-
I Sverige märker man oftare ut spår av än de gör i vissa andra länder. Jag hade inte väljt en spansk produkt i första hand, tyvärr. Majsmjöl har jag bara hittat SaltåKvarn i de lokala affärerna, och de har väl spår av? (rätta mig ni som har koll). hur är det med risenta? Testa utan spår av i första hand tills symtomen är borta, sen kan man testa spår av. Det luriga är att spår av ofta är ingenting alls, men mitt som det är är det mycket och då reagerar man fast man använt samma produkt länge. Kan ju bero på om man får dagens första eller sista sats i sin påse, vem som rengjort just den dagen osv.billybiceps skrev 2012-01-27 19:21:29 följande:Okej av era svar att döma verkar det ju finnas hopp på om spår av soja då i alla fall! Är i full fart med att testa mig fram. När ni här inne använder majsmjöl, finns det då bra och mindre bra varianter? Tänker just "med spår av". Det står på sorten jag köpte idag att den bara innehåller majsmjöl men i princip allt stod på spanska (eller nåt ditåt) och dom i affären visste inte säkert. -
Den är gjord på mjölk på samma sätt som nutramigen m.fl. så det kan man säkert - men det är relativt ovanligt. Sen vet jag inte om det finns annat i altheran man kan reagera på. I nutran finns ju sojalecitin som vissa reagerar på. Vad innehåller altheran?Åsa02 skrev 2012-02-07 13:18:10 följande:Måste fråga igen, är det någon som vet om man kan bli allergisk mot althera? Och vad man i så fall kan prova att ge istället? -
När man snöar in sig på allergi kan man lätt glömma bort att andra sjukdomar/tillstånd kan ge magbesvär, klåda mm.
http://www.matnyttig.se/artiklar/20-kunskap/348-mastocytos-kan-ge-allergiliknande-symtom -
Det är den gamla. På den nya är det ren sojaprotein högt upp i innehållsförteckningen.LokesMammi skrev 2012-02-08 22:13:24 följande:Står inte soja protein på den jag har......står sojalecitin! -
I senaste numret av Alergia skrev de om senaste forskningen om tarmensa bakteriaflora och allergier, och där fanns inget stöd för att probiotika skulle ha effekt. Det var främst två sorters bakteriestammar som hjälpte mot allergiutveckling, och dessa fanns inte i probioatjan. Sen andra faktorna var mångfalden av bakterier, och i probiotika är det rätt ensidiga stammar. Det var också tarmfloran de första två veckorna i livet som hade stor betydelse för allergiutvecklingen senare i livet. Jag har verkligen trott på probiotika och gett detta tidigt till andra barnet (och från årett på stora när probiotika först kom på ropet).
-
OLW Grill samt en sort med peppar (bbq peppar??) tål vi här hemma, vet dock inte vad din inte tål.Allrona skrev 2012-02-10 18:28:41 följande:Tack Mithrandil. Men dottern gillar inte alls godiset från ekorren.
Äsch, hon kanske får annorlunda godispåse än de andra barnen ändå. Hon är ju van!
Hittade förresten chips som dottern tål, dill och gräslök, kan ju vara kul att variera med de lättsaltade hon tål. Annars har jag bara hittat potatisskruvar och popcorn. Finns det fler snacks man kan testa.
Hittade en chokladtårta på Miralicias blogg som jag funderar på att göra till kalaset
-
Grill och peppar heter den visst. Favoritmix har hon också alltid tålt, den innehåller majs också men inget annat konstigt.
-
Jepp! Såg en varning för mjölkallergiker på dill och gräslök nu när jag kollade deras sida, men sidan var så seg så jag gav upp att kolla vad det var. Men det har väl varit uppe tidigare?Allrona skrev 2012-02-10 18:41:17 följande:Favoritmix, är det den med potatisskruvar och liknande blandat?
Jag som inte tål mjölk kan ändå äta en eller ett par av de som heter sourcreme, inte alla de innehåller mjölk, Glömmer dock mellan gångerna vilka som funkar, och jag kommer inte ihåg vad annat som är i dem. Innehållet på chips ändras hela tiden tycker jag, så jag läser alltid noga på påsen. -
Det är ingen mjölk i det, men kryddorna i pepparkakor kan sabba de bästa magar. Var det ägg i?Avena skrev 2012-02-18 11:09:14 följande:En fråga till er som kan detta lite bättre än jag:
Lilleman åt en (eller en halv..) pepparkaka igår. Jag trodde det var okej eftersom det står veg. margarin, olja och fett. Tänkte att fett stod för det veg. margarinet och oljan typ. Men efter en skitjobbig natt och en pojk full med exem tänker jag nu att fett är lika med mjölk! Har jag rätt?
-
Jag förstår att det är jobbigt att börja med mjölkfritt till ett så stort barn. Har ni förklarat varför ni gör det så att hon förstår? Att ni hoppas hon ska slippa ha ont i magen och ha olyckor?Avena skrev 2012-02-29 09:32:54 följande:Hejsan alla!
Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.
Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det.
Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!
Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig.
Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?
Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!
Tacksam för svar...
Jag tror helt klart det skulle bli lättare om ni alla åt mjölkfritt. Det är klart att hon inte vill avstå något gott ni äter, och kanske tror hon att hennes mat är sämre om ni gör egen mat som bara hon äter. Samma med ren mjölk, visa att det går bra att vara utan
Har aldrig haft creme fraiche tlll grytor, vi använder lingonsylt, ättiksgurka eller vinbärsgelé. Inte heller till soppor har jag någonsin använt det
Till taccos ser jag till att alltid ha avocado för att få något krämigt. Gott med guacamole gjord på bara mosad avocado och kryddor. Och vill jag lyxa till det använder jag sourpupreme. Men soja kanske ni inte ska testa när ni först utesluter mjölk eftersom samtidig sojaallergi är så vanlig. Bättre att testa det för sig sen när ni vet hur det gått med mjölken.
CremeFraish i maträtter byter jag ut mot iMat, men bara i rätter med mycket annan smak så inte havren slår igenom. Chilisås och bong fonder är bra för att dölja havresmaken! Men bäst är ju att äta mat utan mjölk i från början om man inte är van vid ersättningsprodukter. Grytor, vinsåser, kokosmjölksrätter osv. Bea finns utan mjölk.