fram och tillbaka gällande min son som vi testade olika koster för bl a, vetefri.
    Vet inte om nån minns, men hette ELI då. Han hade stor svullen mage, ville bli buren, skrek väldigt mycket och sov inte på nätterna. Jag tyckte det blev bättre med vetefritt men det var inte helt tydligt. Jag och barnens pappa hade det väldigt dåligt för 1 år sedan (tyvärr mkt pga sonens problem) och pappan vägrade väl mer eller mindre hålla en strikt kost. Vi började då ge honom vanlig mat igen och vi kunde inte se någon större skillnad utan han t o m sov bättre och var på bättre humör i flera månader. Så vi trodde antingen han växt ifrån det eller att vi hade misstagit oss. När vi separerade i slutet av sommaren (då hade sonen ätit "vanlig" mat i 4-5 månader) så började allt om igen. Sov inte, skrek osv men vi tolkade det då att det var pga separationen då han ALLTID var "bra" hos pappan men var väldigt missnöjd, sov dåligt och ville bli buren hos mig. Väldigt mammig men inte alls pappig. (Tillägg är att pappan inte varit så populär hos barnen då han varit väldigt argsint och inte varit hemma så mkt och inte så kärleksfull).

Prover är taget för gluten, vete, havre, korn, råg samt mjölk och soja men samtliga negativa.

Nu är vi i det läget att sonens mage är gigantisk igen. Problemet är att jag har svårt att se vad som är "normalt" då han är ett väldigt stort barn, nästintill tjockt och storebror är smal som en sticka. Han är 3 år gammal, väger 18 kg och är 100 cm lång...

Jag börjar bli helt galen nu. Sonen är SÄLLAN nöjd förutom hos pappa (då han inte vågar nåt annat) och på förskolan (där börjar de dock se tendens till hans argsinta beteende också efter 6 månader på den nya förskolan). Han vaknar nästan varje natt, skriker, sparkar, slår, är jättemammig. Han är nästan jämt arg, väldigt sällan riktigt nöjd. Bara nån timme här och där känns det som. Ett jävla humör (inte nåt som kommit nu utan har alltid varit så så ingen treårstrots enligt mig) och han har STORA problem med gläder som sitter åt han ska ha GIGANTISKA kläder på sig, speciellt kalsonger och tröjor...

Jag börjar fundera på om jag inte hade rätt trots allt gällande detta. Eller är det galet att tro att det kan vara en allergi när han hade 4-5 månader som var bra i somras SAMT att han alltid är lugn hos pappa och delvis på förskolan men ALLTID missnöjd och klängig hos mig Jag vet dock att jag är tryggheten och har alltid varit...

Lägger in bilder på magen i mitt galleri, vad tror ni? Ursäkta att det blev långt...

• SOL123
    Tibell skrev 2012-02-06 17:29:21 följande:
    Sol : Känner igen dig ;) hette dock älsklingen87 innan. Du kanske minns mig med ?
    Jag kommer dessvärre inte in på din sida :/
    Men är det samma bilder du visat innan ? Eller nya ?
    De gamla minns jag och den magen var ju rätt svullen ..

Visst kan det handla om någon form av överkänslighet.
    Jag tycker dock det låter märkligt att han skulle bli bättre på vanlig kost i flera månader :/ men ingenting är ju omöjligt !
    Det kan nog någon bättre kunnig svara på här inne.
    Har ni varit i kontakt med någon om hans sömnsvårigheter ? Tänkte att det kanske kunde hänga ihop med hans humör ?
    Hmm konstigt, testa nu då. Det är nya bilder. Står 2012 på dem...

