• Masarin

Allergitråden

Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??

• Masarin

Tack snälla.

Har inte hittat Yosa i bara vanilj. Oftast är det röda bär tillsatta...
    Nu kör vi glutenfri kost... kollar även att det inte är vete i...
    Men vällingen är nog som ni säger .. den måste nog bort.
    Men vad ska jag ge istället då??

• Masarin

Jo nu när vi insåg att det var vete i vällingen så slutade vi tvärt med den.
    Men det är ju så ovanligt med Hudceliaki hos barn eller hos befolkningen i stort. Och då främst hos barn på det tar ganska lång tid att utveckla. Och han har absolut inga problem från magen.... Kan det vara något annat än vete som då ger honom utslagen eller är det bara att gilla läget när det gäller hans andra allergier??

Han är ju superkänslig i huden och det är ju mycket på g nu i både luften och förkylningar...

Hur gör ni andra när det gäller kalciumintag? Just nu dricker vår son inte alls några ersättningsprodukter när det gäller hans mjölkallergi. För han vägrar. Vi försöker men han vägrar!!
    Och då har ju han fått tillgodo se sitt kalcium intag via vällingen. Ska vi nu ta bort den oxå...?? Ja vad händer då??

• Masarin

Trasan0606: Tack för tipset. Har försökt ringa läkaren och få remiss till dietisten igen. Och har försökt ringa dietisten men inget svar. Hoppas på att få kalciumtillskott.

Någon som kokar egen välling?? Utan mjölk, soja, vete?? På vad och hur??

• Masarin

Jaha.. då blir det till att prova vete igen... Nu har vi elinimerat ett tag och nu ska vi provocera igen...

Gissa om han blev glad när han ÄNTLIGEN fick dricka sin välling.
    Nu hållar jag alla tummar jag kan. Dock fick vi svar på blodprovet vi tog. Trodde vi tog på vete men det var visst gluten.. och der var NEGATIVT!! Tjohoooo!!! En sak att vara positiv till.

Dock undrar jag ... vad är ett lapptest? Min son får ju eksem hela tiden och vi har snart slut på alternativ att prova honom mot. Har ju läst här att man kan reagera negativt på pricktest men ändå få reaktion på lapptest?? Någon som vill förklara för mig??

Svar på tråden Allergitråden