Eller bättre...jag vet inte om han var helt bättre. Magen har alltid varit svullen men han sov bättre under denna period. Om jag ska vara ärlig minns jag inte riktigt hur grinig han var för jag hade tyvärr fullt upp med annat då så det är mest det jag minns

Ja jag minns dig också

Fattar inte varför hans mage är gigantisk?!?! Den är som en stor trumma!! Hans humör är HEMSKT! I går skrek han först konstant i 2 timmar och sedan somnade han coh sov i två timmar sedan vaknade han igen och gallskrek i 2 timmar till. Kan inte ligga still, sparkar och slår och skriker bara "nej nej nej!

Han har några ggr under hösten klagat på ont i magen men inte konstant...
  • SOL123
    Tibell skrev 2012-02-06 17:55:46 följande:
    Nu såg jag . Ja den ser lite svullen ut. Nu är ju han stor i övrigt men riktigt så stor mage ska han nog inte ha.
    Jag har bilder på Tilde i galleriet med hennes svullna mage som vi inte heller vet vad den beror på :/

Har ni testat att ta bort vete ur kosten igen och se vad som händer ?
    Hur är hans avföring ?
    Sov han bra hos pappa sa du?
    Äter inte Tilde mjölkfritt längre?? har ju inte hängt med på ett år nu

Hans avföring är oftast normal och han bajsar varje dag MEN han klagar väldigt väldigt ofta på att det gör ont i magen och rumpan när han ska bajsa. Inte varje gång men flera ggr/vecka.
    Nä vi har inte tagit bort nåt nu eftersom vi inte riktigt vet vad saker och ting beror på...har inte velat göra nåt än. Vi trodde skriket och sånt berodde på separationen hela hösten eftersom han var bra i 4-5 mån i våras/somras.

Hans pappa säger att han sover hela nätter MEN jag är inte helt säker på det fast där vågar de inte gå in till honom utan då sover barnen i samma säng och tyr sig till varandra, så det är möjligt att han vaknar där med men ligger vaken för att "inte störa". Hos mig vet han att han kan komma in till mig på natten.

Det är så konstigt att han har sånt jävla humör annars o den där hemskt stora magen. Jag vet dock inte om det är en allergi eller om det är nån annan sjukdom typ IBS eller nåt sånt
  • SOL123
    skånegås skrev 2012-02-06 18:03:24 följande:
    Vad ersatte ni vete med undrar jag då?? Är det något annat han inte tål?
    Vad menar du?
    Alltså när han åt vetefritt så åt han ju naturligt glutenfritt.

Nu äter han helt vanlig kost så ingen inskränkning i kosten alls och har gjort så sedan mars -11.

När han åt som mest "strikt" så åt han vete, havre, råg, korn, mjölk och sojafritt.
  • SOL123
    Tibell skrev 2012-02-06 18:09:27 följande:
    Sol : Jo Tilde äter mjölkfritt men klarar laktosfritt i små mängder nu :)
    Dock är hennes mage stor varje dag ändå, trots strikt mjölkfritt.
    Dessutom har hon stått still/minskat lite i vikt sedan juni förra året..

Märker ni om magen blir mer svullen av viss mat ? Eller blir det svullen av allt ?
    Nä sommaren och hösten har varit lite som i ett töcken och jag har haft fullt upp med annat och jag har inte fokuserat på att det skulle vara pga maten eftersom situationen varit som den varit. Så jag har faktiskt inte tänkt på det.
    De säger på förskolan att han dricker stora mängder mjölk dock vilket jag sagt åt dem att dra ner på. Det var ju mjölkprotein vi först kom på att han var allergisk mot. Så får se om det kanske gör nån skillnad?

Svullnaden tycker jag kommer och går lite grann. Han har alltid svullen mage men sen är han ju rätt stor i sig, men den är "trummig" vilket den inte borde vara om det bara är för att han är "tjock". Nu ikväll är den dock gigantisk..han har inte ätit nåt annorlunda idag mot andra dagar.
  • SOL123

Jag har en fråga som kanske tagits upp här förut men orkar inte läsa igenom allt

Har någon här erfarenhet gällande mjölk- och glutenfri kost vid adhd??

Svar på tråden Allergitråden